Ingezonden persbericht
PERSBERICHT
18 januari 2011
Wereldmuseum ontvangt uitzonderlijk boeddhabeeld
Wereldprimeur Aziatische kunst voor Wereldmuseum Rotterdam Het Wereldmuseum in Rotterdam krijgt een zeer zeldzaam boeddhabeeld in langdurige bruikleen uit de Ger Eenens Collectie. Dit beeld van Boeddha Sakyamuni is gemaakt in opdracht van de Thaise koning Rama V (1853-1910). Het bronzen boeddhabeeld is vanaf 23 januari te zien in de permanente tentoonstelling `De Collectie' van het museum. Het is voor het eerst dat dit beeld in Nederland in een museum aan het publiek wordt getoond.
Koning Rama V Rama V was een zeer geliefde Thaise koning die tot op de dag van vandaag wordt vereerd. In het westen is Rama V bekend dankzij films als `The King and I' uit 1956 en `Anna and the King', uit 1999. Hierin zien we de jonge prins Chulalongkorn, later Rama V, die wordt onderwezen door de Engelse Anna Leonowens, gespeeld door Jodie Foster. Mede door de westerse opvoeding van Rama V en zijn reizen naar Europa was zijn regeerperiode te zien als modern en sociaal. Geheel volgens de koninklijke traditie verbleef Rama V in zijn jeugd in een boeddhistische klooster. Tijdens zijn koningschap gaf hij, toegewijd boeddhist, de opdracht het beeld van Sakyamuni te maken. Dergelijke afbeeldingen van Boeddha Sakyamuni waren zeer uitzonderlijk in die periode. Ze waren bekender in vroegere tijden, zoals de 2e en 3e eeuw. Rama V was een bewonderaar van deze vroege stijl. Gefascineerd liet hij dit unieke beeld van de verlichte, vastende Boeddha maken. Boeddha Sakyamuni Het beeld portrettee
rt Gautama Sakyamuni, de historische Boeddha, geboren als prins. Sakyamuni's verlengde oorlellen, uitgerekt door het dragen van zware sieraden, herinneren aan zijn hoge afkomst. Overdaad, decadentie en rijkdom brengen geen levensvoldoening, waardoor Sakyamuni besluit afstand te nemen van zijn prinselijke bestaan om te zoeken naar de essentie van het leven. Om zijn lichaam te zuiveren en zijn geestelijke concentratie te vergroten at hij vervolgens niet meer dan één rijstkorrel per dag. De ascese die hij beoefende was zo ernstig dat hij het evenbeeld werd van een levend geraamte. Na drie jaren, drie maanden en drie dagen vasten kwam Boeddha tot het inzicht dat extreme soberheid evenmin verlossing biedt. Het is de middenweg die leidt tot verlichting.
Het beeld van de vastende Boeddha, met zijn handen rustend in samadhimudra, toont de Sakyamuni in uiterste meditatie. Zijn hoofd en ushnisa zijn nauw met krullen bedekt; zijn voorhoofd is gemarkeerd met een urna. De stof van zijn eenvoudige kledij is gedrapeerd in dunne richels die uitmonden in parallelle bochten. Zijn troon is versierd met elementen uit het aardse leven, zoals planten, bomen en een verscheidenheid aan beesten. Opmerkelijk is de afbeelding van een poepende olifant op de achterzijde van de troon. Ondanks de spirituele betekenis van het beeld, illustreert de sculptuur hiermee eveneens dat het aardse leven gewoon doorgaat. `De Collectie' Het boeddhabeeld heeft een unieke uitstraling, uitgedrukt in de lichaamshouding, de emotionele kracht en de gecontroleerde energie. De overtuigende houding van de armen en de abstracte eigenschappen van het lichaam en de kleding communiceren uitstekend met de gezichtsuitdrukking en brengen de intensiteit van de concentratie van Saky
amuni en zijn geestelijke afstand van aardse zorgen krachtvol over. Het beeld is te zien in de eerste zaal van de afdeling Azië van de permanente tentoonstelling `De Collectie'. De zoektocht van Boeddha Sakyamuni naar de weg naar de verlichting, uitgedrukt in het beeld van de vastende Boeddha, is een bijzondere inleiding op de gehele tentoonstelling, waarin de focus ligt op de spirituele betekenis van de getoonde kunstobjecten afkomstig uit niet-westerse culturen. `De Collectie' is van maandag tot en met zondag van 10:00 tot 20:00 uur gratis te bezichtigen.
Adres Wereldmuseum Willemskade 22-25, 3016 DM Rotterdam 010-2707172 info@wereldmuseum.nl www.wereldmuseum.nl