Wageningen Universiteit en Researchcentrum
21 jan 2011
De ongezonde snack heeft onbewust een grote aantrekkingskracht op
jongeren. Dat concluderen consumentonderzoekers van Wageningen
University, onderdeel van Wageningen UR, deze maand in het tijdschrift
Food Quality and Preference.
Al langer is bekend dat mensen producten in hun bezit hoger waarderen
dan producten die zij nog niet hebben. Als ze een gekregen koffiebeker
konden ruilen voor geld, dan vroegen ze er twee euro voor, terwijl ze
slechts één euro voor diezelfde koffiebeker wilden betalen. Mensen
hechten zich blijkbaar makkelijk aan iets wat zij krijgen. De
Wageningse onderzoekers â leerstoelgroep Economie van consumenten en
huishoudens - wilden weten of dit ook opgaat voor voedingsmiddelen. En
of er verschil is tussen hechting aan een ongezonde en gezonde snack.
Gedurende twee jaar deelden studenten op zoân veertig scholen een
ongezonde of gezonde snack uit. De helft van de klas kreeg fruit, de
andere helft een zakje chips of een mars. Vervolgens kregen de
scholieren de tijd om aan dit geschenk te hechten: ze moesten een
vragenlijst over het product invullen. Daarna werd hen gevraagd de
traktatie te ruilen. Scholieren met de ongezonde snack bleken daartoe
minder geneigd dan scholieren met een appel of sinaasappel.
Wanneer scholieren zelf een product mochten uitkiezen, koos zestig
procent voor een mars of een zakje chips. Maar los van deze voorkeur is
de hechting aan de ongezonde snack nog steeds groter dan de hechting
aan de gezonde snack, aldus onderzoekster Leonie Cramer. âBlijkbaar
spelen allerlei onbewuste emotionele processen een grote rol.â Voor het
stimuleren van een gezonde voedingskeuze denkt Cramer dat het
belangrijk is met dit hechtingseffect rekening te houden. âKantines
zouden bijvoorbeeld moeten proberen een gezond standaardmenu aan te
bieden of een gezondere standaardsnack, zodat de makkelijke keuze voor
de consument ook een gezonde keuze is.â | Astrid Smit
Bovenstaand bericht is geproduceerd door de redactie van Resource, het
blad voor Wageningen UR (University & Research centre). Meer informatie
bij Pers- en wetenschapsvoorlichting van Wageningen UR, e-mail:
pers.communicatie@wur of bij de redactie van Resource, e-mail:
resource@wur.nl. Zie ook www.resource.wur.nl.