Ingezonden persbericht


Elga Eymer, door-en-door kunstenares

Vanaf 22 januari tot en met 6 juni 2011 heeft Museum Elburg een primeur met de expositie: Elga Eymer (1908-2004) Door-en-door kunstenares. Aan de hand van ongeveer 20 schilderijen, die de Nederlandse kunstenares Elga Eymer na de Tweede Wereldoorlog maakte, wordt een beeld geschetst van haar artistieke zoektocht van realisme naar abstractie. De schilderijen zijn nog nooit in deze samenstelling aan het publiek getoond. Ook wordt voor het eerst het werk van Elga Eymer in kunsthistorische context geplaatst. Elga Eymer
Elga Eymer is de kunstenaarsnaam van Els Broeckman. Haar leven stond in het teken van de beeldende kunst. Op de waaromvraag antwoordde ze: "Op de eerste plaats doe ik dat omdat ik vanuit mezelf wel moet. Verder is het mijn vak, ik verdien op die manier mijn brood." In deze woorden klinken haar nuchterheid, relativeringsvermogen en overtuigingskracht door. Voor Els Broeckman was het maken van kunst een vanzelfsprekendheid. Ze groeide op in het kunstenaarsdorp Laren en haar ouders waren beide beeldend kunstenaar. Aan het eind van de jaren dertig sloot Elga Eymer haar kunstopleiding aan de Rijksakademie van Beeldende Kunsten in Amsterdam af. In de jaren vlak voor de Tweede Wereldoorlog werd ze gezien als een talentvol jong kunstenaar. Na de oorlog leverde ze artistieke bijdragen aan wederopbouwprojecten. Zo maakte ze verschillende muurschilderingen voor scholen en maakte ze in 1959 een groot wandmozaïek voor Station Sloterdijk in Amsterdam. Dit grote mozaïek is echter in de jaren tachtig vernietigd, toen Station Sloterdijk werd gemoderniseerd. In de jaren zestig legde Elga Eymer zich meer en meer toe op het schilderen met olieverf op doek. Vanwege de kentering van het kunstklimaat in de jaren zestig, kreeg ze minder opdrachten voor monumentale wandkunstwerken. Onder invloed van de opkomst van de abstracte en conceptuele schilderkunst, was de meer traditionele en figuratieve monumentale wandschilderkunst langzamerhand uit de mode geraakt. Elga Eymer schilderde vooral interieurs en stillevens. Haar eigen woonomgeving nam ze daarbij als uitgangspunt. Na verloop van tijd werden haar schilderijen steeds lichter van kleur. Eind jaren tachtig werd haar werk bijna abstract. Voor haar was dit een natuurlijke ontwikkeling, want zoals ze zelf zei: "na proza, komt de poëzie". Tentoonstelling in Museum Elburg
Op de tentoonstelling in Museum Elburg wordt aandacht besteed aan de drie belangrijke aspecten van het kunstenaarschap van Elga Eymer: de mens, de monumentale wandkunst en haar vrije schilderkunst. Aan de hand van foto's en citaten wordt haar persoonlijke karakter getypeerd en de sfeer rondom de grote opdracht van het wandmozaïek geïllustreerd. Daarnaast worden circa twintig schilderijen getoond. Via luisterpunten in de (audio)podcatcher-tour wordt bij verschillende kunstwerken extra achtergrondinformatie gegeven. Daarnaast wordt een luxe folder met het levensverhaal van Elga Eymer uitgegeven.

Lies Netel
Kunsthistorica Lies Netel heeft met haar specialisatie in de beeldende kunst van de 20ste eeuw ruime ervaring in het maken van tentoonstellingen. Zij is gastconservator van deze expositie in Museum Elburg. Lies Netel weet als geen ander tot de kern van een collectie door te dringen en vervolgens deze toegankelijk en presentabel te maken. Meer informatie over de expositie en activiteiten op www.museumelburg.nl

()