Ingezonden persbericht


P E R S B E R I C H T
Januari 2011

PIETER STOOP 65 JAAR
Schilderijen - gouaches - tekeningen

De 65ste verjaardag van kunstenaar Pieter Stoop is aanleiding voor een bijzondere expostie in de tentoonstellingsruimte van Kunstmakelaardij Metzemaekers in Oirschot. Het lyrisch abstracte oeuvre van Stoop is één van de hoogtepunten van de na-oorlogse Nederlandse schilderkunst. Werk van Stoop is niet voor niets opgenomen in praktisch alle belangrijke collecties van musea en bedrijven. De expositie is te zien van 22 januari - 28 februari 2011, iedere zaterdag en zondag van 13.00 tot 17.00 uur. Daarnaast is het mogelijk deel te nemen aan een drietal private views, waarbij de kunstenaar vertelt over zijn leven en werk. Zie daarvoor de website www.metzemaekers.com/nieuws.

Op zoek naar het onbekende
Hoewel eigen natuurfotografie soms een uitgangspunt vormt, draagt voor Pieter Stoop een onderwerp of een voorstelling niet bij tot de essentie van het schilderen. Het gaat hem juist om het schilderproces zelf: het schilderij gaat in en door de handeling van het schilderen een eigen leven leiden. Het imposante formaat van zijn werk, de haast driedimensionale structuur en het kleurgebruik verrassen en dwingen respect af, maar ook op de vierkante centimeter is veel te genieten en te beleven. Al zijn schilderijen zijn 'zonder titel', zodat de toeschouwer zich door en in het werk zelf kan laten meenemen. Hoewel hij een voorkeur heeft voor het schilderen op grote doeken, vormt zijn kleinere werk, gouaches, tekeningen en aquarellen, een wereld op zich. Hoewel materiaal en werkwijze hem grenzen opleggen, ontstaan ze vanuit dezelfde visie als het grote werk. Het zijn oefeningen, waarin hij steeds op zoek gaat naar het onbekende, naar datgene wat het werkproces zelf hem oplevert. Het zijn, zoals hij zelf zegt, "pionnen in een nog niet gemarkeerd speelveld".

Nieuwsgierigheid als drijfveer
Als men zijn werk chronologisch bekijkt, zijn er verschillende perioden te onderkennen. Was het vroege werk verwant aan het abstract expressionisme, waarbij vooral het werkproces wordt onderzocht en in min of meer geordende en kleurrijke structuren in beeld wordt gebracht, in de jaren tachtig creëert Stoop dynamische, vrij geschilderde werken met landschappelijke associaties. In de jaren negentig onthult de structuur tekens: kruisvormen of Arabische kalligrafieën. Een variatie in het schilderkunstig gebaar of betekenisvolle symbolen? De schilder verklaart: "Kunst is geheimzinnig. Ik wil geen geheimen oplossen, ik wil ze zelf maken. Vanaf ca. 2000 blijft het landschappelijke element aanleiding om tot een schilderij te komen, waarbij reizen en natuurfotografie een inspiratiebron zijn. Stoop probeert in zijn werk zichzelf te verrassen. Zijn drijfveer blijft zijn voordurende nieuwsgierigheid naar het onbekende.


---