Ingezonden persbericht


EO KIEST VOOR EIGEN MISSIE EN PRAKTISCHE SAMENWERKING

De Evangelische Omroep kiest voor het behoud van de eigen sterke identiteit en wil tegelijkertijd volop bijdragen aan een eenvoudiger en efficiënter bestel. De omroep onderzoekt daarom een aantal varianten. Een van de mogelijkheden is om op praktisch terrein, zoals huisvesting en inkoop van faciliteiten, samen te werken met andere omroepen. Een mogelijkheid die de EO ook onderzoekt, is een coöperatieve samenwerking met omroep Max. EO-directeur Arjan Lock: "De EO is een sterke vereniging met veel leden en een uitgesproken missie, verwoord in ons motto 'Leef je geloof'. Dat staat bij ons voorop. Dus in het geval van een coöperatieve samenwerking met Omroep Max blijven beide verenigingen en merken gewoon bestaan. Alle programma's en verenigingsactiviteiten die we maken vanuit onze eigen identiteit blijven we vanuit onze eigenheid doen. Een programma als Nederland Zingt blijft dus gewoon Nederland Zingt en De Verandering blijft De Verandering. Waar we kunnen samenwerken om het bestel bestuurlijk eenvoudiger te maken en de efficiency te bevorderen, bijvoorbeeld bij de inkoop van faciliteiten, huisvesting of de productie van niet- identiteitsgebonden programma's, zullen we dat volop doen."

Deze vorm van samenwerking is een van de mogelijkheden om bij te dragen aan een eenvoudiger te besturen en beter betaalbaar publiek bestel. Lock: "Andere omroepen kiezen ervoor om op termijn voledig te fuseren. Wij kiezen daar niet voor, omdat onze missie glashelder is voor nu en de toekomst. Een coöperatieve samenwerking is een van de samenwerkingsvormen die we als publieke omroepen hebben bedacht. Zo leveren we een goede een bijdrage aan een nieuw publiek bestel."