ANWB: Openbaar vervoer moet op de schop
Den Haag, 20 januari 2011
Het openbaar vervoer moet op de schop. De ANWB pleit voor het instellen
van een onderzoekscommissie, die een nieuwe schets moet maken over de
inrichting van het openbaar vervoer in Nederland. Directe aanleiding
zijn de winterse problemen waarmee de NS en Prorail de afgelopen periode
te maken hadden. Deze nieuwe commissie moet de storingsgevoeligheid en
de communicatie richting reiziger onder de loep nemen. Bovendien moet
deze commissie kijken naar de invoering van de OV-chipcard die door
onduidelijke verantwoordelijkheden moeizaam verloopt.
Dat zei hoofddirecteur Guido van Woerkom van de ANWB vandaag tijdens
een hoorzitting in de Tweede Kamer die was belegd naar aanleiding van de
problemen de afgelopen tijd op het spoor.
'Als we als samenleving nu niet de juiste keuzes maken bij het
robuuster maken van het openbaar vervoer, moet de Tweede Kamer volgend
jaar weer een debat wijden aan dit vervoer. In die situatie wil niemand
komen', zo zei Van Woerkom. Een oproep tot betere samenwerking tussen
de organisaties is naar de mening van de ANWB onvoldoende.
In 1993 heeft de commissie Wijffels geadviseerd te komen tot een andere
taakverdeling in het openbaar vervoer. Deze is in de jaren daarna
geëvalueerd. Anno 2011 is het goed met de ervaringen van de afgelopen
jaren te kijken waar processen niet goed lopen. Een commissie zou
opnieuw aan de tekentafel moeten gaan om een nieuwe schets te
ontwerpen.
De ANWB erkent dat de NS in de relatie tot de klant beter heeft
gepresteerd dan tijdens de vorige winter. Toch wijst de ANWB erop dat de
huidige procedures voor incidenten goed moeten worden bekeken en zo
moeten worden ingericht dat de reiziger centraal staat. Zowel de NS
als Prorail moeten van tevoren alert zijn bij welke omstandigheden
(slecht weer, evenementen) extra maatregelen nodig zijn. Verder is het
de vraag of de verdeling van taken tussen de NS en Prorail niet te
ingewikkeld is.
Als voorbeeld voor het verkorten van procedures om incidenten op het
spoor op te lossen kan het project incidentmanagement voor het verkeer
op de weg zijn. Een groot aantal partijen (politie, brandweer,
Rijkswaterstaat, ANWB) werken bij een incident op de weg samen met als
belangrijk doel de weg weer vrij te maken. Dat lukt in veel gevallen
binnen 20 minuten.
De trein is een belangrijke schakel in het netwerk van openbaar
vervoer. Eén miljoen leden van de ANWB reizen geregeld met de trein.
Daarom ziet de bond het als zijn taak om op de komen voor de belangen
van deze leden.
Persdienst ANWB
Koninklijke Nederlandse Toeristenbond ANWB