Unie van Waterschappen
Woensdag, 19. Januari 2011
Toezicht van provincies op dijken staat onder druk
De toetsingsrapporten van de dijken zullen in de toekomst aan de Inspectie van Infrastructuur en Milieu moeten worden voorgelegd. Dat adviseert de Taskforce Hoogwaterbescherming aan staatssecretaris Atsma van I&M.
Het IPO heeft nog niet officieel gereageerd, maar heeft in het rapport van de taskforce wel expliciet een minderheidstandpunt laten vastleggen tegen dit voornemen. Volgens de voorzitter van de Unie van Waterschappen, Peter Glas, zal de kwestie aan de orde komen in het bestuursakkoord dat voor 1 maart met het Rijk wordt gesloten.
Zesjaarlijkse toetsing
Tot op heden beoordelen de provincies de bevindingen die door de waterschappen, uit hun zesjaarlijkse toetsing van primaire waterkeringen, worden aangeboden. Dat oordeel wordt vervolgens naar 'Den Haag' gestuurd en daar opnieuw beoordeeld door de inspectie van het ministerie van I&M. Vervolgens rapporteert de staatssecretaris van I&M aan de Tweede Kamer de toetsingsresultaten van de waterschappen (Landelijke rapportage toetsing).
Onderscheid tussen taken
Volgens de taskforce moet binnen de rol van de provincies een onderscheid worden gemaakt tussen de taak die de provincie heeft als beoordelaar van de toetsrapporten en de taak die de provincie heeft bij de goedkeuring van verbeterplannen. Daarnaast vindt de taskforce dat kennisontwikkeling op dit punt op één centraal punt te prefereren is en dat de Inspectie van I&M de rol van de provincies kan overnemen, als daarvoor voorzieningen worden getroffen.
Mening provincies
De provincies vinden dat de huidige taken die zij hebben in de rol als toezichthouder op de primaire waterkeringen, ongewijzigd moeten blijven. Daarnaast vinden de provincies dat de toetsende rol niet door de Inspectie kan worden overgenomen omdat het hier om bestuurlijk toezicht gaat. Waterveiligheid is een voorwaarde bij de ruimtelijke inrichting en daarom juist bij de provincies beter af, zo wordt gesteld.
2 bestuurslagen
Voorzitter van de Unie van Waterschappen, Peter Glas, zegt de redenering van de taskforce heel goed te kunnen volgen. "Het past wat ons betreft ook in het plaatje dat ook het huidige kabinet voorheeft, namelijk 2 bestuurslagen in het land: 1 laag die de normen stelt en het toezicht organiseert en 1 bestuurslaag die de uitvoering ter hand neemt. Het is evident dat de normstelling door het Rijk wordt bepaald door de veiligheid die wij in onze delta wensen. Dan ligt daar wat ons betreft logischerwijs ook de verantwoordelijkheid van de toetsing bij. Hoe dit verder wordt ingevuld, is een samenspel op regionaal niveau."
Toepassing tweelagen-benadering
Volgens Glas kan die tweelagen-benadering ook in het regionaal systeem worden toegepast, waar het watersysteem zeer verweven is met de ruimtelijke ordening. "Daar ligt een rol voor de provincies en dan hoeft het Rijk zich niet meer te bemoeien met zaken die daar spelen."
Voorstel herziening toets- en investeringssysteem
Intussen treden de provincies wel naar buiten met voorstellen om het toets- en investeringssysteem te herzien. Zij pleiten voor het toepassen van een risicobenadering met een verfijnder toetsingssysteem dat recht doet aan de werkelijke toestand waarin een kering zich bevindt. Door elke kering een rapportcijfer te geven voor de veiligheid en de gevolgen van een mogelijke doorbraak, kunnen de dijkvakken die het grootste risico opleveren, het eerst worden aangepakt.
Nadere studie
Peter Glas: "Een cijfer geven voor de toestand van een dijk is voor ons niet nieuw. Wij hebben dit idee van waterschapszijde ook al een paar keer geopperd en zijn blij dat de provincies dit nu ondersteunen. Het is nog te vroeg voor een eindoordeel hierover, want het is best ingewikkeld en behoeft nog enige nadere studie. Wij vinden het in elk geval van groot belang dat het praktijkoordeel van de beheerder tot uitdrukking komt in de beoordeling".