Rijksoverheid


20 januari 2011

Beantwoording Kamervragen lid Smits integratieklas Rotterdam

Hierbij zend ik u de antwoorden op de vragen van het lid Smits aan de minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap over de moeilijkheden die ouders ondervinden bij het opzetten van een integratieklas in Rotterdam. De vragen werden mij op 3 januari 2010 toegezonden met uw brief met kenmerk 2011Z00034.

de minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap,

Marja van Bijsterveldt$Vliegenthart

Antwoorden op de vragen van het lid Smits over de moeilijkheden die ouders ondervinden bij het opzetten van een integratieklas in Rotterdam. (ingezonden 4 januari 2011).


1
Bent u op de hoogte van het bestaan van de integratieklas 'De blauwe bloem' op het Novalis college te Eindhoven? Deelt u de mening dat dit een succesvol project is?
Ja, ik ben op de hoogte van de integratieklas 'De blauwe bloem'. Augustus 2005 is dit experiment van start gegaan. Op basis van de resultaten van een evaluatie van 'De blauwe bloem' en een positief advies van de inspectie is het experiment medio 2010 met 5 jaar verlengd.

2
Deelt u de mening dat een integratieklas (zoals bijvoorbeeld 'de blauwe bloem' in Eindhoven) een goed werkzaam model kan zijn voor de integratie van leerlingen met een indicatie voor cluster drie of vier in een reguliere school voor voortgezet onderwijs?
Bij de beantwoording van deze vraag moet een onderscheid gemaakt worden tussen cluster 3 en cluster 4. Cluster 4 leerlingen zijn in de regel in staat om voortgezet onderwijs te volgen leidend tot een een diploma. Landelijk zijn er meer voorbeelden van integratieklassen voor bijvoorbeeld leerlingen met autisme. Bij de integratieklas 'De Blauwe bloem' gaat het om zeer moeilijk lerende kinderen uit cluster 3. Deze leerlingen voldoen niet aan de toelatingsvoorwaarden uit het Inrichtingsbesluit omdat zij niet in staat zijn een regulier diploma voortgezet onderwijs te behalen. Daarom moet ook de Experimentenwet toegepast worden. Toepassing van deze wet kan alleen op verzoek van het bevoegd gezag van een school. Zeker bij een experiment als 'De blauwe bloem' moeten school en bevoegd gezag hier voluit achter staan. Het is de eigen verantwoordelijkheid van school en bestuur om al dan niet een aanvraag voor een experimentele integratieklas in te dienen.

3
Hoe verhoudt de wens van de ouders om hun kinderen in een integratieklas te plaatsen zich met uw streven naar 'Passend onderwijs'? Bij passend onderwijs wordt zoveel mogelijk rekening gehouden met de wens van de ouders en de capaciteiten van de school. Leerlingen met een zeer moeilijk lerend indicatie behoren niet tot de reguliere doelgroep van het voortgezet onderwijs. Daarom is een integratieklas voor deze leerlingen alleen mogelijk wanneer het schoolbestuur daar zelf voor wil kiezen.
4
Bent u op de hoogte van het initiatief dat ouders in de omgeving van Rotterdam aan het opzetten zijn? Wat is uw visie op de rol van ouders in het opzetten van zo'n klas? Deelt u de mening dat wanneer ouders zelf het initiatief tot zo'n klas nemen, ze daarin alle steun verdienen van schoolbesturen en uw ministerie? Ja, ik ben op de hoogte van het initiatief van ouders in de omgeving van Rotterdam.
Uiteraard kunnen ouders zelf het initiatief nemen om schoolbesturen te benaderen met de vraag of zij bereid zijn om een integratieklas op te zetten. Schoolbesturen kunnen er echter niet toe gedwongen worden.

5
Wat zijn de mogelijke stappen die ouders kunnen ondernemen indien geen enkel schoolbestuur bereid is zo'n klas mogelijk te maken? Wanneer ouders keer op keer 'nee' te horen krijgen, bent u dan bereid contact op te nemen of in overleg te treden met de betreffende schoolbesturen?
Het opzetten van een integratieklas behoort niet tot de kerntaken van een reguliere school voor voortgezet onderwijs.
Voor ouders staan er dus verder geen stappen open als er uiteindelijk geen schoolbesturen zijn die een dergelijke klas willen opzetten. Wel heb ik in de regio Rotterdam het samenwerkingsverband voortgezet onderwijs gevraagd te helpen bij het zoeken naar een school die een integratieklas zou willen starten. Ik blijf de ontwikkelingen in de regio Rotterdam volgen.