Connexxion
Ziekenhuis krijgt patiëntgegevens al voor aankomst ambulance
Connexxion Ambulancezorg stuurt gegevens digitaal door
De medewerkers van de Spoedeisende Hulp ziekenhuis St Jansdal in
Harderwijk weten sinds 19 januari precies in welke medische toestand
patiënten op hun spoedeisende hulp aankomen. Ambulancemedewerkers van
Connexxion Ambulancezorg kunnen namelijk al tijdens de rit naar het
ziekenhuis belangrijke gegevens van de patiënt digitaal aan het
ziekenhuis doorsturen.
De gegevens worden direct op een privacy beveiligd scherm zichtbaar bij
de Spoedeisende Hulp. Het komende jaar testen het ziekenhuis St Jansdal
en Connexxion Ambulancezorg deze zogenaamde `digitale
vooraankondiging'. Het is een primeur voor de regio Noord- en
Oost-Gelderland. Veiligheidsregio Zeeland startte eind vorig jaar al
met deze werkwijze.
Ambulanceverpleegkundigen registreren tijdens de rit altijd de medische
situatie van de patiënt. Bijvoorbeeld welke klachten, fracturen of
symptomen de patiënt heeft en welke handelingen de
ambulanceverpleegkundige heeft uitgevoerd. Deze gegevens werden tot
dusver bij aankomst op de spoedeisende hulp altijd mondeling en op
papier doorgegeven. Met de invoering van de `digitale vooraankondiging'
behoort dit tot grotendeels tot het verleden en kan hulpverlening aan
de patiënt eenduidig en direct door het personeel van de Spoedeisende
Hulp worden overgenomen. Bij acute situaties blijft het daarnaast
mogelijk om, indien nodig, rechtstreeks telefonisch contact met de
Spoedeisende Hulp te hebben. Door de inzet van dit systeem wordt
belangrijke tijdwinst geboekt en zal de kwaliteit van zorg verder
verbeteren. Nog voordat de patiënt arriveert kan het ziekenhuis
namelijk de juiste voorbereidingen treffen.
Connexxion Ambulancezorg heeft dit project samen met de betrokken
ketenpartners ontwikkeld. Het project past binnen de landelijke
initiatieven, waaronder e-spoed van Nictiz. Andere
ambulanceorganisaties die ook patiënten naar het St Jansdal brengen,
kunnen nog niet `digitaal vooraankondigen'.