Centrale regie ontbreekt in aanpak vervoersproblemen

21/01/2011 09:57

Panteia B.V.

Onderzoek- en adviesbureau NEA stelt vast dat centrale regie hard nodig is om grootschalige innovatieve projecten in verkeer en vervoer succesvol uit te kunnen voeren. Vaak ontbreekt regie door versnippering van taken, middelen en bevoegdheden. Samenwerking tussen publieke en private partijen gaat moeizaam met gevolg dat beslissingen worden uitgesteld en daadkracht ontbreekt. Die regie hoeft niet noodzakelijkerwijs van de overheid te komen, wel moet de regisserende partij bevoegd zijn besluitvorming te versnellen waar dat nodig mocht zijn.

Mis de aansluiting niet

Vandaag presenteert NEA op zijn nieuwjaarsreceptie de publicatie "Mis de aansluiting niet: een zoektocht naar regie in vervoerend Nederland". Aan de hand van verschillende cases wordt duidelijk dat door decentralisatie, marktwerking en trage besluitvorming de samenwerking tussen publieke en private partijen moeizaam verloopt. Samenwerking is hard nodig om oplossingen te creëren voor dringende problemen zoals congestie op de snelwegen of een efficiënter werkend openbaar vervoer. Omdat de druk op de beschikbare ruimte toeneemt door meer woningbouw, meer industrieterreinen, meer recreatieve mogelijkheden en ook meer natuurbehoud, is een efficiëntere benutting van de huidige infrastructuur van groot belang.

Meer regie, meer efficiëntie

Een positief voorbeeld is volgens NEA de aanpak van Keyrail. Keyrail exploiteert de Betuweroute, de spoorlijn die loopt van de Rotterdamse haven (inclusief de Havenspoorlijn) tot Zevenaar aan de grens van Duitsland. In 2007 was de lage punctualiteit van de treindienst op de Havenspoorlijn aanleiding voor de pilot 'Ketenregie' van Keyrail. Een beperkt aantal vervoerders stelde zich tot doel om het rollend materieel efficiënter in te zetten en gelijktijdig de kwaliteit van het intermodaal railgoederenvervoer te verhogen en de beschikbare railcapaciteit beter te benutten. Door de pilot nam de gemiddelde punctualiteit gemeten over alle terminals toe van 73% naar 85% (naar Duitsland), en van 58% naar 80% (naar Rotterdam). De samenwerking en communicatie tussen de deelnemende partijen is dankzij de pilot sterk verbeterd waardoor ook de vervoersketen transparanter is geworden. De pilot van Keyrail laat zien dat met proactief en regisserend optreden belangrijke voordelen te behalen zijn. Als regisseur heeft Keyrail samen met de goederenspoorsector, instrumenten ontwikkeld, de organisatie verbeterd en spelregels aangereikt. Dit alles maakt nu deel uit van het reguliere proces.

Betere benutting infrastructuur

Door betere en efficiëntere benutting van de infrastructuur wordt de economische slagkracht van Nederland enorm vergroot. De oplossingen die worden gecreëerd leveren nieuwe kennis. Met die kennisvoorsprong kan Nederland de internationale concurrentie beter aan. Volgens NEA is het de hoogste tijd de groeiende behoefte aan regie daadwerkelijk vorm te geven. In het openbaar vervoer bijvoorbeeld door het vergroten van de concessiegebieden en in het goederenvervoer bijvoorbeeld door nog meer in te zetten op intermodaal vervoer. De urgentie is hoog, door de economische dynamiek neemt de mobiliteit van goederen en personen sterk toe tot ver over onze grenzen. NEA waarschuwt en spoort aan, mis de aansluiting niet!





http://www.nea.nl