Erasmus Universiteit Rotterdam


Commissaris kan bewuster communiceren

Commissarissen willen bewuster en beter communiceren. Dat blijkt het uit het vierde Nationaal Commissarissen Onderzoek van de Erasmus Universiteit Rotterdam. Commissarissen geven in het onderzoek aan dat zij communicatie zeer belangrijk vinden voor het afleggen van verantwoording en zij erkennen dat een goede communicatie bijdraagt aan een goede reputatie. Toch zouden zij ook graag meer aandacht in de Corporate Governance Code wensen over de wijze waarop zij inhoudelijk verantwoording af kunnen leggen.

Het Nationale Commissarissen Onderzoek is een grootschalig onderzoek onder ruim 400 commissarissen en toezichthouders uit verschillende sectoren. Naast de gebruikelijke trends in samenstelling, benoeming en beloning, lag dit jaar de focus op communicatie door commissarissen.

Trends
De gemiddelde commissaris in het onderzoek is iets jonger (30% is jonger dan 55, dit was 23% in 2009), er zijn gemiddeld meer vrouwen (18%, dit was 14%) en 72% heeft een universitaire opleiding (gelijk gebleven). Er is een lichte stijging te zien in de tijdsbesteding (14 uur per maand, was 13). De daling vorig jaar van het aantal commissariaten dat verkregen is via het eigen netwerk (van 66% in 2008 naar 58% in 2009) heeft niet doorgezet, dit jaar gaf weer 60% aan zijn commissariaat via het eigen netwerk te hebben gekregen.

Afleggen verantwoording
De commissarissen en toezichthouders uit de verschillende sectoren zijn het veelal met elkaar eens over het belang van communicatie en het inzetten van verschillende communicatiemiddelen. Zo vindt 78% van alle respondenten dat hun Raad voldoende transparant is. De meeste commissarissen geven echter ook aan de dat RvC geen communicatieplan heeft en dat de inzet van de verschillende communicatiemiddelen nog wel verbetering behoeft. Er is een groot verschil tussen de sectoren wat betreft het inzetten van de website als communicatiemiddel. Bij beursondernemingen en woningcorporaties wordt door de Raad hiervan wel voldoende gebruik gemaakt. Bij de andere sectoren (waaronder zorginstellingen, niet-beursondernemingen en familiebedrijven) is dit nog onvoldoende volgens de commissarissen.

Prof. dr. Mijntje Lückerath-Rovers (hoogleraar Corporate Governance aan Nyenrode Business Universiteit en tevens verbonden aan de Erasmus Universiteit): "De RvC moet bewuster communiceren. De website kan bijvoorbeeld veel effectiever worden ingezet zodat het RvC-verslag echt gaat over het gevoerde toezicht." Prof. dr. Auke de Bos (hoogleraar Bedrijfseconomie Erasmus Universiteit en partner bij Ernst&Young): "De RvC kan zich beperken tot het inzicht geven in het gevoerde toezicht. Bijvoorbeeld over de strategie: de directie communiceert over de uitgezette strategie, de RvC laat zien hoe hij op de uitvoering daarop heeft toegezien."

Aanwijzingen in de Code
In de Corporate Governance Code worden geen aanwijzingen gegeven hoe de RvC inhoudelijk verantwoording kan afleggen. Meer dan 50% van de commissarissen zou hiervoor meer aanwijzingen in de Code wensen. Dit betekent echter niet dat ze daarover harde regels wensen, want zoals één van de commissarissen aangeeft: "er bestaat een code-moeheid, meer detaillering heeft een contra-productief effect"

Het Nationaal Commissarissen Onderzoek 2010 is te bestellen via www.toezichtencompliance.nl. Voor inhoudelijke vragen kunt u contact opnemen met prof.dr. Mijntje Lückerath-Rovers, 010-4082757 of via luckerath@frg.eur.nl