Persbericht
Den Haag, maandag 24 januari 2011
Slimme dijken slaan zelf alarm
Siemens werkt aan een bewakingstechniek waarmee schade aan dijken al in
een vroeg stadium kan worden herkend. Met behulp van sensoren moet de
stabiliteit van de dijken tot op de meter nauwkeurig kunnen worden
geobserveerd. Zelfsturende software kan vervolgens op basis van de
metingen risicosituaties voorspellen, zodat tijdig maatregelen kunnen
worden genomen. In de pilot LiveDijk Eemshaven wordt het systeem op dit
moment in de praktijk getest. Siemens Corporate Technology in Rusland
ontwikkelt de techniek samen met een aantal partners in het kader van
het Europese onderzoeksproject UrbanFlood.
Wereldwijd moeten 136 aan de kust gelegen miljoenensteden door dijken
worden beschermd. De druk op deze waterkeringen neemt toe, omdat de
zeespiegel door de klimaatverandering structureel stijgt resp. in de
toekomst vaker stormen kunnen worden verwacht. Om de veiligheid te
verbeteren, zijn dijken tot nu toe verhoogd of verbreed. Dit is echter
niet meer dan tijdwinst. Een andere strategie is het analyseren van
dijken, om de zwakke plekken daarin te kunnen identificeren. Slimme
dijken zouden breuken of gevolgen van overstromingen namelijk kunnen
voorspellen.
Voor de dijkbewaking maken de technici van Siemens gebruik van software
waarmee productielijnen worden gemonitord en die ze van nieuwe
parameters voorzien. Deze parameters worden gekozen op basis van
metingen aan proefdijken, die op verschillende manieren gericht worden
beschadigd. Zo heeft men bijvoorbeeld de achterkant van de dijk laten
eroderen. Dit was bij de stormvloed van 1953 de oorzaak van de ramp.
Bij een andere proef werd gesimuleerd hoe water een tunnel door de dijk
boort, zoals onder andere bij de catastrofe in New Orleans is gebeurd.
Nu leert de software bij het LiveDijk-project de meetgegevens van de
sensoren onder realistische condities te interpreteren. Om ook
seizoensgebonden invloeden zoals neerslag of windrichtingen in het
onderzoek mee te kunnen nemen, duurt de praktijktest twee jaar.
Andere projectpartners werken aan mogelijkheden voor alarmering,
bijvoorbeeld via alle aangemelde mobiele telefoons of
navigatie-apparatuur in de bedreigde regio. In een volgende stap zullen
de onderzoekers delen van dijken in Amsterdam en Sint Petersburg met
het Early Warning System uitrusten en kritieke veranderingen via een
web-based softwareplatform bewaken. Op langere termijn wil men
wereldwijd alle dijken op dit platform aansluiten en zo een mondiaal
monitoring-systeem opzetten.
Siemens