Commissaris kan bewuster communiceren
Commissarissen willen bewuster en beter communiceren. Dat blijkt het
uit het vierde Nationaal Commissarissen Onderzoek van de Erasmus
Universiteit Rotterdam. Commissarissen geven in het onderzoek aan dat
zij communicatie zeer belangrijk vinden voor het afleggen van
verantwoording en zij erkennen dat een goede communicatie bijdraagt aan
een goede reputatie. Toch zouden zij ook graag meer aandacht in de
Corporate Governance Code wensen over de wijze waarop zij inhoudelijk
verantwoording af kunnen leggen.
Het Nationale Commissarissen Onderzoek is een grootschalig onderzoek
onder ruim 400 commissarissen en toezichthouders uit verschillende
sectoren. Naast de gebruikelijke trends in samenstelling, benoeming en
beloning, lag dit jaar de focus op communicatie door commissarissen.
Trends
De gemiddelde commissaris in het onderzoek is iets jonger (30% is
jonger dan 55, dit was 23% in 2009), er zijn gemiddeld meer vrouwen
(18%, dit was 14%) en 72% heeft een universitaire opleiding (gelijk
gebleven). Er is een lichte stijging te zien in de tijdsbesteding (14
uur per maand, was 13). De daling vorig jaar van het aantal
commissariaten dat verkregen is via het eigen netwerk (van 66% in 2008
naar 58% in 2009) heeft niet doorgezet, dit jaar gaf weer 60% aan zijn
commissariaat via het eigen netwerk te hebben gekregen.
Afleggen verantwoording
De commissarissen en toezichthouders uit de verschillende sectoren zijn
het veelal met elkaar eens over het belang van communicatie en het
inzetten van verschillende communicatiemiddelen. Zo vindt 78% van alle
respondenten dat hun Raad voldoende transparant is. De meeste
commissarissen geven echter ook aan de dat RvC geen communicatieplan
heeft en dat de inzet van de verschillende communicatiemiddelen nog wel
verbetering behoeft. Er is een groot verschil tussen de sectoren wat
betreft het inzetten van de website als communicatiemiddel. Bij
beursondernemingen en woningcorporaties wordt door de Raad hiervan wel
voldoende gebruik gemaakt. Bij de andere sectoren (waaronder
zorginstellingen, niet-beursondernemingen en familiebedrijven) is dit
nog onvoldoende volgens de commissarissen.
Prof. dr. Mijntje Lückerath-Rovers (hoogleraar Corporate Governance aan
Nyenrode Business Universiteit en tevens verbonden aan de Erasmus
Universiteit): "De RvC moet bewuster communiceren. De website kan
bijvoorbeeld veel effectiever worden ingezet zodat het RvC-verslag echt
gaat over het gevoerde toezicht." Prof. dr. Auke de Bos (hoogleraar
Bedrijfseconomie Erasmus Universiteit en partner bij Ernst&Young): "De
RvC kan zich beperken tot het inzicht geven in het gevoerde toezicht.
Bijvoorbeeld over de strategie: de directie communiceert over de
uitgezette strategie, de RvC laat zien hoe hij op de uitvoering daarop
heeft toegezien."
Aanwijzingen in de Code
In de Corporate Governance Code worden geen aanwijzingen gegeven hoe de
RvC inhoudelijk verantwoording kan afleggen. Meer dan 50% van de
commissarissen zou hiervoor meer aanwijzingen in de Code wensen. Dit
betekent echter niet dat ze daarover harde regels wensen, want zoals
één van de commissarissen aangeeft: "er bestaat een code-moeheid, meer
detaillering heeft een contra-productief effect"
Het Nationaal Commissarissen Onderzoek 2010 is te bestellen via
www.toezichtencompliance.nl. Voor inhoudelijke vragen kunt u contact
opnemen met prof.dr. Mijntje Lückerath-Rovers, 010-4082757 of via
luckerath@frg.eur.nl