Eerste reeks 'The Voice Of Holland' multisuccesvol
Aanstaande vrijdag gaat Pearl Jozefzoon, Leonie Meijer, Kim de Boer of
Ben Saunders de eerste reeks van 'The voice of Holland winnen. Maar met
de finale nog voor de deur, is nu al vast te stellen dat het eerste
seizoen van het RTL 4-programma op vele manieren succesvol is. Hierbij
enkele cijfers:
- 'The voice of Holland' trekt gemiddeld 2,7 miljoen kijkers per
aflevering. Daarmee is het de best bekeken talentenjacht van RTL 4.
Nummer 2 is 'Idols 2' (2003/2004) met 2,5 miljoen kijkers gemiddeld per
aflevering, Idols 1staat op de derde plaats met 2,3 miljoen kijkers
(2002/2003). Het gemiddelde marktaandeel in de doelgroep van RTL 4
(Boodschappers 20 - 49 jaar) is 47 procent ('Idols 2': 43 procent,
Idols 1: 42 procent).
- Het is voor het eerst dat de huidige online mogelijkheden zo actief
worden ingezet bij een groot tv-programma als bij 'The voice of
Holland'. De website van het programma is inmiddels door bijna 1,9
miljoen personen van 13 jaar en ouder bezocht (bron: STIR aug. t/m nov.
2010). Veel fragmenten zijn op YouTube talloze keren teruggekeken,
waarbij de auditie van Ben Saunders met bijna 2 miljoen views de kroon
spant. Het aantal Hyves-vrienden van het programma staat op 79.169, en
dat is nog exclusief het aantal vrienden dat de afzonderlijke
kandidaten erbij hebben gekregen sinds hun deelname aan het programma.
Voor Facebook ligt dit aantal op 35.682. Het aantal followers op
Twitter is 36.183.
- Het is ook voor het eerst dat het publiek direct volledige tracks (3
minuten) van de optredende deelnemers kan downloaden. Dit leverde 'The
voice of Holland' meer dan 30 maal een notering op in de GfK Top 100,
waarvan tot nu toe twee nummer 1 hits en een gouden single (meer dan
10.000 downloads). De singles van de vier finalisten zijn sinds de
laatste show te downloaden en vrijdagmiddag is duidelijk hoe hoog ze de
eerste week in de hitlijsten zijn geëindigd. Deze verkopen tellen
overigens ook mee voor de finale-uitslag.
De verzamel cd met daarop opvallende tracks uit het programma leverde
een gouden plaat op met meer dan 25.000 verkochte exemplaren.
- Met een show van de laatste twaalf kandidaten werd tussen Kerst en
Oud & Nieuw viermaal de Heineken Music Hall uitverkocht met in totaal
20.000 bezoekers. Voor de uitzendingen van het tv-programma kwamen tot
nu toe acht keer 1.400 bezoekers naar Studio Lukkien in Ede. Maar het
grootste live publiek is er woensdag voor (ex-)kandidaat Lenny Keylard,
als hij voor 50.000 mensen optreedt in de rust van Ajax - Feyenoord.
'The voice of Holland' is doorvertaald naar een realityserie bij RTL 4
en een glossy magazine dat in alle kiosken te koop is. De finale wordt
vrijdag live uitgezonden bij Radio 538 en sinds vandaag is er zelfs een
The voice of Holland-tulp.
Vodafone is partner van The voice of Holland en betrekt de kijkers via
mobiel internet bij het door Talpa geproduceerde programma en de
kandidaten. De coaches van de kandidaten zijn: VanVelzen, Jeroen van
der Boom, Angela Groothuizen en Nick & Simon. Martijn Krabbé, Wendy van
Dijk en Winston Gerschtanowitz presenteren 'The voice of Holland'. De
winnaar gaat een single en album opnemen, krijgt een auto en staat
driemaal in het voorprogramma van Kane in Ahoy.
Uitzending: RTL 4, vrijdag 21 januari, tussen 20.30 en 22.30 uur de
optredens en tussen 23.05 en 23.35 uur de bekendmaking van de winnaar.
Website: www.thevoiceofholland.com
---
Noot aan de redactie: Voor meer informatie kunt u contact opnemen met
RTL Nederland, Jaap Paulsen, via tel: 035 - 6718879 of email
jaap.paulsen@rtl.nl. Ook kun u onze website www.rtl.nl/pers bezoeken.
RTL Group