Politie Zaanstreek-waterland

Meer snelheidscontroles binnen de bebouwde kom

Purmerend, 24-01-2011 o De politie Zaanstreek-Waterland gaat meer controleren binnen de bebouwde kom in Purmerend.

Om de verkeersveiligheid beter in kaart te brengen, heeft de sectie verkeershandhaving van de politie Zaanstreek-Waterland vorig jaar alle zogenaamde ontsluitingswegen in onze regio onder de loep genomen. Hieruit kwam naar voren dat op een tiental 50-km wegen, waar het verkeerstoezicht of de weginrichting niet optimaal is, vrij veel ongelukken gebeuren. Op deze ongevalgevoelige wegen zal de politie daarom het komende half jaar extra op snelheid controleren. In de zomer worden de resultaten in kaart gebracht en wordt bekeken of het aantal hardrijders is gedaald en ook op welke weggedeelten (bijvoorbeeld op de kruisingen) de meeste uitschieters worden gemeten.

Bij de controles zal gebruik gemaakt worden van diverse meetmiddelen. Zoals een onopvallende radarauto, een langs de weg opgesteld radarstatief of een lasergun.

De wegen waar vanaf nu vaker op snelheid gelet wordt zijn de Van IJssendijkstraat, de Burg. D. Kooimanweg en de IJsselmeerlaan. Op deze drie wegen gebeuren namelijk de meeste ongelukken. Uit de ongevalcijfers blijkt verder dat voor (brom)fietsers de kans op een ongeval hier het grootst is. De afgelopen jaren (van 2005 tot 2010) raakten 17 automobilisten gewond terwijl 24 (brom)fietsers in het ziekenhuis belandden als gevolg van een aanrijding. De meeste ongevallen werden veroorzaakt door het niet verlenen van voorrang of te weinig afstand bewaren. op de IJsselmeerlaan ging het de afgelopen zes jaren het vaakst mis. In zes jaar tijd vonden 111 ongevallen (met en zonder letsel) plaats.

Behalve de bovengenoemde wegen blijven de Gorslaan, de Provincialeweg N244 en de Jaagweg (N235) ook nog gewoon onder het toezicht van het verkeersteam vallen. Omdat op deze (provinciale) wegen in het verleden de meeste (zware) ongelukken plaats vonden, controleert de politie hier al sinds 2001. De controles hebben er toe geleid tot het overtredingspercentage de laatste tien jaar fors is gedaald, van rond de 28 % tot minder dan 10%. De snelheidscontroles zorgen ervoor dat het aantal hardrijders, en daarmee de kans op een ongeval, niet verder toeneemt.

Hoe hoger de snelheid, hoe ernstiger het letsel is. De vuistregel, die uit verschillende onderzoeken naar voren komt luidt: gemiddeld 1 km/u sneller betekent 3% meer kans op een ongeval waarbij gewonden vallen. Bij ernstige ongevallen is de stijging nog sterker: 1 km/u leidt tot 5% meer kans op ernstig of dodelijk letsel.

Dalende trend verkeersslachtoffers

In 2000 werd het verkeerstoezicht in Zaanstreek-Waterland geĂŻntensiveerd. Met als doel het aantal ziekenhuisgewonden ten gevolge van aanrijdingen met 40% en het aantal verkeersdoden met 50 % terug te brengen (peiljaar 1986). Dit streven werd al in 2009 ruimschoots gehaald. Het aantal ziekenhuisgewonden (83) bleef dat jaar met bijna de helft minder slachtoffers onder het ten doel gestelde maximum van 165. Het aantal dodelijke ongevallen bedroeg vorig jaar 7 en dat mochten er niet meer zijn dan 15. Met betrekking tot het aantal
letselslachtoffers zijn over het afgelopen jaar nog geen cijfers bekend.