Provincie Noord-Holland

Geen alternatieven vliegveld Hilversum

21 januari 2011 -

Gedeputeerde Staten (GS) nemen vooralsnog geen nieuwe initiatieven voor wijziging van de baanconfiguratie luchthaven Hilversum.

GS constateren dat het niet is gelukt om de betrokken partijen op één lijn te krijgen. Een andere baanconfiguratie voor vliegveld Hilversum om de bouw van de nieuwe woonwijk Ter Sype in zijn geheel mogelijk te maken, lijkt niet haalbaar bij gebrek aan draagvlak.

Gedeputeerde Heller: "Ik vind het jammer dat er geen draagvlak bestaat voor baanwijziging. Uit de onderzoeken blijkt dat er alternatieven zijn waarbij er minder geluidhinder is voor de directe omgeving. Daarmee was het mogelijk om naast de realisatie van Ter Sype ook de hinder deels te reduceren."

Plan door de jaren heen
Over de ontwikkeling Ter Sype vindt al jaren discussie plaats. Tot 1 november 2009 was realisatie van Ter Sype niet mogelijk. De nieuwbouwlocatie lag volledig binnen de 47 Bkl geluidzone van vliegveld Hilversum en binnen deze zone mochten geen nieuwe geluidgevoelige objecten gerealiseerd worden. Vanaf 1 november 2009 is de Regelgeving voor Burgerluchthavens en Militaire Luchthavens in werking getreden. Bij deze regelgeving hoort een nieuwe geluids- en externe veiligheidssystematiek. Op basis van de nieuwe regelgeving is het mogelijk om Ter Sype te realiseren. Hiervoor is echter een baanwijziging van vliegveld Hilversum noodzakelijk. Zonder wijziging kan slechts een gedeelte van Ter Sype gerealiseerd worden.

Vanaf 2004 heeft de provincie in overleg met de gemeenten Wijdemeren en Hilversum verschillende onderzoeken uitgevoerd. Hierbij is gekeken naar mogelijke alternatieve baanconfiguraties waarbij zowel Ter Sype volledig gerealiseerd zou kunnen worden en de huidige bedrijfsvoering van het vliegveld niet tot weinig zou worden belemmerd. De alternatieven verschillen in kompasrichting, baanlengte en/of verharding.

Geen draagvlak voor de alternatieven
De resultaten van de verschillende onderzoeken zijn besproken in de Commissie Milieuhygiëne vliegveld Hilversum. De Commissie bestaat uit de gemeenten Hilversum, Wijdemeren, De Bilt en Maarssen, omwonenden uit deze gemeenten, Natuur- en Milieuorganisaties, de Provincies Utrecht en Noord-Holland en de gebruikers/exploitanten van de luchthaven Hilversum. Ook vanuit andere organisaties zijn reacties ontvangen op de voorgestelde alternatieve baanconfiguraties.

Verschillende partijen gaven aan dat zij bij een baanverharding vrezen voor een toename van het aantal vluchten met daardoor meer overlast voor omwonenden en het nabij gelegen natuurgebieden en stiltegebied. Ook bij een baanvariant waarbij de grasbanen alleen verlegd worden, maar niet verhard, werd gevreesd voor een toename van de geluidhinder in het nabij gelegen natuurgebieden en stiltegebied. Het totaal aantal gehinderden zou echter bij beide alternatieve afnemen.

GS hebben uit de verschillende reacties geconstateerd dat het niet is gelukt om de betrokken partijen op één lijn te krijgen voor een baanwijziging om de bouw van Ter Sype in zijn geheel mogelijk te maken. Mochten de verschillende partijen alsnog overeenstemming bereiken over een baanwijziging waarbij Ter Sype gerealiseerd kan worden, dan is GS bereid mee te werken aan realisatie.

---