De nieuwe website www.55plustoolbox.nl is bedoeld om ondernemers te
helpen bij het ontwikkelen en vermarkten van innovatieve producten voor
55+ers. De focus ligt daarbij op de thema's: wonen en koken, bewegen en
het bedienen van (technische) apparatuur. In de âtoolboxâ zit veel
informatie over de snel groeiende 55+ doelgroep en vinden ondernemers
handige tools en inzichtelijke cases waar men tijdens het ontwerpen van
producten rekening mee moet houden.
Op 18 januari opende de Enschedese CDA wethouder voor Werk en Inkomen,
Myra Koomen, officieel de website www.55plustoolbox.nl. Dat gebeurde
tijdens een afsluitende bijeenkomst van het RAAK-project: âDe vitale
Oudereâ.
Gebruik maken van wensenÂ
Het gebruik van de toolbox is gratis. In ruil voor het gebruik worden
gebruikers verzocht hun ervaringen met de website of kennis over
innovatie voor de 55 +ers in de toolbox te plaatsen. Op de site komt
binnenkort ook een blog (55+ Loket) waarin de doelgroep zelf haar
positieve en minder positieve ervaringen met producten en marketing kan
melden. Ondernemers kunnen daar veel van opsteken, want in de praktijk
blijkt dat lang niet altijd rekening wordt gehouden met de specifieke
wensen en kenmerken van 55+ers.
Â
Resultaat van samenwerking
De website is het resultaat van een samenwerking tussen Saxion,
Syntens, Jaarsma+Lebbink, Panton, Sentrum, Novay en de Technologie
Kring Twente. Om informatie voor bedrijven te vergaren zijn workshops
en projecten georganiseerd. Hierbij zijn experts, deskundigen en
studenten ingezet. Een en ander is mogelijk gemaakt door gelden van
RAAK SIA (Regionale Aandacht en Actie voor Kenniscirculatie). Het
project is enerzijds gericht op productontwikkeling voor vitale ouderen
(50+ers) en anderzijds op marketing en verkoop voor deze doelgroep.
Syntens