Inspectie v/h Onderwijs
Onderwijs portretteert basisscholen
Inspectie van het Onderwijs portretteert basisscholen
20 januari 2011
Onder de noemer `Omslag in taal' portretteert de Inspectie van het
Onderwijs tien basisscholen die hun taalonderwijs op een inspirerende
manier hebben verbeterd. Bij de publicatie horen tien filmpjes die een
beeld geven van de wijze waarop scholen te werk zijn gegaan.
In de portretten laat de inspectie de scholen zelf aan het woord. Grote
en kleine scholen, in de stad en op het platteland, scholen met
kinderen van hoogopgeleide ouders en kinderen met een
niet-Nederlandstalige achtergrond; de scholen die geportretteerd
worden, zijn zeer divers. Evenals de taalonderdelen waarmee ze aan de
slag zijn gegaan, zoals lezen, woordenschat, schrijven, leesbeleving en
mondelinge communicatie.
Alle scholen die geportretteerd zijn, richten zich op concrete
resultaten. Ook de scholen waar de taalresultaten al op niveau liggen.
Ze analyseren toetsresultaten, stellen concrete doelen en hebben hoge
verwachtingen van leerlingen. De scholen investeren vaak ook flink in
de kwaliteit van het lesgeven. De taalportretten worden aan alle
basisscholen in Nederland toegestuurd.
De inspectie heeft de afgelopen jaren sterk de nadruk gelegd op
verbetering van de basisvaardigheden. Ze heeft de kenmerken van het
taalonderwijs op taalzwakke en taalsterke scholen in beeld gebracht.
De volgende scholen vertellen hun over hun verbeterproces: Lukasschool
in Utrecht, Jan Ligthartschool in Veldhoven, De Biëncorf in Oosterhout,
De Driesprong in Nieuwlande, De Regenboog in Hellevoetsluis, El Habib
in Maastricht, De Dam in Lemmer, Emmausschool in Rotterdam, De
Zuidwester in Volendam en De Ommelander in Arnhem.