Gemeente Gennep
Persberichten
Dienstverlening gemeente Gennep scoort ruim voldoende tot goed
Gemeente Gennep heeft in 2010 - evenals in de voorgaande jaren -
onderzoek laten doen naar de kwaliteit van haar dienstverlening. Deze
recente onderzoeken wijzen uit dat Gennep ruim voldoende tot goed
scoort. "Vooral met de kwaliteit van onze medewerkers scoren we hoog",
aldus burgemeester Marlies de Loo. "Daar ben ik blij om, want
dienstverlening is en blijft mensenwerk. Niet voor niets investeren we
in de klantgerichtheid en deskundigheid van onze medewerkers."
Gemeente Gennep deed voor de tweede keer mee aan een landelijk
onderzoek, waarbij de prestaties van de deelnemende gemeenten op
verschillende aspecten van dienstverlening met elkaar zijn vergeleken.
Gennep behaalde in dit onderzoek de elfde plaats op een ranglijst van
99 deelnemers. De gemeente scoort bovengemiddeld als het gaat om
betrouwbaarheid, wachttijden aan de balie en telefoon en de levertijd
van producten en diensten.
Telefonische bereikbaarheid
Daarnaast heeft Gennep voor de vierde keer op rij haar telefonische
bereikbaarheid en de kwaliteit van de gespreksvoering laten
onderzoeken. Daaruit blijkt dat de gemeente daadwerkelijk voortgang
boekt met het verbeteren van haar dienstverlening. Was de gemiddelde
score in 2006 nog een 5, in 2010 is deze opgelopen tot een 7,5.De
telefonische bereikbaarheid van de afdelingen is nog voor verbetering
vatbaar. Daar staat tegenover dat de kwaliteit van de gespreksvoering
hoog scoort; medewerkers laten over het algemeen een goede indruk
achter bij de beller.
Nazorgonderzoek rekenkamer
De rekenkamercommissie van Gennep heeft de afgelopen raadsperiode
diverse onderzoeken uitgevoerd naar de prestaties van de gemeente,
onder meer op het gebied van dienstverlening. In 2010 heeft de
rekenkamer via een zogeheten Nazorgonderzoek getoetst wat college en
ambtelijke organisatie hebben gedaan met de aanbevelingen uit deze
onderzoeken. "De gemeente heeft onze aanbevelingen voor het merendeel
overgenomen", aldus rekenkamervoorzitter Harry Smeets. "Als het om
dienstverlening gaat, is er duidelijk sprake van een stijgende lijn. Op
het gebied van telefonische bereikbaarheid en afhandeling bezwaren is
er nog een slag te maken, maar over het geheel genomen constateren we
dat de gemeente op de goede weg is."
Dienstverleningsconcept
Gemeente Gennep werkt al een aantal jaren aan het verbeteren van haar
dienstverlening. Leidraad hiervoor is het Dienstverleningsconcept van
de gemeente. Hierin zijn ook de eisen opgenomen die de landelijke
overheid stelt aan gemeenten. Om te achterhalen of de gewenste
verbetering ook daadwerkelijk optreedt, laat de gemeente regelmatig
onderzoek doen naar de kwaliteit van de dienstverlening. Met de
inzichten die deze onderzoeken opleveren, bepaalt de gemeente welke
acties nodig zijn om de dienstverlening verder op peil te brengen.