Meer snelheidscontroles binnen de bebouwde kom
Purmerend, 24-01-2011 o De politie Zaanstreek-Waterland gaat meer
controleren binnen de bebouwde kom in Purmerend.
Om de verkeersveiligheid beter in kaart te brengen, heeft de sectie
verkeershandhaving van de politie Zaanstreek-Waterland vorig jaar alle
zogenaamde ontsluitingswegen in onze regio onder de loep genomen.
Hieruit kwam naar voren dat op een tiental 50-km wegen, waar het
verkeerstoezicht of de weginrichting niet optimaal is, vrij veel
ongelukken gebeuren. Op deze ongevalgevoelige wegen zal de politie
daarom het komende half jaar extra op snelheid controleren. In de zomer
worden de resultaten in kaart gebracht en wordt bekeken of het aantal
hardrijders is gedaald en ook op welke weggedeelten (bijvoorbeeld op de
kruisingen) de meeste uitschieters worden gemeten.
Bij de controles zal gebruik gemaakt worden van diverse meetmiddelen.
Zoals een onopvallende radarauto, een langs de weg opgesteld
radarstatief of een lasergun.
De wegen waar vanaf nu vaker op snelheid gelet wordt zijn de Van
IJssendijkstraat, de Burg. D. Kooimanweg en de IJsselmeerlaan. Op deze
drie wegen gebeuren namelijk de meeste ongelukken. Uit de
ongevalcijfers blijkt verder dat voor (brom)fietsers de kans op een
ongeval hier het grootst is. De afgelopen jaren (van 2005 tot 2010)
raakten 17 automobilisten gewond terwijl 24 (brom)fietsers in het
ziekenhuis belandden als gevolg van een aanrijding. De meeste
ongevallen werden veroorzaakt door het niet verlenen van voorrang of te
weinig afstand bewaren. op de IJsselmeerlaan ging het de afgelopen zes
jaren het vaakst mis. In zes jaar tijd vonden 111 ongevallen (met en
zonder letsel) plaats.
Behalve de bovengenoemde wegen blijven de Gorslaan, de Provincialeweg
N244 en de Jaagweg (N235) ook nog gewoon onder het toezicht van het
verkeersteam vallen. Omdat op deze (provinciale) wegen in het verleden
de meeste (zware) ongelukken plaats vonden, controleert de politie hier
al sinds 2001. De controles hebben er toe geleid tot het
overtredingspercentage de laatste tien jaar fors is gedaald, van rond
de 28 % tot minder dan 10%. De snelheidscontroles zorgen ervoor dat het
aantal hardrijders, en daarmee de kans op een ongeval, niet verder
toeneemt.
Hoe hoger de snelheid, hoe ernstiger het letsel is. De vuistregel, die
uit verschillende onderzoeken naar voren komt luidt: gemiddeld 1 km/u
sneller betekent 3% meer kans op een ongeval waarbij gewonden vallen.
Bij ernstige ongevallen is de stijging nog sterker: 1 km/u leidt tot 5%
meer kans op ernstig of dodelijk letsel.
Dalende trend verkeersslachtoffers
In 2000 werd het verkeerstoezicht in Zaanstreek-Waterland
geĂŻntensiveerd. Met als doel het aantal ziekenhuisgewonden ten gevolge
van aanrijdingen met 40% en het aantal verkeersdoden met 50 % terug te
brengen (peiljaar 1986). Dit streven werd al in 2009 ruimschoots
gehaald. Het aantal ziekenhuisgewonden (83) bleef dat jaar met bijna de
helft minder slachtoffers onder het ten doel gestelde maximum van 165.
Het aantal dodelijke ongevallen bedroeg vorig jaar 7 en dat mochten er
niet meer zijn dan 15. Met betrekking tot het aantal
letselslachtoffers zijn over het afgelopen jaar nog geen cijfers
bekend.
Politie Zaanstreek-waterland