Ingezonden persbericht


cid:image013.jpg@01CB91B3.A54C0FB0

P E R S B E R I C H T

ARJAN VAN ARENDONK (schilderijen) ­ LEEN KALDENBERG (schilderijen) ­ KOOS VAN DER SLOOT (assemblages) 19 JANUARI ­ 26 FEBRUARI 2011

OPENING ZATERDAG 22 JANUARI 2011 van 16.00 tot 18.00 uur 17.00 uur INLEIDING door Han Steenbruggen, directeur-conservator Museum Belvédère

ARJAN VAN ARENDONK KOOS VAN DER SLOOT LEEN KALDENBERG

Bij de presentatie van het werk van LEEN KALDENBERG verschijnt de publicatie 'Land, licht en lucht' met een inleidende tekst door Han Steenbruggen. cid:image008.jpg@01CBAB94.AE7EDBD0

ARJAN VAN ARENDONK
Arjan van Arendonk heeft zijn opleiding ge- noten aan de Koninklijke Academie voor Kunst en Vormgeving. Van Arendonk gebruikt geen wit doek, maar geeft de voorkeur aan industrieel bedrukte stoffen als ondergrond voor zijn acrylschilderijen. Hij beschilderd voornamelijk stoffen met bloempatronen, maar ook dieren- of vruchtenpatronen. De tegen- stelling tussen uniciteit en het massa- product loopt als een rode draad door zijn werk. Hij beperkt zich tot het aanbrengen van een nieuwe ordening door stoffen te combineren en door dessins gedeeltelijk af te dekken met één kleur. Het repeterende patroon van de motieven op de stof boeit hem. Door zijn persoonlijke verftoets, die nooit exact hetzelfde is, onderbreekt hij de regelmaat in het patroon. Hierdoor ontstaat een geheel eigen spel tussen de industrieel vervaardigde stoffen en de originaliteit van de handeling van de kunstenaar. Een uniek schilderij wat ontstaan is uit een massa- product geeft het autonome karakter van zijn werk aan. Van Arendonk over zijn werk: "Het vertrekpunt is weliswaar steeds zo'n be- staand stoffenpatroon, maar uiteindelijk kunnen mijn schilderijen raakvlakken ver- tonen met werk van andere kunstenaars, of daar zelfs direct naar verwijzen". "Ik pro- beer de ordening van de stof, een einde- loze herhaling van een patroon, aan te tasten en het doek opnieuw te rang- schikken en te vereenvoudigen. Wat voor de één ordening is, kan voor de ander chaos betekenen. Ordenen is een relatief begrip, maar de belangrijkste bezigheid van de mens". Arjan van Arendonk exposeerde in meerdere musea, waaronder het Groninger Museum en komend voorjaar in museum Van Bommel Van Dam.

LEEN KALDENBERG
Leen Kaldenberg volgde de schildersopleiding aan de Academie Minerva te Groningen. Met een ingetogen kleurenpalet en heftige penseelstreek probeert hij de sfeer van het noordelijke kustland te treffen. De schilderijen van Leen Kaldenberg verbeelden de houding van de schilder ten opzichte van het Noord Groninger landschap.. De verfhuid, de kleurschakeringen, zijn schildertoets; Kaldenberg zet al zijn vakmanschap ten volle in. Zijn beleving, zijn opvatting over de emoties die dit landschap oproept, verstild in verf. Kenmerkend voor het landschap is dat het ruimtelijk en inzichtelijk is. Zo elementair dat je ook jezelf niet voor de gek kunt houden daarin. Die weidsheid en verlatenheid, alsmede het licht, dwingen tot eenvoud, functionaliteit en effectiviteit. Zijn gebruik van de oude techniek met tempera geeft zijn werk een poëtische uitstraling. Werk van Leen Kaldenberg maakt onderdeel uit van de vaste collectie van museum Belvédère.

KOOS VAN DER SLOOT
Koos van der Sloot woont en werkt in Leeuwarden. Als jongen zwierf Van der Sloot door de bossen en weilanden rondom zijn geboorteplaats Joure. Net als veel jongens uit die tijd had hij een verzameling van eieren die hij vond. Hij kon zich helemaal verliezen in de subtiele kleuren van de eieren en zich verwonderen over de abstracte schildering van de schalen. Hij was zo gefascineerd door die eieren dat het een inspiratiebron voor zijn werk is geworden. Langzaam groeide het idee om deze fascinatie voor eieren in artistieke vorm te verwerken. Door zijn drukke werk als stedenbouwkundige bleef dat er steeds bij, totdat hij rond de eeuwwisseling een schetsontwerp maakte en het hem duidelijk werd hoe hij zijn fascinatie voor het ei uit kon werken. Hij maakte vitrinekastjes waarin eieren, eierendozen en klokken op steeds wisselende wijze geassembleerd zijn. In deze assemblages is het ei voor Van der Sloot metafoor voor de kunst c.q. het kunstwerk zelf. Daarnaast is het ei een beeld voor leven en vruchtbaarheid maar ook voor geweten, geloof, intuïtie, liefde... De eierendoos, vaak met een minimale ingreep getransformeerd tot masker, vertegenwoordigt als contramal van het ei, tijdelijkheid en vergankelijkheid. Ook hier gaat het om iets onzichtbaars als de tijd. Net als bij liefde en dood. Landschappen/Eggscapes
In zijn zogenaamde Eggscapes laat Van der Sloot werk zien waarin hij zijn beleving op het landschap weergeeft. Ook in deze 'scapes' wordt verwezen naar zijn jeugd waarin het eieren zoeken en verzamelen een oertraditie is. Maar ook naar oertradities van voorchristelijke bewoners van de Friese terpen die eieren in hun landerijen begroeven in de hoop op een goede oogst. Ook de wolkenluchten kunnen worden gezien als een verwijzing naar regen en dus vruchtbaarheid en regeneratie. De elektriciteitsdraden en chipplaten zijn op te vatten als metaforen van de nieuwe tijd en de evolutie van het landschap. Koos van der Sloot maakt kunst van leeggezogen eieren die hij samen met allerlei objecten aaneenvoegt tot assemblages. Beeldgedichten, zo zou je ze kunnen noemen.' (Huub Mous). Huub Mous is kunsthistoricus en publicist.

TENTOONSTELLINGSAGENDA GALERIE ANDERWERELD:

LAATSTE WEEK: TOT EN MET 15 JANUARI 2011
RUUD DE RODE (schilderijen) NEOC (wandobjecten & werken op papier) VITTORIO ROERADE (schilderijen & sculpturen) cid:image014.jpg@01CB91B3.A54C0FB0

cid:image015.jpg@01CB91B3.A54C0FB0

cid:image016.jpg@01CB91B3.A54C0FB0

RUUD DE RODE NEOC VITTORIO ROERADE

2 MAART - 9 APRIL 2011
HERBERT NOUWENS (sculpturen) ­ SILKE SILKEBORG (DE) (schilderijen) ­ MARTIN TISSING (aquarellen)

13 APRIL ­ 21 MEI 2011
KRIN RINSEMA (grafiek & schilderijen) ­ MARIO TER BRAAK (schilderijen) ­ BARBARO KOCH (DE) (siliconen op doek)