Ingezonden persbericht
Chartis eerste winnaar 'Aon Claims Award'
Industriële verzekeraar biedt beste schadeafwikkeling
Rotterdam, 20 januari 2010 - Chartis is de eerste winnaar geworden van de 'Aon Nederland Claims Award'. Van zo'n twintig maatschappijen waar Aon mee werkt, komt de schadeafwikkeling van Chartis in de ogen van de tachtig schadebehandelaren van Aon, Nederlands grootste assurantiemakelaar en risicoadviseur, overall als beste uit de bus.
Tijdens een speciale bijeenkomst met schadeprofessionals van betrokken verzekeraars reikte Rob de Bruin, Managing Director Claims bij Aon Risk Solutions, de oorkonde die hoort bij de 'Aon Claims Award 2010' uit aan René van Walsum. Hij geeft als Claims Manager leiding aan de schadeafdeling van Chartis, waar zeventien medewerkers werken.
Kwaliteit schadeafwikkeling verbeteren
Aon heeft twee doelen met de jaarlijkse uitreiking van de 'Claims Award' en het daaraan voorafgaande performanceonderzoek bij verzekeraars. "We willen voor onze klanten in Nederland de kwaliteit van de schadeafwikkeling verbeteren door continu te monitoren hoe in verzekeraarshuizen hiermee wordt omgegaan. Ook willen we in kaart brengen waar per verzekeraar de verbeterpunten liggen," zegt De Bruin. "Een andere belangrijke doelstelling is om de uitkomsten van onze permanente inventarisaties mee te nemen in de advisering aan de klant. Op deze manier kunnen onze klanten, mede op basis van onze schade-ervaringen, al bij het aangaan van de verzekering en de keuze van verzekeraars het schadebeleid meewegen." De Bruin benadrukt dat Aon van de schadeafwikkeling een kernactiviteit heeft gemaakt. "Onze schadebehandeling moet uitgroeien tot een visitekaartje waarmee wij ons onderscheiden in de markt. Wij willen nog beter presteren en zijn hierbij ook afhankelijk van goede marktpartijen."
Verbeterpunten
De schadebehandelaren van Aon beoordelen de samenwerkende verzekeraars jaarlijks op de onderdelen snelheid, organisatie, deskundigheid, professionaliteit en klantgerichtheid. Het gaat daarbij om de afwikkeling van schades in de branches brand, aansprakelijkheid, CAR, goederentransport en marine casco, terwijl de medewerkers van Aon Hewitt de afwikkeling van reis- en ongevallenschades monitoren. "Wij bespreken jaarlijks de uitkomsten van onze inventarisaties met betrokken verzekeraars, waarbij met name de verbeterpunten ter sprake komen," licht De Bruin toe.
Hij vindt de schadeafwikkeling door verzekeraars in het algemeen van een redelijk niveau, al zijn er volgens hem per branche en per verzekeraar wel degelijk verschillen waarneembaar. "Er kan dan ook best het nodige worden verbeterd. De voornaamste verbeter- en aandachtspunten zijn in feite dezelfde zaken die naar voren kwamen uit het recente onderzoek van de werkgroep Modernisering Schadeprocessen Co-assurantie van de Vereniging Nederlandse Assurantie Beurs. Dat zijn snellere schadeafwikkelings- en betalingstermijnen, efficiëntere procedures, betere doorlooptijden en vooral meer aandacht voor de communicatie met de klant en het beter managen van diens verwachtingen."
Kwaliteit
In vergelijking met de resultaten van Aon's eerste schadeonderzoek van vorig jaar (nulmeting) zegt De Bruin een lichte verandering te zien. "We zien dat enkele verzekeraars de door ons afgegeven signalen goed hebben opgepakt en de bereidheid tonen om te werken aan een verdere verbetering van hun schadeafwikkeling. Dat is helaas bij nog niet alle verzekeraars het geval. De eerlijkheid gebiedt dan ook te zeggen dat wij, ambitieus als we zijn, hadden gehoopt dat verzekeraars meer stappen hadden gezet om de kwaliteit van schadeafwikkeling verder te verbeteren."
Ingezonden persbericht