Kredieten aan particulieren: belangrijkste evoluties in 2010
Datum: 21 januari 2011
In de loop van 2010 werden 1 513 652 nieuwe kredietovereenkomsten
geregistreerd door de 'Centrale voor kredieten aan particulieren' van
de Nationale Bank van België (NBB). Dat is een toename met 2,4 %,
uitsluitend te danken aan het succes van het hypothecair krediet.
Groot succes van het hypothecair krediet
Eind 2010 bevat de Centrale de gegevens van 4 963 644 personen en 8 253
320 kredieten, een stijging met respectievelijk 1,3 % en 1,2 %.
In 2010 werden 20,7 % meer hypothecaire kredieten aan particulieren
toegekend dan in 2009 (350 398 contracten), terwijl het aantal nieuwe
consumentenkredieten met 2 % is afgenomen (1 163 254 contracten).
Steeds meer betalingsmoeilijkheden
Consumenten ondervinden nog volop de impact van de economische crisis
en zien zich in toenemende mate met betalingsmoeilijkheden
geconfronteerd, hetgeen duidelijk blijkt uit volgende kerncijfers:
* Het aantal kredietnemers met een betalingsachterstand stijgt met
2,5 % tot 365 374 personen.
* Het aantal kredietovereenkomsten met een openstaande
betalingsachterstand neemt met 3,3 % toe tot 448 725 contracten.
* Het totale achterstallige bedrag groeit met 0,26 miljard euro aan
tot 2,42 miljard euro. De stijging is bij de hypothecaire kredieten
meer uitgesproken dan bij de consumentenkredieten.
* Er werden 123 704 nieuwe betalingsachterstanden geregistreerd,
ongeveer evenveel als in 2009.
* Het aantal collectieve schuldenregelingen neemt met 11,5 % toe tot
87 125.
* Er werden 17 864 nieuwe aanvragen tot het bekomen van een
collectieve schuldenregeling opgenomen, oftewel 1 960 meer dan in
2009.
Steeds grotere betalingsmoeilijkheden
Het uitstaand achterstallig bedrag groeit net zoals vorig jaar veel
sneller dan het aantal uitstaande wanbetalingen. Dit betekent dat niet
alleen meer mensen met betalingsmoeilijkheden worden geconfronteerd,
maar vooral dat bestaande betalingsmoeilijkheden groter worden en dus
ook het risico om in een toestand van reële overmatige schuldenlast
terecht te komen. Bijgevolg is het niet verwonderlijk dat steeds meer
mensen een beroep doen op de procedure van collectieve
schuldenregeling.
Toegenomen gebruiksvriendelijkheid van de Centrale
De Centrale werd in 2010 door de kredietgevers meer dan 12 miljoen keer
geraadpleegd. Er werden ook 181 062 aanvragen behandeld van consumenten
die hun persoonlijke gegevens wensten te kennen, een stijging met 15,6
% die uitsluitend het gevolg is van de mogelijkheid die de NBB sinds
2009 aanbiedt om de Centrale te raadplegen via internet aan de hand van
de elektronische identiteitskaart.
Raadpleeg het statistisch verslag 2010 van de Centrale voor kredieten
aan particulieren op de website van de Nationale Bank van België. (pdf,
75 p. - 917 kB)
Zie het origineel
Belgische Federale Overheid