Rijksoverheid
20 januari 2011
Kamervragen van het Lid Dijkstra (D66) over de documentaire 'Help!
Een homo in de klas'
Hierbij zend ik u het antwoord op de vragen van het Kamerlid Dijkstra (D66) van
uw Kamer inzake de documentaire 'Help! Een homo in de klas'.
De vragen werden mij toegezonden bij uw bovenaangehaalde brief met kenmerk:
2010Z19903.
De minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap,
Marja van Bijsterveldt#Vliegenthart
Antwoorden op de schriftelijke vragen van het Kamerlid Dijkstra (D66) van
de Tweede Kamer der Staten#Generaal aan de minister van Onderwijs, Cultuur en
Wetenschap (ingezonden d.d.17 december 2010 kenmerk: 2010Z19903)
Vraag 1:
Wat is uw reactie op de documentaire 'Help! Een homo in de klas'?
Vraag 2:
Kunt u aangeven op hoeveel scholen in Nederland er voorlichting over
homoseksualiteit wordt gegeven? Zo nee, bent u bereid hier onderzoek naar te
doen?
Vraag 3:
Bent u bereid bij alle scholen onder aandacht te brengen dat zij gebruik kunnen
maken van voorlichting over homoseksualiteit en homo#hetero allianties? Zo ja,
wilt u dit op structurele basis gaan doen?
Vraag 4:
Wat vindt u ervan dat sommige scholen geen voorlichters willen ontvangen? Bent
u bereid er bij deze scholen op aan te dringen dit alsnog te doen?
Antwoord op vragen 1, 2, 3 en 4:
Ik heb op 6 december jl. de eerste vertoning van deze indrukwekkende
documentaire bijgewoond. Deze documentaire zet je aan het denken en ik hoop
dat die ook zal bijdragen aan de bewustwording van leerlingen, docenten en
ouders.
De manier waarop op scholen over homoseksualiteit wordt gesproken is een
belangrijke indicator voor de veiligheid op scholen. Scholen dienen er alles aan te
doen om te zorgen voor een veilig schoolklimaat waar homoseksuele leerlingen en
-leraren zich veilig voelen.
Ik heb mij in diverse media uitgesproken over het belang van een veilig
schoolklimaat en van voorlichting over homoseksualiteit op scholen, maar het is
aan de scholen zelf om te beslissen hoe ze invulling geven aan het
veiligheidsbeleid op hun school. Wel vind ik het een gemiste kans wanneer geen
aandacht wordt besteed aan 6 % jongeren die homoseksueel, lesbisch, biseksueel
of transgender zijn. Het is bijna ondenkbaar dat homoseksualiteit op een school
niet speelt. Een schoolleider die denkt dat homoseksualiteit op zijn school niet
voorkomt, moet zich afvragen of er op zijn school veel ruimte is om uit de kast te
komen.
Het is niet bekend op hoeveel scholen in Nederland voorlichting over
homoseksualiteit wordt gegeven. Op dit moment zie ik echter geen noodzaak om
te onderzoeken op hoeveel scholen voorlichting wordt gegeven. Daarbij komt dat
een dergelijk onderzoek een (extra) administratieve belasting voor scholen zou
betekenen. Wel wil ik de voorlichting over homoseksualiteit en seksuele
weerbaarheid voor jongeren versterken. Ik zal u daarover in de Beleidsbrief
Emancipatie, die de Kamer in dit voorjaar zal ontvangen, nader informeren.
Vraag 5:
Heeft u inmiddels een voorstel van Stichting Leerplan Ontwikkeling (SLO) ten
behoeve van de uitvoering van de motie Pechtold c.s. die verzoekt seksuele
diversiteit op te nemen in de kerndoelen ontvangen? Zo nee, kunt u ervoor
zorgen dat de Kamer dit uiterlijk januari 2011 ontvangt? Zo ja, wilt u dit de
Kamer per omgaande toezenden en daarbij tevens berichten over uw
vervolgstappen?
Vraag 6:
Worden veldorganisaties zoals het COC, de Rutgers Nisso Groep, en het Algemeen
Pedagogisch Studiecentrum (APS) door het SLO en het ministerie van OCW bij de
uitvoering van de motie Pechtold c.s. betrokken? Zo nee, bent u hiertoe bereid?
Antwoord op vragen 5 en 6:
Het voorstel van de Stichting Leerplan Ontwikkeling (SLO) over de uitwerking van
de kerndoelen heb ik ontvangen. Binnenkort zal ik hierover een brief naar de
Kamer sturen.