Vlaamse Overheid
Minder betutteling voor gemeenten
Persmededeling van de Vlaamse Regering
vrijdag 21 januari 2011
Gemeenten die al goed scoren op het vlak van sociale huisvesting,
krijgen meer armslag om te bepalen waar ze nieuwe sociale woningen
bouwen. Door een aantal kleine, technische wijzigingen aan het
zogenaamde grond- en pandendecreet kunnen diverse aanslepende
bouwprojecten nu toch doorgaan.
`Ik wil gemeenten die eigenlijk heel hard hun best doen om sociale
woningen te voorzien niet langer betuttelen', zegt Vlaams minister van
Wonen Freya VAN DEN BOSSCHE. `Betaalbare woningen zijn belangrijker dan
strikte regeltjes.'
Het grond- en pandendecreet, in werking sinds september 2009, moet er
onder meer voor zorgen dat er tegen 2020 37.000 nieuwe sociale
huurwoningen, 21.000 sociale koopwoningen en 1.000 sociale kavels
bijkomen in Vlaanderen. Eén van de hefbomen om daar te geraken is de
zogenaamde `sociale last'. Bij de ontwikkeling van nieuwe verkavelingen
moet een gedeelte verplicht worden gereserveerd voor sociale woningen.
Zeker in gemeenten die al goed scoren op het vlak van sociale
huisvesting wordt dat als betuttelend ervaren. In buurten met veel
sociale huisvesting is het met het oog op een gezonde sociale mix niet
altijd aangewezen om nog extra sociale woningen te bouwen. Voor de
leefbaarheid van een wijk is een gemengde samenstelling van groot
belang.
Daarnaast bevatte het decreet een aantal onvolkomenheden, waardoor een
waardevolle bouwprojecten die al voor de inwerkingtreding ervan op de
sporen stonden grote vertraging opliepen of zelfs dreigden stil te
vallen. "Om de doelstellingen van het grond- en pandendecreet te
vrijwaren, namelijk meer sociale en betaalbare woningen voorzien, was
het dus nodig om een aantal praktische belemmeringen weg te werken",
zegt Van den Bossche .
Twee belangrijke wijzigingen springen in het oog:
1) Gemeenten waar al 10 procent van de woningen sociale huur- of
koopwoningen zijn, zijn niet langer verplicht om bij de aansnijding van
nieuwe verkavelingen telkens opnieuw een deel sociale woningen te
voorzien. Dat betekent niet dat ze geen sociale woningen meer moeten
bouwen, maar ze krijgen - onder bepaalde voorwaarden - meer vrijheid om
zelf te bepalen waar ze die bouwen.
Op dit moment hebben 27 gemeenten meer dan tien procent sociale
woningen. Nog eens 23 gemeenten hebben er meer dan acht procent. "Ik
ben ervan overtuigd dat ook deze gemeenten nu een extra stimulans
hebben om snel naar tien procent sociale woningen te gaan, zodat ze in
de toekomst meer vrijheid krijgen", zegt Van den Bossche.
Voorbeeld: Gevolg van vrijstelling 1 voor Project Sledderlo in Genk
In de wijk zijn er nu al 600 sociale woningen. Daarnaast wilde men 26
kavels te koop aanbieden, maar door de sociale last moest daarvan
eigenlijk ook nog een gedeelte vrijgehouden worden voor sociale
woningen. Om een goede sociale mix te garanderen, vindt men het daar
echter belangrijk dat er ook genoeg andere woningen worden gebouwd in
de wijk. Door de aanpassing van het decreet kan dat nu.
2) Projecten die vóór de start van het decreet werden opgestart kunnen
doorgaan zoals goedgekeurd in het college van burgemeester en
schepenen.
Voorbeeld: Gevolg van vrijstelling 2 voor Project regatta in Antwerpen
Regatta is een nieuw stadsdeel in ontwikkeling op de Antwerpse
Linkeroever. Op een grasland tussen de Blancefloerlaan en het
Galgenweel, zullen de volgende tien à vijftien jaar 450
eengezinswoningen, 1.000 appartementen en 40.000 m² kantoren verrijzen
in een omgeving met veel groen en ruimte voor sport en ontspanning. De
oevers van de grootste zeilplas van Vlaanderen blijven onbebouwd en
worden heringericht tot een wijkpark van 11 hectare, het
Galgenweelpark, dat voorziet in heel wat recreatiemogelijkheden voor de
buurt. Een nieuwe werk- en woonomgeving vraagt ook om bijkomende
voorzieningen. Daarom werd in de nieuwe wijk een cluster voor
gemeenschapsvoorzieningen en recreatie opgenomen. De private
ontwikkelaar Vooruitzicht nv startte begin 2010 met de uitvoering van
de eerste van de zeven fasen van het totale woonprogramma. Voor de
overige fasen moeten nog de nodige vergunningen worden afgeleverd. De
eerste woningen zullen in 2012 opgeleverd worden.
Het ontwerp van Regatta en van het Galgenweelpark werd al op 24 april
2006 vastgelegd in een samenwerkingsovereenkomst tussen stad en
ontwikkelaar, waarin alle bijkomende bindende rechten en plichten
aangaande de concrete realisatie van het project werden opgenomen.
Gezien het grote aanbod aan sociale woningen in het stadsdeel
Linkeroever werd ervoor geopteerd om in het Regatta project geen
sociale woningbouw op te nemen. Maar aangezien een aantal fasen nog
vergund moeten worden, zouden die nu wel sociale woningen moeten
voorzien.
Nochtans was duidelijk overeengekomen dat 25 % van het volledige
woningprogramma binnen het Project dient te bestaan uit `betaalbare
woningen'. Onder een betaalbare woning wordt een woning verstaan die
een voldoende groot marktsegment zich kan veroorloven. Zo'n woning is
een product dat goed in de markt ligt en dat in principe kan aangekocht
worden door alle gezinstypes, maar bij voorkeur door de doelgroep van
jonge gezinnen met één of meer kinderen, die een inkomen en een budget
hebben, dat boven het sociale huisvestingssegment ligt. Conclusie:
hoewel het project in een buurt ligt met veel sociale woningen en er
wel degelijk betaalbare huisvesting wordt voorzien, dreigde dit
stadsvernieuwingsproject stil te vallen omdat geen sociale woningen
voorzien waren.
Dat wordt door de aanpassing van het decreet nu voorkomen.
"Gemeenten die nog te weinig sociale woningen hebben, zullen die nog
altijd moeten voorzien wanneer ze nieuwe woongebieden ontwikkelen",
zegt Van den Bossche. "De doelstellingen van het grond- en pandenbeleid
blijven dus onverkort overeind. Maar de goede leerlingen krijgen meer
vrijheid om hun sociale huisvesting naar eigen inzichten te
organiseren. En projecten die door onvolkomenheden in de regels werden
bemoeilijkt, kunnen nu toch doorgaan. Betaalbare woningen zijn voor mij
belangrijker dan strikte regeltjes."