Rijksvoorlichtingsdienst
Grune Woche
De Nederlandse agrarische handel is in 2010 weer flink toegenomen. De agrarische export groeide van 60,5 miljard euro in 2009 naar 65 miljard euro in 2010. Dat blijkt uit de nieuwe exportcijfers die vandaag door staatssecretaris Bleker (Landbouw, Economische Zaken en Innovatie) op de Grüne Woche in Berlijn bekend worden gemaakt.
In de rapportage over de agrarische handel van Nederland in 2010 constateert het Landbouw Economisch Instituut dat de Nederlandse agrarische handel duidelijk is hersteld.
Staatssecretaris Bleker is blij met de nieuwste exportcijfers. "De agrarische handel is spectaculair hersteld. We zitten al weer boven het niveau van voor 2009."
Nederland heeft daarmee weer een stevige positie in de top van de ranglijst van landen die wereldwijd agrarische producten exporteren. Na de Verenigde Staten is Nederland de grootste exporteur van agrarische producten. Bleker: "Het is geweldig mooi dat onze groenten en fruit, de bloemen, het vlees en de zuivel zo in trek zijn en wereldwijd in de winkels liggen", aldus de staatssecretaris.
Duitsland is voor de Nederlandse agrarische sector veruit de belangrijkste handelspartner. Meer dan een kwart (26 procent) van de Nederlandse agrarische export ging in 2010 naar Duitsland. In totaal is er vorig jaar voor 17,2 miljard euro aan de Nederlandse agrarische producten door Duitsland geïmporteerd. Vooral de Nederlandse tomaten, komkommers en paprika's vonden gretig aftrek (tweederde van het totaal). Verder gaat het vooral om sierteelt, zuivel en eieren en vlees. Bleker: "Duitsland is een cruciale markt voor ons. We hebben op de Duitse markt nu een uitmuntende positie." Dit en de goede positie wereldwijd is volgens de staatssecretaris het resultaat van decennialang topondernemerschap. "Maar we kunnen nu niet op onze handen gaan zitten. De maatschappelijke wensen over de manier waarop dieren gehouden worden en de manier waarop we voedsel produceren nemen toe. Daar moeten we op inspelen. Als exportland moet je voorop blijven lopen, inzetten op kwaliteit en innovatie en groene groei stimuleren."
De Grüne Woche in Berlijn, die donderdag officieel is geopend, is wereldwijd de grootste consumentenbeurs voor landbouw, tuinbouw en voedsel. Daarnaast is de beurs ook een belangrijk informeel trefpunt voor politiek en bedrijfsleven. In het Nederlandse paviljoen op de beurs zijn circa 20 Nederlandse bedrijven en organisaties aanwezig. Zij tonen daar een breed scala aan kwalitatief hoogwaardige levensmiddelen uit de land- en tuinbouw. Dit gebeurt tegen het decor van een tuin met Hollandse bloemen en molens en in aanwezigheid van Frau Antje.
Noot voor redacties (