Gemeente Heeze-Leende
Privatisering RKSV Heeze
Op 12 mei 2003 heeft de gemeenteraad besloten om EUR 450.000,-
beschikbaar te stellen voor de bouw van een nieuwe kleedaccommodatie
van RKSV Heeze. Onderdeel van dit besluit was dat de opstallen
(kleedaccommodatie en kantine) voor 30 jaar in erfpacht aan RKSV
overgedragen worden. Dit is in lijn met het gemeentelijke beleid om
sportaccommodaties te privatiseren. Na afronding van de
bouwwerkzaamheden in 2008 is met het nieuwe bestuur van RKSV
afgesproken dat de overdracht op korte termijn geëffectueerd zou
worden. Op advies van de notaris hebben we hier gezien de financiële
situatie van RKSV even mee gewacht. Op in erfpacht zijnde gebouwen kan
namelijk beslag gelegd worden door schuldeisers.
Nadat in de loop van 2009 duidelijk werd dat RKSV haar financiële zaken
weer op de rails had, is het privatiseringstraject weer opgepakt. RKSV
gaf toen aan dat het in erfpacht nemen van de opstallen voor hen
financieel niet haalbaar leek, omdat men onvoldoende middelen had om
het pand gedurende 30 jaar te beheren. De huidige situatie is voor ons
als gemeente echter ook geen alternatief. Ongeveer 9 jaar geleden is
namelijk besloten om vooruitlopend op de privatisering voor de
opstallen geen huur meer in rekening te brengen. De vereniging heeft de
gebouwen sinds die tijd dus om niet in gebruik terwijl wij wel
verantwoordelijk zijn voor verzekering, belasting en kapitaalslasten.
Dit kost ons jaarlijks ruim
EUR 15.000,--. Daar komt bij dat wanneer de gebouwen niet overgedragen
worden naar RKSV, wij zullen moeten gaan reserveren voor onderhoud en
vervanging. We hebben de voetbalvereniging daarom laten weten dat
wanneer we niet tot privatisering komen, we een kostendekkende huur in
rekening moeten gaan brengen. Deze huur zal uitkomen op EUR 15.425,-
per jaar.
Uit de periode van voor de bestuurscrisis bij RKSV staan nog vier
rekeningen open: EUR 1.400 voor OZB 2008, EUR 800 voor de huur van de
sporthal en EUR 3.700 voor het herstellen van het riool.
Daarnaast is in 2009 de boiler bij RKSV kapot gegaan. De boiler was
mede kapot gegaan omdat hij jaren niet geveegd is. Omdat nooit goede
afspraken gemaakt zijn over het vegen, hebben wij de rekening van EUR
9.800 destijds betaald. Vorig jaar bleek het achterliggende
leidingstelsel niet geschikt voor de geïnstalleerde boiler. Dit is
aangepast; kosten EUR 1.900.
Ten slotte is er nog een discussiepunt over de oplevering van de velden
in het kader van de verzelfstandiging ervan. RKSV is van mening dat een
aantal goals in slechte toestand opgeleverd zijn en claimt de
herstelkosten van EUR 1.600 bij de gemeente.
Gemaakte afspraken
Om bovenstaande langlopende knelpunten op te lossen, de privatisering
af te handelen en de openstaande rekeningen te vereffenen, is het
afgelopen jaar een aantal keer constructief met het bestuur van RKSV
gesproken. Op basis van deze gesprekken heeft RKSV aangegeven de
opstallen in erfpacht te willen nemen, mits de kwestie van de
openstaande rekeningen afgehandeld wordt.
Na een aantal gesprekken is afgesproken dat de gemeente na
ondertekening van de erfpachtovereenkomst de volgende rekeningen
betaald of vereffend:
- de herstelkosten van het leidingstelsel (EUR 1.900)
- de herstelkosten van goals (EUR 1.600)
- 75% van de herstelkosten van het riool (EUR 2.800)
De overige kosten (+/- EUR 3.100) betaalt RKSV.
Het college heeft op 18 januari 2011 ingestemd met deze afspraak,
waaraan de voorwaarde verbonden is dat de erfpachtovereenkomst voor 1
juli 2011 getekend moet zijn. Mocht dit niet het geval zijn, dan zal
met terugwerkende kracht tot 1 januari 2011 huur in rekening gebracht
worden. Daarnaast is de voorwaarde gesteld dat vanaf nu schade aan het
gebouw welke niet gedekt wordt door onze verzekering voor rekening van
RKSV komt. Bovengenoemd besluit en voorwaarden zijn schriftelijk en
mondeling aan RKSV doorgegeven.
De kosten van dit besluit (EUR 6.300) worden ten laste gebracht van
begrotingspost 4.922.3000 `onvoorziene/incidentele uitgaven'. Op deze
post staat na dit besluit nu nog EUR 9.700.