Onafhankelijke Post en Telecommunicatie Autoriteit

Brief aan marktpartijen over spamverbod en telemarketingregels


* Publicatiedatum 20-01-2011

* Soort Correspondentie

* Beslisdatum 12-01-2011

* Briefkenmerk OPTA/ACNB/2011/200053

OPTA ontvangt regelmatig klachten van consumenten en bedrijven die telefonisch, per e-mail of fax zijn benaderd voor de verkoop van producten en diensten. Of voor het werven van donateurs en donaties.

Uit de klachten blijkt dat adverteerders gebruik maken van contactgegevens die via (online) prijsvragen en enquêtes zijn verkregen. Het gebruik van dergelijk gegevens kan een overtreding zijn van artikel 11.7 van de Telecommunicatiewet. In deze brief worden het spamverbod en de telemarketingregels uit artikel 11.7 toegelicht.

Download publicatie (PDF Document - 19.38 KB)

Openbaar

Zie Malinglijst

Contactpersoon

Ons kenmerk

Uw kenmerk

Doorkiesnummer

OPTA/ACNB/2011/200053
Datum Onderwerp Bijlage(n)

12 januari 2011

toelichting art. 11.7 Tw.

Toelichting artikel 11.7 van de Telecommunicatie wet

Geachte heer/mevrouw, De Onafhankelijke Post en Telecommunicatie Autoriteit (OPTA) krijgt structureel klachten van mogelijke overtreding van artikel 11.7 van de Telecommunicatiewet (Tw). De klachten komen van consumenten en bedrijven die telefonisch, per e-mail of fax ongevraagd zijn benaderd voor de verkoop van producten of diensten. Of voor het werven van donateurs en donaties. De adverteerders die deze consumenten en bedrijven benaderen, blijken gebruik te maken van via (online) prijsvragen en enquêtes verkregen contactgegevens. Het gebruik van contactgegevens die via dergelijke wegen zijn verkregen, kan in strijd zijn met artikel 11.7 Tw. Bovendien leidt het tot grote irritatie bij consumenten en bedrijven. OPTA zal daarom scherp blijven toezien op naleving van artikel 11.7 Tw. Waar nodig treft OPTA gepaste maatregelen. Maakt uw bedrijf gebruik van via (online) prijsvragen en enquêtes verkregen contactgegevens voor direct marketing doeleinden? Dan wil OPTA u (wellicht ten overvloede) artikel 11.7 Tw toelichten. De toelichting vindt u in de bijlage. Voor de duidelijkheid: ondanks deze brief kunnen eventuele toekomstige overtredingen en overtredingen in het verleden evengoed door OPTA worden onderzocht en gesanctioneerd. Heeft u na het lezen van deze brief nog vragen? Kijk dan op de website van OPTA (www.opta.nl) of neem contact op met OPTA via telemarketing@opta.nl (voor vragen over telemarketing) of spamaanbedrijven@opta.nl (voor vragen over spam).1
1

OPTA adviseert niet vooraf tot in detail hoe de wet nageleefd dient te worden in concrete gevallen. Dergelijke adviezen zijn

immers afhankelijk van de (volledigheid) van de aangebrachte vragen. Hierdoor zou OPTA op basis van een deel van de informatie wellicht een oordeel kunnen geven, dat met meer informatie in een later stadium onjuist kan blijken.

Openbaar
Wij vertrouwen erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Hoogachtend, HET COLLEGE VAN DE ONAFHANKELIJKE POST EN TELECOMMUNICATIE AUTORITEIT, namens het college, Plv. hoofd afdeling Consument, Nummers en Bestuur

mr. D. Molenaar

Openbaar
Toelichting artikel 11.7 van de Telecommunicatiewet Hier volgt een uitleg van de regels van artikel 11.7 van de Telecommunicatiewet voor telemarketing en het overbrengen van ongevraagde communicatie met gebruik van automatische oproepsystemen, zoals e-mail, fax en sms.2 Telemarketing Artikel 11.7, vijfde tot en met dertiende lid, van de Telecommunicatiewet is van toepassing op het ongevraagd telefonisch benaderen van consumenten voor een commercieel, ideëel of charitatief doeleinde. Hieruit volgt dat bedrijven en organisaties het Bel-me-niet Register moeten raadplegen voordat zij consumenten ongevraagd telefonisch benaderen. Daarnaast moet hen in elk telefonisch gesprek actief het recht van verzet aangeboden worden. Ook moet de consument de mogelijkheid worden geboden zich direct en kosteloos in te schrijven in het Bel-me-niet Register. De verplichting om het Bel-me-niet Register te raadplegen geldt altijd. Ook wanneer de contactgegevens zijn verkregen via (online) prijsvragen of enquêtes, waarbij consumenten door het accepteren van de algemene voorwaarden of een privacystatement (impliciet) toestemming geven voor het gebruik van hun contactgegevens. In dat geval is er nog steeds sprake van ongevraagde communicatie en moeten de verkregen contactgegevens gecontroleerd worden bij het Bel-me-niet Register. Wanneer de contactgegevens van een abonnee in het register zijn opgenomen, mogen die niet gebruikt worden voor telemarketing. Alleen als een consument uitdrukkelijk en ondubbelzinnig verzoekt om communicatie is het niet nodig het register te raadplegen. `Uitdrukkelijk' betekent in dit verband dat de consument zelf en op eigen initiatief voor iedere afzonderlijke communicatie op bijvoorbeeld een webformulier een kruisje zet of `ja' invult of een antwoordkaart invult en terugstuurt. `Ondubbelzinnig' betekent dat de consument weet waar hij `ja' tegen zegt en dus tenminste bekend moet zijn met de naam van het bedrijf of de organisatie en het onderwerp van het gesprek. Maar let op: Ook als de consument zelf verzoekt om communicatie, moet in elk telefonisch gesprek nog steeds actief het recht van verzet aangeboden worden. En ook dan moet de consument de mogelijkheid worden geboden zich direct en kosteloos in te laten schrijven in het Bel-me-niet Register. Spam Artikel 11.7, eerste tot en met vierde lid, van de Telecommunicatiewet is van toepassing op het verzenden van ongevraagde communicatie voor commerciële, ideële of charitatieve doeleinden aan consumenten of bedrijven door middel van automatische oproepsystemen, faxen en elektronische berichten zoals e-mail of sms. Het verzenden van dergelijke ongevraagde communicatie mag alleen als de verzender vooraf beschikt over toestemming van de ontvanger. Deze toestemming is alleen geldig als de ontvanger goed geïnformeerd is en op eigen initiatief specifiek toestemt. Toestemming via algemene voorwaarden, een privacy- en/of permission statement is niet geldig.
2

Zie in dit verband ook de brief van het college van 7 december 2009 (http://www.opta.nl/nl/actueel/alle- publicaties/publicatie/?id=3089), 26 maart 2009 (http://www.opta.nl/nl/actueel/alle-publicaties/publicatie/?id=2961) en www.spamklacht.nl.

Openbaar
Verder moet de ontvanger ook kunnen zien van wie de berichten afkomstig zijn. En er moet worden vermeld hoe en bij wie hij zich kan afmelden, als hij geen prijs meer stelt op ontvangst van de berichten.