Ingezonden persbericht
EO KIEST VOOR EIGEN MISSIE EN PRAKTISCHE SAMENWERKING
De Evangelische Omroep kiest voor het behoud van de eigen sterke
identiteit en wil tegelijkertijd volop bijdragen aan een eenvoudiger
en efficiënter bestel. De omroep onderzoekt daarom een aantal
varianten. Een van de mogelijkheden is om op praktisch terrein, zoals
huisvesting en inkoop van faciliteiten, samen te werken met andere
omroepen. Een mogelijkheid die de EO ook onderzoekt, is een
coöperatieve samenwerking met omroep Max. EO-directeur Arjan Lock: "De
EO is een sterke vereniging met veel leden en een uitgesproken missie,
verwoord in ons motto 'Leef je geloof'. Dat staat bij ons voorop. Dus
in het geval van een coöperatieve samenwerking met Omroep Max blijven
beide verenigingen en merken gewoon bestaan. Alle programma's en
verenigingsactiviteiten die we maken vanuit onze eigen identiteit
blijven we vanuit onze eigenheid doen. Een programma als Nederland
Zingt blijft dus gewoon Nederland Zingt en De Verandering blijft De
Verandering. Waar we kunnen samenwerken om het bestel bestuurlijk
eenvoudiger te maken en de efficiency te bevorderen, bijvoorbeeld bij
de inkoop van faciliteiten, huisvesting of de productie van niet- identiteitsgebonden programma's, zullen we dat volop doen."
Deze vorm van samenwerking is een van de mogelijkheden om bij te
dragen aan een eenvoudiger te besturen en beter betaalbaar publiek
bestel. Lock: "Andere omroepen kiezen ervoor om op termijn voledig te
fuseren. Wij kiezen daar niet voor, omdat onze missie glashelder is
voor nu en de toekomst. Een coöperatieve samenwerking is een van de
samenwerkingsvormen die we als publieke omroepen hebben bedacht. Zo
leveren we een goede een bijdrage aan een nieuw publiek bestel."