Hogeschool Windesheim

Persbericht, 24 januari 2011

Studenten van Windesheim zijn bijzonder ondernemend. Dat wijst een onderzoek uit naar ondernemerschap bij hbo-studenten. Van de 638 deelnemers heeft 4,4% een eigen bedrijf. Daarnaast wil meer dan 18,7% van de geënquêteerden zelfstandig ondernemer worden na afronding van de studie.

Het grootst aantal studentondernemers is te vinden bij de lerarenopleidingen (35,7%) en bij de economische opleidingen (32,1%). De meeste studentbedrijven worden gestart in de sector adviesdiensten, zorg en welzijn, detailhandel en industrie. Landelijke cijfers van ondernemerschap onder studenten zijn niet bekend, wel van andere hogescholen. In vergelijking hiermee scoren de studenten van Windesheim hoog. In vergelijking tot een onderzoek van Saxion uit 2010, kiezen studenten van Windesheim tweemaal zo vaak voor het ondernemerschap.

Geïnspireerd door ouders
Veel Windesheimstudenten hebben hun ondernemende houding niet van een vreemde. Bijna een kwart heeft een vader en/of moeder met een eigen bedrijf. Bijna de helft van de studenten wordt geïnspireerd door hun ouders om te gaan ondernemen. Toch is de meerderheid niet van plan het bedrijf over te nemen, veelal omdat de potentiele opvolgers denken dat er weinig doorgroeimogelijkheden zijn. Een andere reden om af te zien van een loopbaan in het familiebedrijf te stappen is dat de studenten juist geen werknemer willen worden maar ondernemer.

Afstudeeropdracht
Het onderzoek naar ondernemerschap op Windesheim is gedaan door twee studenten van de opleiding Communicatie, in het kader van hun afstudeeropdracht. Het is uitgevoerd in opdracht van het Windesheim-bureau Startpunt en het lectoraat Familiebedrijven. Startpunt ondersteunt, stimuleert en faciliteert de ondernemende studenten van de hogeschool. Het lectoraat Familiebedrijven start binnenkort de minor Ondernemen in Familiebedrijven met een eerste lichting studenten, die later een familiebedrijf wil overnemen of een adviseursrol wil nemen in het MKB.