Rijksoverheid
24 januari 2011
rapport dossieronderzoek thuiszitters
Hierbij zend ik u het rapport met een kwalitatieve analyse van de
thuiszitterdossiers die Ingrado in 2010 heeft verricht.
Uit het onderzoek blijkt dat thuiszitten vooral speelt vlak na de overstap van het
basisonderwijs naar het voortgezet onderwijs. Verder blijkt dat er vaak meerdere
problemen tegelijk spelen. In veel gevallen ontbreekt het in de dossiers van de
leerplichtambtenaren aan een heldere probleemanalyse en lang niet alle
leerlingen worden in het zorg$ en adviesteam (ZAT) besproken. Ingrado beveelt
leerplichtambtenaren aan de regie steviger op te pakken, extra aandacht te
schenken aan leerlingen bij de overstap naar het voorgezet onderwijs en
aandacht voor een snelle probleemanalyse. Alle verzuimgevallen moeten ook in
het ZAT worden besproken en de dossiers moeten op orde zijn.
Heden heeft ook de Nationale ombudsman een rapport over thuiszitters openbaar
gemaakt met soortgelijke conclusies.
Met de aanbevelingen hebben leerplichtambtenaren praktische handvatten om het
aantal thuiszitters terug te dringen. Maar ook van de scholen, gemeenten,
jeugdzorg en andere partners mogen we een extra inzet verwachten. Ieder kind
hoort een passende plek in het onderwijs te krijgen waarbij zijn of haar talenten
het beste tot uiting komen.
De aanbevelingen passen binnen de huidige organisatie van het onderwijs. Met de
beleidsvoornemens rond passend onderwijs worden structureel betere
voorwaarden gecreëerd om de thuiszitterproblematiek effectiever aan te pakken.
De invoering van passend onderwijs betekent een zorgplicht voor alle
schoolbesturen om een passend aanbod voor iedere leerling te garanderen. Zij
doen dat in goed overleg met ouders, gemeenten, jeugdzorg en andere partners.
Binnenkort ontvangt u de eerder toegezegd brief over de beleidsvoornemens
passend onderwijs.
de minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap,
Marja van Bijsterveldt$Vliegenthart