Gemeente Tilburg
Nummer
2011006BW
Datum
21 januari 2011
Loket Z op huisbezoek
Zorgvragers krijgen sneller duidelijkheid over oplossingen met nieuwe aanpak
Loket Z gaat in 2011 op afspraak werken en vaker op huisbezoek. De medewerker van
Loket Z bespreekt samen met de klant wat precies de zorgvraag is en hoe daaraan voldaan
kan worden. Bij dat gesprek zijn ook familieleden van de klant welkom. Met de nieuwe
werkwijze van Loket Z zet de gemeente een volgende stap in de doorontwikkeling van de
Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo).
"We werken al een tijdje aan die nieuwe aanpak van de Wmo, één van de ontwikkelingen
daarin is dat we zorg dichter bij burgers willen organiseren", aldus wethouder Marjo Frenk
(zorg en welzijn, Wmo). "Mensen hebben namelijk behoefte aan herkenbare zorgverleners
die tijd en aandacht hebben. Met de nieuwe dienstverlening van Loket Z voorzien we in die
behoefte."
Hoe gaat het?
Klanten met vragen over wonen, zorg, welzijn of inkomensondersteuning bellen voortaan
eerst 013 213 13 13. Sommige vragen worden direct aan de telefoon al beantwoord. In
andere gevallen wordt een afspraak gemaakt voor een huisbezoek of een gesprek bij een
loket. De medewerkers van Loket Z zijn het afgelopen half jaar geschoold om samen met de
klant oplossingen te vinden. Het Centrum Indicatiestelling Zorg hoeft niet meer te
adviseren over hulp bij het huishouden, rolstoelen, scootmobielen, de regiotaxi en andere
voorzieningen van de gemeente. Daardoor gaat de aanvraagprocedure sneller en krijgen
klanten sneller duidelijkheid.
Advies aan huis
"Tot nu toe hadden we acht Loketten Z. Dat worden er nu meer dan 80.000. Als dat nodig is
komt een loketmedewerker immers bij elk huishouden in Tilburg, Udenhout en Berkel-
Enschot aan huis. Het gaat erom dat klanten graag snel geholpen willen worden en een
gedegen en persoonlijk advies krijgen", licht wethouder Frenk toe. Door de huisbezoeken
en het werken op afspraak, zijn er minder loketten nodig. Per 1 maart 2011 sluiten Loket Z
Oud Zuid (in het Zuiderkwartier) en Loket Z Oud Noord (in de Poorten). Per 1 april 2011
sluiten Loket Z Berkel-Enschot (wijkgebouw Thebe Thuiszorg) en Loket Z Reeshof
(wijkcentrum Heijhoef). Per 1 mei 2011 sluit Loket Z Udenhout (woonzorgcentrum de
Eikelaar). Dit zijn de loketten waar veel klanten uit het centrum naar toe gaan en met de
laagste bezoekersaantallen.
Open blijven Loket Z Noord (Stadswinkel Noord), Loket Z West (wijkcentrum 't Sant) en
Loket Z Zuid (wijkcentrum Spijkerbeemden). Ook komt er per 1 maart een nieuw Loket Z in
de Stadswinkel Centrum. Zo zijn er verspreid over de stad nog voldoende fysieke plekken
om met vragen naar toe te gaan. Alle loketten werken op afspraak, via 013 213 13 13. Er
zijn slechts beperkte openingstijden voor vrije inloop (zie de website www.loketz.nl).
Cijfers
Sinds 2008 zijn de bezoekersaantallen van de loketten geregistreerd. Loket Z Noord heeft
sinds die tijd ruim 10.000 bezoekers ontvangen. Loket Z West ruim 6.600, Loket Z Oud
Noord ruim 3.600, Loket Z Oud Zuid ruim 2.800, Loket Z Zuid ruim 2.800, Loket Z
Udenhout ruim 1.700, Loket Z Reeshof ruim 1.400 en Loket Z Berkel-Enschot ruim 900. Er
zijn in die tijd ruim 700 huisbezoeken afgelegd, en ongeveer 10.000 telefonische vragen
beantwoord.
Het in dit persbericht genoemde besluit heeft het college deze week genomen en wordt ter
informatie naar de gemeenteraad gestuurd.
Noot voor redacties
Gemeente Tilburg