Hogeschool Windesheim
Persbericht, 24 januari 2011
Studenten van Windesheim zijn bijzonder ondernemend. Dat wijst een
onderzoek uit naar ondernemerschap bij hbo-studenten. Van de 638
deelnemers heeft 4,4% een eigen bedrijf. Daarnaast wil meer dan 18,7%
van de geënquêteerden zelfstandig ondernemer worden na afronding van
de studie.
Het grootst aantal studentondernemers is te vinden bij de
lerarenopleidingen (35,7%) en bij de economische opleidingen (32,1%).
De meeste studentbedrijven worden gestart in de sector adviesdiensten,
zorg en welzijn, detailhandel en industrie. Landelijke cijfers van
ondernemerschap onder studenten zijn niet bekend, wel van andere
hogescholen. In vergelijking hiermee scoren de studenten van Windesheim
hoog. In vergelijking tot een onderzoek van Saxion uit 2010, kiezen
studenten van Windesheim tweemaal zo vaak voor het ondernemerschap.
Geïnspireerd door ouders
Veel Windesheimstudenten hebben hun ondernemende houding niet van een
vreemde. Bijna een kwart heeft een vader en/of moeder met een eigen
bedrijf. Bijna de helft van de studenten wordt geïnspireerd door hun
ouders om te gaan ondernemen. Toch is de meerderheid niet van plan het
bedrijf over te nemen, veelal omdat de potentiele opvolgers denken dat
er weinig doorgroeimogelijkheden zijn. Een andere reden om af te zien
van een loopbaan in het familiebedrijf te stappen is dat de studenten
juist geen werknemer willen worden maar ondernemer.
Afstudeeropdracht
Het onderzoek naar ondernemerschap op Windesheim is gedaan door twee
studenten van de opleiding Communicatie, in het kader van hun
afstudeeropdracht. Het is uitgevoerd in opdracht van het
Windesheim-bureau Startpunt en het lectoraat Familiebedrijven.
Startpunt ondersteunt, stimuleert en faciliteert de ondernemende
studenten van de hogeschool. Het lectoraat Familiebedrijven start
binnenkort de minor Ondernemen in Familiebedrijven met een eerste
lichting studenten, die later een familiebedrijf wil overnemen of een
adviseursrol wil nemen in het MKB.