Buma/Stemra
EUROSONIC NOORDERSLAG 12 - 15 January 2011 The European Music Conference and Showcase Festival
PERSBERICHT: Dirk Wolf wint Lex van Rossen Award voor popfotografie Groningen, 14 januari 2011 Vandaag vond op de Eurosonic Noorderslag Conferentie in Groningen de uitreiking plaats van de Lex van Rossen Award, een stimuleringsprijs voor Europese popfotografie. De winnaar van 2011 is de Nederlandse fotograaf Dirk Wolf. Wolf reisde met de Belgische rockband Triggerfinger mee naar Los Angeles, voor de opnames van hun zojuist verschenen derde album. Volgens de jury geven de beelden "op voortreffelijke wijze de sfeer van de stad en de trip weer. De foto's zien er net zo zonnig en broeierig uit als Los Angeles zelf. Ze tonen de ultieme droom van elke band uit Nederland en België: voor opnames van je plaat naar het zonnige LA. Wolf zet de bandleden niet neer als stoere rockers, maar als mannen op vakantie, in de zon, genietend van het weer en de omgeving waarin ze zaten. Je zou bloed zweet en tranen verwachten bij zo'n reportage, maar dat zie je juist niet. In die zin zijn dit verrassende beelden. Als reportage werkt het ook prima: de band komt aan, hangt rond, en gaat weer weg. De cirkel is rond." Wolf wint een bedrag van 2.500 euro. De Lex van Rossen Award is vernoemd naar de bekende Nederlandse popfotograaf Lex van Rossen. Kort voor zijn overlijden in 2007 won van Rossen op Eurosonic Noorderslag de Pop Pers Prijs , tegenwoordig de Pop Media Prijs geheten. In 2008 werd de Lex van Rossen Award voor het eerst uitgereikt, aan de Nederlandse fotografe Annie Hoogendoorn (oa. Revu). In 2009 en 2010 ging de prijs naar Tom Verbruggen (BE) respectievelijk Graham Smith (UK). De Foto's van Dirk Wolf en de andere zeven genomineerden voor de Lex van Rossen Award 2011 zijn t/m 27 februari 2011 te zien in de Popview 2011 expositie in Noorderlicht (A-Kerkhof 12, Groningen). De Popview 2011 expositie bevat werk van: Antonio Campanella (IT), Marjolein Hoornaert (BE), Ben Meadows (UK), Agata Pietron (PL), Francisco Reina (ES), Tim C. Rochels (DE), Rob Walbers (BE) en Dirk Wolf (NL) . Popview wordt mogelijk gemaakt door sneakermerk Converse, dat met dit project jong talent wil ondersteunen. www.popview.eu -------------Noot voor de redactie (