Ingezonden persbericht


P E R S B E R I C H T

Ziggo, Regus, NS en Eileen treden toe als nieuwe partners in Digitale Mobiliteit

Vervolg pilot Digitale Mobiliteit helpt MKB in en om Amsterdam bij overstap naar 'Het Nieuwe Werken'

Amsterdam, 20 januari 2011 - De succesvolle pilot 'Digitale Mobiliteit' in de metropoolregio Amsterdam in opdracht van de Taskforce Ontspits krijgt een vervolg. Vanaf vandaag gaat een tweede pilot van start en kunnen MKB-bedrijven in 36 gemeenten* in Amsterdam en omstreken zich inschrijven om kosteloos en laagdrempelig kennis te maken met 'Het Nieuwe Werken', ofwel, werken waar en wanneer je wilt. Met de overstap naar deze manier van werken kunnen ondernemers hun mobiliteit en productiviteit verbeteren, kosten besparen en tegelijk een bijdrage leveren aan het milieu en het oplossen van het fileprobleem. De pilot duurt van april 2011 tot oktober 2011 en biedt dit jaar nog meer gratis faciliteiten, geboden door zeven partners: Microsoft, Vodafone, UPC Business en vier nieuwkomers: Ziggo, Regus, Nederlandse Spoorwegen en Eileen. Ondernemingen met 5 - 250 medewerkers kunnen zich inschrijven voor Digitale Mobiliteit via www.digitalemobiliteit.nl. Na een verdere selectie worden in totaal 50 ondernemingen geselecteerd om deel te nemen aan dit unieke project.

Minder files, betere mobiliteit

Primair doel van Digitale Mobiliteit is het bestrijden van files en het verbeteren van de mobiliteit van ondernemers door onnodig reizen te voorkomen, reistijden te verspreiden - vooral buiten de spits - en te variëren met effectievere en meer duurzame vervoersmiddelen. Uit de eerste pilot van Digitale Mobiliteit in de metropoolregio Amsterdam kwam naar voren dat een ruime meerderheid (60%) van de MKB-bedrijven die de nieuwe manier van werken omarmden haar mobiliteit op één of meerdere manieren kon verbeteren. Daarbij ging het vooral om het 'voorkomen' en het 'verspreiden' van de momenten waarop ondernemers en medewerkers reizen. Om ook het variëren in vervoersmiddelen, zoals auto, taxi, fiets en trein, te stimuleren is voor dit nieuwe project een samenwerking aangegaan met de NS. Om de resultaten concreet te maken wordt de houding van ondernemers ten aanzien van Digitale Mobiliteit, voorafgaand en na afloop van het project gemeten.

Minder kosten, hogere productiviteit

Voor de deelnemende MKB-bedrijven moet Digitale Mobiliteit ook resulteren in minder kosten en meer productiviteit en vitaliteit. Ruim tweederde (69%) van de deelnemende ondernemers aan de vorige pilot zag op basis van hun ervaringen inderdaad mogelijkheden voor kostenbesparing, onder meer door minder reis- en huisvestingskosten. Bijna een kwart (23%) van alle medewerkers die op de nieuwe manier werken, gaf bovendien aan daadwerkelijk productiever te zijn geworden in de pilotperiode van een half jaar.

Cruciaal voor metropoolregio Amsterdam

MKB Noord-Holland, initiatiefnemer van Digitale Mobiliteit, acht het vervolg cruciaal voor de regio. Zij roepen vooral MKB-bedrijven met 5-250 medewerkers op deel te nemen aan het project. Fabian Nagtzaam, directeur MKB Noord-Holland: "Vrijwel elke corporate onderneming houdt zich op een of andere manier bezig met 'Het Nieuwe Werken'. Voor kleinere en middelgrote MKB-bedrijven is dat een ander verhaal en zijn er meer twijfels. Dit project maakt het ook voor deze ondernemingen mogelijk om laagdrempelig en zonder risico's kennis te maken met 'Het Nieuwe Werken'. Waarbij bovendien geldt: hoe groter de bedrijven die deelnemen, hoe meer ambassadeurs we creëren en hoe groter de impact op de regionale economie en het oplossen van de fileproblematiek. Zowel voor werkgever als werknemer voordeel dus."

Een breed pakket faciliteiten

De MKB-bedrijven die deelnemen aan Digitale Mobliteit kunnen zes maanden lang kosteloos gebruik maken van diverse faciliteiten om slim werken en reizen mogelijk te maken. Deze faciliteiten worden geleverd door de partners van het eerste uur - Microsoft, Vodafone, UPC Business- en vier nieuwe partners: Ziggo, Regus, NS en Eileen. Met Microsoft online diensten hebben ondernemers vanaf elke computer of geschikte mobiele telefoon toegang tot e-mail, agenda en contactpersonen en kan er op afstand worden samengewerkt en vergaderd. Vodafone biedt de ondernemers mobiel breedband internet zodat zij ook onderweg productief kunnen zijn. Ziggo is aangesloten om samen met UPC Business een complete dekking te bieden voor hoge snelheid breedband internetaansluitingen voor kantoor en thuis. Regus biedt de ondernemer en zijn mensen via de Businessworld Gold Card toegang tot flexibele werkplekken onderweg en meer dan 1100 business lounges wereldwijd. Met de NS Businesscard kunnen ondernemers eenvoudiger switchen tussen de trein, tram, bus, taxi en OV-fiets. Eileen, de virtuele persoonlijke assistente, helpt bij vrijwel elke praktische kwestie, waaronder de keuze voor de meest efficiënte vervoerswijze. Tot slot krijgen de deelnemers alle benodigde technische ondersteuning en organisatorische begeleiding van Boer & Croon om 'Het Nieuwe Werken' optimaal te verankeren binnen het bedrijf.

Over Digitale Mobiliteit

Digitale Mobiliteit is een initiatief van MKB-Nederland en Boer & Croon. Het project wordt uitgevoerd in opdracht van de Taskforce Ontspits en het Platform Slim Werken Slim Reizen in samenwerking met Microsoft, Vodafone, UPC Business, Ziggo, Regus, NS en Eileen. Voor meer informatie en inschrijving, zie www.digitalemobiliteit.nl en www.ontspits.nl


* In de bijlage een overzicht van de gemeenten in de metropoolregio Amsterdam die deelnemen aan Digitale Mobiliteit.