Geen alternatieven vliegveld Hilversum
21 januari 2011 -
Gedeputeerde Staten (GS) nemen vooralsnog geen nieuwe initiatieven voor
wijziging van de baanconfiguratie luchthaven Hilversum.
GS constateren dat het niet is gelukt om de betrokken partijen op één
lijn te krijgen. Een andere baanconfiguratie voor vliegveld Hilversum
om de bouw van de nieuwe woonwijk Ter Sype in zijn geheel mogelijk te
maken, lijkt niet haalbaar bij gebrek aan draagvlak.
Gedeputeerde Heller: "Ik vind het jammer dat er geen draagvlak bestaat
voor baanwijziging. Uit de onderzoeken blijkt dat er alternatieven zijn
waarbij er minder geluidhinder is voor de directe omgeving. Daarmee was
het mogelijk om naast de realisatie van Ter Sype ook de hinder deels te
reduceren."
Plan door de jaren heen
Over de ontwikkeling Ter Sype vindt al jaren discussie plaats. Tot 1
november 2009 was realisatie van Ter Sype niet mogelijk. De
nieuwbouwlocatie lag volledig binnen de 47 Bkl geluidzone van vliegveld
Hilversum en binnen deze zone mochten geen nieuwe geluidgevoelige
objecten gerealiseerd worden. Vanaf 1 november 2009 is de Regelgeving
voor Burgerluchthavens en Militaire Luchthavens in werking getreden.
Bij deze regelgeving hoort een nieuwe geluids- en externe
veiligheidssystematiek. Op basis van de nieuwe regelgeving is het
mogelijk om Ter Sype te realiseren. Hiervoor is echter een
baanwijziging van vliegveld Hilversum noodzakelijk. Zonder wijziging
kan slechts een gedeelte van Ter Sype gerealiseerd worden.
Vanaf 2004 heeft de provincie in overleg met de gemeenten Wijdemeren en
Hilversum verschillende onderzoeken uitgevoerd. Hierbij is gekeken naar
mogelijke alternatieve baanconfiguraties waarbij zowel Ter Sype
volledig gerealiseerd zou kunnen worden en de huidige bedrijfsvoering
van het vliegveld niet tot weinig zou worden belemmerd. De
alternatieven verschillen in kompasrichting, baanlengte en/of
verharding.
Geen draagvlak voor de alternatieven
De resultaten van de verschillende onderzoeken zijn besproken in de
Commissie Milieuhygiëne vliegveld Hilversum. De Commissie bestaat uit
de gemeenten Hilversum, Wijdemeren, De Bilt en Maarssen, omwonenden uit
deze gemeenten, Natuur- en Milieuorganisaties, de Provincies Utrecht en
Noord-Holland en de gebruikers/exploitanten van de luchthaven
Hilversum. Ook vanuit andere organisaties zijn reacties ontvangen op de
voorgestelde alternatieve baanconfiguraties.
Verschillende partijen gaven aan dat zij bij een baanverharding vrezen
voor een toename van het aantal vluchten met daardoor meer overlast
voor omwonenden en het nabij gelegen natuurgebieden en stiltegebied.
Ook bij een baanvariant waarbij de grasbanen alleen verlegd worden,
maar niet verhard, werd gevreesd voor een toename van de geluidhinder
in het nabij gelegen natuurgebieden en stiltegebied. Het totaal aantal
gehinderden zou echter bij beide alternatieve afnemen.
GS hebben uit de verschillende reacties geconstateerd dat het niet is
gelukt om de betrokken partijen op één lijn te krijgen voor een
baanwijziging om de bouw van Ter Sype in zijn geheel mogelijk te maken.
Mochten de verschillende partijen alsnog overeenstemming bereiken over
een baanwijziging waarbij Ter Sype gerealiseerd kan worden, dan is GS
bereid mee te werken aan realisatie.
---
Provincie Noord-Holland