Vereniging Reizigers Openbaar Vervoer (ROVER)
NS in gesprek met Rover over betere compensatie voor vaste klanten
NS gaat opnieuw in gesprek met Rover om een betere compensatieregeling voor abonnementhouders op te stellen. Dit heeft NS-directeur Bert Meerstadt donderdag tijdens de hoorzitting over de spoorproblemen toegezegd. Rover deed een bijdrage aan deze hoorzitting. Voorzitter Arriën Kruyt deed niet alleen zijn beklag over de compensatieregeling, maar waarschuwde de politici dat spoorproblemen als storingen en slechte reisinformatie niet alleen een probleem van de winter zijn.
De hoorzitting die donderdag 20 januari in de Tweede Kamer plaatsvond, had betrekking op de winterproblematiek op het spoor. Volgens Rover is de wintersituatie echter deels het gevolg van een veel grotere problematiek. Voorzitter Arriën Kruyt meldde tijdens de hoorzitting dat Utrecht Centraal in de afgelopen 20 maanden al negen keer 'plat' heeft gelegen en dat we dit haast "gewoon gaan vinden", wat grote schade bezorgt aan het imago van het openbaar vervoer. Kruyt noemde het onbegrijpelijk dat de wisselverwarming ook dit jaar weer niet werkte en uitte zijn twijfels over de ambachtelijke kennis van ProRail. Met een verwijzing naar de brief van de Inspectie IVW over de evacuatie van gestrande treinen, benadrukte hij dat de infrastructuur beter beheerd moet worden.
Daarnaast sprak Rover over reisinformatie, een onderwerp dat veel aandacht kreeg tijdens de hoorzitting. Zowel NS als ProRail erkende dat de reisinformatie momenteel niet goed genoeg is. Bert Meerstadt wil hierover gaan praten met de TU Delft, NS ziet in onderzoek dat informatie voor de reizigers met stip op 1 staat. Bert Klerk van ProRail stelde dat elke oplossing denkbaar is om de reisinformatie te verbeteren, desondanks vindt hij het niet wenselijk dat op stations met meerdere vervoerders elke vervoerder zijn eigen informatie gaat verzorgen.
Dit was niet het enige punt waarover de partijen het niet met elkaar eens waren. Het voorstel van ProRail om het spoorsysteem drastisch te vereenvoudigen vond geen weerklank bij NS: de dienstregeling moet niet zó worden vereenvoudigd dat de klant geen keuzevrijheid meer heeft. Voor de vakbonden is het rondje om de kerk nog steeds onbespreekbaar. Zij vinden het alleen in noodsituaties acceptabel, als pendeldiensten nog de enige mogelijkheid zijn om mensen van A naar B te brengen. Ook Meerstadt wil geen rondje om de kerk: hij ziet daarin, net als de vakbonden, problemen omdat personeel minder alert wordt.
Wel heropent NS het overleg over de compensatieregeling voor vaste klanten. Doordat Rover veel aandacht in de media heeft gevraagd voor de zeer matige compensatieregeling van NS en aanhoudend bleef aandringen op verbeteringen, heeft dit onderwerp ook de aandacht van politici getrokken die hier tijdens de hoorzitting vragen over stelden. Aan het einde van de hoorzitting heeft NS-directeur Meerstadt aan PVV-Kamerlid De Jong toegezegd dat NS met Rover naar een vruchtbare oplossing zal zoeken. Rover neemt direct contact op met NS om hierover in gesprek te gaan.