Ingezonden persbericht
Delhaize Groep - Voorlopige opbrengsten 2010 -20 januari 2011 1 van 6
Voorlopige opbrengsten 2010
Gereglementeerde informatie
20 januari 2011 - 20u45 CET
DELHAIZE GROEP VERSNELT OPBRENGSTENGROEI IN VIERDE KWARTAAL 2010
EN BEVESTIGT WINSTVOORUITZICHTEN 2010
» Opbrengsten 4de kwartaal 2010
"h Opbrengstengroei van 7,6% aan actuele wisselkoersen (1,5% aan ongewijzigde wisselkoersen)
"h Verbetering van de vergelijkbare omzetevolutie in de V.S.
"h Aanhoudende sterke vergelijkbare omzetgroei in België
» Opbrengsten boekjaar 2010
"h Opbrengstengroei van 4,6% aan actuele wisselkoersen (1,0% aan ongewijzigde wisselkoersen)
"h Sterke vergelijkbare omzetgroei bij Hannaford en Delhaize België; verbeterende tendensen bij Food
Lion rond het jaareinde
» Andere kerncijfers
"h Bevestiging van de vooruitzichten 2010 inzake stijging van de bedrijfswinst
"h Versneld investeringsprogramma van ongeveer EUR 900 miljoen in 2011, waaronder 120 tot 130
winkelopeningen en ongeveer 120 winkelvernieuwingen
» Reactie van de Afgevaardigd Bestuurder
Pierre-Olivier Beckers, Voorzitter van het Executief Comité en Afgevaardigd Bestuurder van Delhaize
Groep, verklaarde: "Tijdens het vierde kwartaal van 2010 verbeterde onze opbrengstengroei als gevolg
van de verdere uitvoering van ons New Game Plan. Omwille van onze sterke resultaten in het vierde
kwartaal en aanhoudende kostenbesparingen bevestigen wij onze winstvooruitzichten voor 2010."
"Tijdens het vierde kwartaal stelden wij bij Food Lion een voortzetting van de bemoedigende tendensen
van het derde kwartaal vast. Hannaford kende opnieuw een uitstekend kwartaal. Delhaize België
boekte uitstekende opbrengsten in het vierde kwartaal en bleef als gevolg hiervan marktaandeel winnen
en realiseerde de hoogste jaarlijkse vergelijkbare omzetgroei van de laatste zeven jaar ondanks de
afwezigheid van inflatie. Alfa Beta boekte opnieuw opbrengstengroei in het vierde kwartaal en
verhoogde haar marktaandeel in een zeer moeilijk economisch klimaat in Griekenland. De opbrengsten
in de Rest van de Wereld stegen met meer dan 20% in elk kwartaal van dit jaar."
"2011 is het tweede jaar waarin ons New Game Plan wordt uitgevoerd en onze uitgangborden zullen de
vruchten blijven plukken van de talrijke omzetbevorderende initiatieven zoals prijsinvesteringen,
huismerkinnovatie en assortimentsoptimalisatie. Deze initiatieven zullen gefinancierd worden door de
EUR 500 miljoen jaarlijkse bruto kostenbesparingen die naar verwachting tegen eind 2012 zullen
bereikt worden. Wij zijn ervan overtuigd dat de talrijke initiatieven in het kader van ons New Game Plan
ons zullen toelaten om in de komende jaren sneller te groeien."
2 of 6
» Opbrengsten 4de kwartaal 2010
In het vierde kwartaal van 2010 stegen de opbrengsten van Delhaize Groep met 1,5% aan ongewijzigde
wisselkoersen en met 7,6% aan actuele wisselkoersen.
De organische groei van de opbrengsten bedroeg 1,4%, ondersteund door een sterke vergelijkbare omzetgroei
van 3,8% in België, opnieuw een uitstekend kwartaal bij Hannaford en de aanhoudende groei van de
opbrengsten in Griekenland met 5,5%, terwijl het segment 'Rest van de Wereld' dit kwartaal opnieuw een
sterke opbrengstengroei boekte van 23,6% aan ongewijzigde wisselkoersen. De Amerikaanse vergelijkbare
omzetevolutie verbeterde van -1,8% in het derde kwartaal naar -0,8% in het laatste kwartaal van 2010 als
gevolg van een aanmoedigende tendens bij Food Lion sinds het derde kwartaal, terwijl Hannaford best-in-class
blijft presteren.
» Opbrengsten boekjaar 2010
In 2010 boekte Delhaize Groep EUR 20,8 miljard aan opbrengsten. Dit betekent een stijging van 1,0% aan
ongewijzigde wisselkoersen en 4,6% aan actuele wisselkoersen, als gevolg van de versterking van de U.S.
dollar met 5,2% tegenover de euro in vergelijking met 2009. De organische opbrengstengroei bedroeg 0,9%.
In 2010 was de opbrengstengroei het gevolg van:
"h een sterke opbrengstengroei van 4,0% bij Delhaize België, ondersteund door een vergelijkbare
omzetgroei met 3,2%;
"h de aanhoudend sterke prestaties van Alfa Beta in Griekenland, met een opbrengstengroei van 6,3%
in 2010 in een zeer moeilijk economisch klimaat;
"h een sterke opbrengstengroei van 20,5% aan ongewijzigde wisselkoersen in Roemenië en Indonesië;
"h gedeeltelijk gecompenseerd door een daling van 1,0% van de Amerikaanse opbrengsten aan
ongewijzigde wisselkoersen als gevolg van een vergelijkbare omzetevolutie van -2,0%;
Delhaize Groep sloot 2010 af met een verkoopnetwerk van 2 800 winkels. Dit betekent een toename van 68
winkels tegenover 2009, waaronder 16 Bottom Dollar Food winkels in de V.S. en 21 nieuwe winkels in
Roemenië, waarvan 10 Red Market winkels.
» Segmentrapportering: opbrengsten (niet-geauditeerd)
Opbrengsten
(in miljoenen)
4de KW
2010
4de KW
2009
2010
/2009
Boekjaar
2010
Boekjaar
2009
2010
/2009
Verenigde Staten(1) USD 4 720 4 716 0,1% 18 807 18 994 -1,0%
Verenigde Staten EUR 3 470 3 170 9,5% 14 187 13 618 4,2%
België EUR 1 260 1 231 2,3% 4 800 4 616 4,0%
Griekenland EUR 431 408 5,5% 1 563 1 471 6,3%
Rest van de Wereld(2) EUR 82 64 29,0% 300 233 28,9%
TOTAAL EUR 5 243 4 873 7,6% 20 850 19 938 4,6%
(1) De gemiddelde wisselkoers van de U.S. dollar tegenover de euro steeg met 8,8% in het vierde kwartaal van
2010 (1 EUR = 1,3583 USD) tegenover het vierde kwartaal van 2009. De gemiddelde wisselkoers van de
U.S. dollar tegenover de euro steeg met 5,2% in 2010 (1 EUR = 1,3257 USD) tegenover 2009.
(2) Mega Image (Roemenië) en 51% van Lion Super Indo (Indonesië).
3 of 6
Verenigde Staten
In 2010 genereerden de Amerikaanse activiteiten USD 18,8 miljard (EUR 14,2 miljard) aan
opbrengsten, een daling van 1,0% tegenover 2009 in lokale munt. De vergelijkbare omzet daalde met
2,0%.
Net als in 2009 bleven de consumenten in 2010 voorzichtig in hun uitgaven en spitste de concurrentie
zich toe op promotionele activiteiten, meer bepaald in het tweede kwartaal. In 2010 deden onze
Amerikaanse activiteiten, in het bijzonder Food Lion, belangrijke prijsinvesteringen in het kader van het
New Game Plan. Tijdens de tweede helft van het jaar slaagden onze Amerikaanse activiteiten erin de
onderliggende volumetendensen te verbeteren als resultaat van de prijsinvesteringen eerder in het jaar
en gerichte promotionele aanbiedingen bij Food Lion.
In het vierde kwartaal van 2010 bleef de bijdrage van Delhaize V.S. in de opbrengsten in lokale munt
stabiel op USD 4,7 miljard (EUR 3,5 miljard). De vergelijkbare omzetevolutie bedroeg -0,8%, een
verbetering tegenover -1,8% in het derde kwartaal. Dit was het resultaat van de voortzetting van de
verbeterende tendensen in het derde kwartaal in het zuidoosten van de V.S. en de terugkeer van
inflatie. De activiteiten van Hannaford kenden opnieuw een uitstekend kwartaal. Onze Amerikaanse
interne inflatie bleef ruimschoots onder de nationale inflatie dankzij onze voortdurende verbintenis tot
prijsinvesteringen, één van de hoofdpilaren van ons New Game Plan. De concurrentie was intens, maar
bleef relatief stabiel in vergelijking met het vorige kwartaal.
Delhaize Groep beëindigde het jaar 2010 met 1 627 supermarkten in the V.S., als gevolg van de
opening van 40 winkels (waarvan 16 Bottom Dollar Food winkels) en de sluiting van 20 winkels,
hetgeen resulteerde in een netto toename met 20 winkels in ons Amerikaans winkelnetwerk. Daarnaast
heeft Delhaize Groep in de V.S. in 2010 72 supermarkten in de V.S. vernieuwd of uitgebreid, met
inbegrip van 31 winkels in de markten van Richmond, Virginia en Greenville, North Carolina.
In 2011 plant Food Lion de vernieuwing van 3 markten, waaronder deze van Roanoke in Virginia.
België
Delhaize België boekte EUR 4,8 miljard aan opbrengsten in 2010, een stijging van 4,0% tegenover
2009. De vergelijkbare omzetgroei bedroeg 3,2%. Dit is de hoogste jaarlijkse vergelijkbare omzetgroei
van de laatste 7 jaar en is volledig te danken aan volumegroei. Delhaize België bleef de vruchten
plukken van opeenvolgende golven van prijsinvesteringen die drie jaar geleden van start gingen,
ondersteund door een sterke communicatie en doelgerichte promotionele activiteiten. Delhaize België
beëindigde het jaar 2010 met een marktaandeel van 26,3% (bron: AC Nielsen), een stijging met 61
basispunten in vergelijking met 2009, een jaar waarin het marktaandeel ook al sterk groeide.
In het vierde kwartaal van 2010 bedroegen de opbrengsten van Delhaize België EUR 1,3 miljard, een
stijging van 2,3% tegenover 2009, ondanks een negatief kalendereffect van 1,8%. De vergelijkbare
omzet groeide met 3,8% en zette zo de groei van het marktaandeel, sinds begin 2009, verder. Ondanks
de slechte weersomstandigheden en dankzij de uitstekende planning en uitvoering op het vlak van
verkoop en logistiek waren de eindejaarsverkopen sterk.
In 2010 werd het verkoopnetwerk van Delhaize België met 13 winkels uitgebreid tot een totaal van 805
winkels op het einde van het jaar, met inbegrip van 1 zelf uitgebate supermarkt en 3 Red Market
winkels in België.
Griekenland
In 2010 bleef de prestatie van Alfa Beta in Griekenland opnieuw sterk, ondanks een moeilijk
economisch klimaat. De opbrengsten stegen met 6,3% tot EUR 1,6 miljard. Tijdens het vierde kwartaal
van 2010 bedroegen de opbrengsten EUR 431 miljoen, 5,5% meer dan in het vierde kwartaal van 2009.
Om tegemoet te komen aan de behoeften van de steeds meer onder druk staande Griekse consument,
investeerde Alfa Beta in het vierde kwartaal opnieuw in prijzen, hetgeen leidde tot een stijging van het
marktaandeel. De prestaties van Alfa Beta zijn in het bijzonder bemoedigend, temeer daar de hele
Griekse voedingsindustrie nu al meerdere maanden onder sterke druk staat.
In 2010 verhoogde Delhaize Groep het aantal uitgebate winkels in Griekenland met 7 tot 223 winkels
op het einde van het jaar.
4 of 6
Rest van de Wereld (Roemenië en Indonesië)
In 2010 bedroegen de opbrengsten van het segment 'Rest van de Wereld' (Roemenië en Indonesië)
EUR 300 miljoen, een stijging van 20,5% tegenover vorig jaar aan ongewijzigde wisselkoersen. In het
vierde kwartaal stegen de opbrengsten met 23,6% aan ongewijzigde wisselkoersen, ondersteund door
de uitbreiding van het winkelnetwerk, vooral in Roemenië.
Het verkoopnetwerk van het segment 'Rest van de Wereld' van Delhaize Groep omvatte 145
supermarkten op het einde van het jaar (72 in Roemenië en 73 in Indonesië), 28 meer dan in 2009
dankzij de toename van 21 winkels in Roemenië (waarvan 10 Red Market winkels) en 7 winkels in
Indonesië.
» Vooruitzichten 2010
Delhaize Groep bevestigt de winstvooruitzichten voor het boekjaar 2010 zoals meegedeeld op 13
augustus 2010 en verwacht een stijging van de bedrijfswinst van -2% tot +2% aan ongewijzigde
wisselkoersen (zonder EUR 44 miljoen kosten voor herstructurering, winkelsluitingen en
waardeverminderingsverliezen in de V.S. in 2009).
» Vooruitzichten 2011
In 2011 plant Delhaize Groep de opening van 120 tot 130 nieuwe winkels, de vernieuwing van
ongeveer 120 winkels en de sluiting van 20 winkels. Dit zal leiden tot een netto toename van het
winkelnetwerk van 100 tot 110 winkels in vergelijking met een netto toename van 68 winkels in 2010.
Wij zullen het aantal openingen van Bottom Dollar Food winkels in de V.S. blijven opdrijven, alsook van
onze Griekse, Roemeense en Indonesische activiteiten. Door de stijging van het aantal
winkelopeningen in het kader van ons New Game Plan, voornamelijk in onze nieuwere markten
(Griekenland, Roemenië en Indonesië) en nieuwe winkelformules (Bottom Dollar Food in de V.S. en
Red Market in Europa), zullen de investeringen ongeveer EUR 900 miljoen (uitgezonderd leaseovereenkomsten)
bedragen aan ongewijzigde wisselkoersen.
Vanaf 2011 zal Delhaize Groep niet langer vooruitzichten voor de groei van de bedrijfswinst meedelen.
In plaats daarvan is Delhaize Groep van plan te communiceren over haar voornaamste strategische
initiatieven op lange termijn aan de hand van kwantitatieve en kwalitatieve elementen.
5 of 6
» Berekening aan ongewijzigde wisselkoersen en organische opbrengstengroei (nietgeauditeerd)
4de KW
2010
4de KW
2009
%
Wijziging (in miljoenen EUR)
Gecum.
2010
Gecum.
2009
%
Wijziging
5 243 4 873 7.6% Opbrengsten 20 850 19 938 4.6%
(299) Effect van wisselkoersen (723)
4 944 4 873 1.5%
Opbrengsten aan ongewijzigde
wisselkoersen 20 127 19 938 1.0%
- - Desinvesteringen - -
(2) - Overnames (19) -
4 942 4 873 1.4% Organische opbrengstengroei 20 108 19 938 0.9%
» Aantal winkels
Eind 2009 Eind 3de KW
2010
Wijziging 2010 Eind 2010
Verenigde Staten 1 607 1 605 +20 1 627
België 792 800 +13 805
Griekenland 216 221 +7 223
Roemenië 51 64 +21 72
Indonesië 66 70 +7 73
Totaal 2 732 2 760 +68 2 800
» Voorbereidingsbasis
De informatie opgenomen in dit persbericht omvat niet-geauditeerde financiële informatie die werd opgesteld
op basis van de opname- en waarderingsregels volgens International Financial Reporting Standards (IFRS),
zoals uitgevaardigd door de International Accounting Standards Board of IASB en zoals aangenomen door de
Europese Unie, of EU.
» Delhaize Groep
Delhaize Groep is een Belgische internationale voedingsdistributeur met activiteiten in zes landen op drie
continenten. Op het einde van 2010 bestond het verkoopnetwerk van Delhaize Groep uit 2 800 winkels. In
2010 boekte Delhaize Groep EUR 20,8 miljard aan opbrengsten. In 2009 boekte Delhaize Groep EUR 514
miljoen aan nettowinst (deel van de Groep). Eind 2009 stelde Delhaize Groep ongeveer 138 000 mensen
tewerk. Delhaize Groep is genoteerd op Euronext Brussel (DELB) en de New York Stock Exchange (DEG).
Dit persbericht is beschikbaar in het Nederlands, Frans en Engels. U vindt het ook op de website
http://www.delhaizegroep.com. Vragen kunnen worden verzonden naar investor@delhaizegroup.com.
» Financiële Kalender
Persmededeling - Resultaten vierde kwartaal en boekjaar 2010 10 maart 2011
Persmededeling - Resultaten eerste kwartaal 2011 4 mei 2011
Persmededeling - Resultaten tweede kwartaal 2011 5 augustus 2011
Persmededeling - Resultaten derde kwartaal 2011 10 november 2011