Connexxion


Ziekenhuis krijgt patiëntgegevens al voor aankomst ambulance

Connexxion Ambulancezorg stuurt gegevens digitaal door

De medewerkers van de Spoedeisende Hulp ziekenhuis St Jansdal in Harderwijk weten sinds 19 januari precies in welke medische toestand patiënten op hun spoedeisende hulp aankomen. Ambulancemedewerkers van Connexxion Ambulancezorg kunnen namelijk al tijdens de rit naar het ziekenhuis belangrijke gegevens van de patiënt digitaal aan het ziekenhuis doorsturen.

De gegevens worden direct op een privacy beveiligd scherm zichtbaar bij de Spoedeisende Hulp. Het komende jaar testen het ziekenhuis St Jansdal en Connexxion Ambulancezorg deze zogenaamde `digitale vooraankondiging'. Het is een primeur voor de regio Noord- en Oost-Gelderland. Veiligheidsregio Zeeland startte eind vorig jaar al met deze werkwijze.

Ambulanceverpleegkundigen registreren tijdens de rit altijd de medische situatie van de patiënt. Bijvoorbeeld welke klachten, fracturen of symptomen de patiënt heeft en welke handelingen de ambulanceverpleegkundige heeft uitgevoerd. Deze gegevens werden tot dusver bij aankomst op de spoedeisende hulp altijd mondeling en op papier doorgegeven. Met de invoering van de `digitale vooraankondiging' behoort dit tot grotendeels tot het verleden en kan hulpverlening aan de patiënt eenduidig en direct door het personeel van de Spoedeisende Hulp worden overgenomen. Bij acute situaties blijft het daarnaast mogelijk om, indien nodig, rechtstreeks telefonisch contact met de Spoedeisende Hulp te hebben. Door de inzet van dit systeem wordt belangrijke tijdwinst geboekt en zal de kwaliteit van zorg verder verbeteren. Nog voordat de patiënt arriveert kan het ziekenhuis namelijk de juiste voorbereidingen treffen.

Connexxion Ambulancezorg heeft dit project samen met de betrokken ketenpartners ontwikkeld. Het project past binnen de landelijke initiatieven, waaronder e-spoed van Nictiz. Andere ambulanceorganisaties die ook patiënten naar het St Jansdal brengen, kunnen nog niet `digitaal vooraankondigen'.