Rochdale
20 januari 2011
Uitspraken Wijksteunpunt Wonen verdraaid in Het Parool
De uitspraken van Wijksteunpunt Wonen Amsterdam in het Paroolartikel
van zaterdag 15 januari zijn verdraaid.
Een medewerkster van het Wijksteunpunt Wonen heeft wel een reactie
gegeven naar aanleiding van vragen van Het Parool, maar heeft
aangegeven dat zij veel klachten krijgen van corporatiehuurders in het
algemeen. www.wswonen.nl
In Het Parool van zaterdag 15 januari stond een uitgebreid artikel over
ontevreden medewerkers bij Rochdale en het uitstellen van
renovatieprojecten. `Er is te weinig geld om renovaties door te zetten
en achterstallig onderhoud komt aan bod. Als Wijksteunpunt Wonen komen
we dat veel tegen. Ook bij corporaties gaat er het nodige fout wat
betreft het voorkomen en oplossen van onderhoudsklachten. De problemen
in de corporatiesector zijn meestal wel van een andere orde dan die van
grote delen van de ons bekende particuliere huursector', aldus het
steunpunt. Lees hieronder de reactie die het steunpunt op haar website
heeft gezet en waarin zij uitleggen waarom.
'Rochdale is ons zeker bekend maar staat niet te boek als dé slechtste
corporatie. Dat wordt al gauw vertaald in `Rochdale staat bij ons te
boek als één van de slechtste partijen'. Zoals gezegd is het verschil
tussen corporatiesector en de particuliere verhuur hier veronachtzaamd.
En binnen de corporatiesector hebben we zo weinig partijen meer dat de
best presterende ook bij de 6 slechtst-presterende hoort als we de
meest relevante partijen in stadsdeel zuid noemen: Stadgenoot, De Keij,
Eigen Haard, Ymere, de Alliantie en Rochdale. Tsja, dan is ook de
slechtste één van de beste en omgekeerd.'
'Als voorbeeld van een zaak waar de corporatie iets niet goed oploste
vertelden we over een huurder die een potje verf kregen van de
corporatiemedewerker om de schimmel in huis weg te verven.
Vochtdoorslag- en ventilatieproblemen bleven onaangepakt. Maar laat dat
nou net een voorbeeld van een afhandeling van een andere corporatie
zijn geweest. En we komen wel eens wegrottende balkons tegen. De
geïnterviewde medewerker is er nog nooit een bij Rochdale tegengekomen
en heeft dit zelf ook niet tijdens het gesprek aangeroerd. Het is dus
vreemd dat dat wel bij haar in de mond gelegd wordt. Ook berichten van
ondergetekende aan het Parool dat we niet zo maar gradaties van
slechtheid kunnen geven omdat je dan ook de hoeveelheid en soort bezit
in ogenschouw moet nemen zijn niet doorgedrongen tot het Parool. De
verwijzing waar die informatie gehaald kan worden is niet nagevolgd.
Het artikel was blijkbaar al geschreven en het is dan ook geen wonder
dat de corporatie het gevoel krijgt dat hier sprake is van
corporatie-bashing. Maar goed, voor de corporatiesector hoort de lat
ook wel hoger te liggen. En wat dat betreft heeft het ons in het nabije
verleden verbaasd welke druk er door Rochdale op gezinnen van inwonende
(klein)kinderen werd gezet om de woning te verlaten. Ook verbaasde ons
dat uit relatief veel woningen in een eerder gerenoveerd complex
meldingen van huiszwam kwamen. En klachten over slecht geplaatste
kozijnen waardoor het tocht.'
'We staan uiteraard als Wijksteunpunt Wonen individuele huurders bij
die deze problemen willen aankaarten bij de corporatie en zich niet met
een telefoontje willen laten afschepen. Maar we zijn eigenlijk veel
blijer dat er bewoners uit dat complex zijn die naar aanleiding van de
problemen een bewonerscommissie hebben gevormd. Als bewonerscommissie
willen zij problemen met hun verhuurder bespreken en zo vroegtijdig
laten aanpakken of voorkomen. En dan is het te prijzen dat de
Amsterdamse corporaties meestal erg blij zijn met een dergelijke
gesprekspartner. Beheerzaken en onderhoud zijn geen kwesties die
huurders zonder meer aan de verhuurder kunnen overlaten.'