Gemeente Gennep


Persberichten

Dienstverlening gemeente Gennep scoort ruim voldoende tot goed Gemeente Gennep heeft in 2010 - evenals in de voorgaande jaren - onderzoek laten doen naar de kwaliteit van haar dienstverlening. Deze recente onderzoeken wijzen uit dat Gennep ruim voldoende tot goed scoort. "Vooral met de kwaliteit van onze medewerkers scoren we hoog", aldus burgemeester Marlies de Loo. "Daar ben ik blij om, want dienstverlening is en blijft mensenwerk. Niet voor niets investeren we in de klantgerichtheid en deskundigheid van onze medewerkers."

Gemeente Gennep deed voor de tweede keer mee aan een landelijk onderzoek, waarbij de prestaties van de deelnemende gemeenten op verschillende aspecten van dienstverlening met elkaar zijn vergeleken. Gennep behaalde in dit onderzoek de elfde plaats op een ranglijst van 99 deelnemers. De gemeente scoort bovengemiddeld als het gaat om betrouwbaarheid, wachttijden aan de balie en telefoon en de levertijd van producten en diensten.

Telefonische bereikbaarheid
Daarnaast heeft Gennep voor de vierde keer op rij haar telefonische bereikbaarheid en de kwaliteit van de gespreksvoering laten onderzoeken. Daaruit blijkt dat de gemeente daadwerkelijk voortgang boekt met het verbeteren van haar dienstverlening. Was de gemiddelde score in 2006 nog een 5, in 2010 is deze opgelopen tot een 7,5.De telefonische bereikbaarheid van de afdelingen is nog voor verbetering vatbaar. Daar staat tegenover dat de kwaliteit van de gespreksvoering hoog scoort; medewerkers laten over het algemeen een goede indruk achter bij de beller.

Nazorgonderzoek rekenkamer
De rekenkamercommissie van Gennep heeft de afgelopen raadsperiode diverse onderzoeken uitgevoerd naar de prestaties van de gemeente, onder meer op het gebied van dienstverlening. In 2010 heeft de rekenkamer via een zogeheten Nazorgonderzoek getoetst wat college en ambtelijke organisatie hebben gedaan met de aanbevelingen uit deze onderzoeken. "De gemeente heeft onze aanbevelingen voor het merendeel overgenomen", aldus rekenkamervoorzitter Harry Smeets. "Als het om dienstverlening gaat, is er duidelijk sprake van een stijgende lijn. Op het gebied van telefonische bereikbaarheid en afhandeling bezwaren is er nog een slag te maken, maar over het geheel genomen constateren we dat de gemeente op de goede weg is."

Dienstverleningsconcept
Gemeente Gennep werkt al een aantal jaren aan het verbeteren van haar dienstverlening. Leidraad hiervoor is het Dienstverleningsconcept van de gemeente. Hierin zijn ook de eisen opgenomen die de landelijke overheid stelt aan gemeenten. Om te achterhalen of de gewenste verbetering ook daadwerkelijk optreedt, laat de gemeente regelmatig onderzoek doen naar de kwaliteit van de dienstverlening. Met de inzichten die deze onderzoeken opleveren, bepaalt de gemeente welke acties nodig zijn om de dienstverlening verder op peil te brengen.