Nederlandse Foursquare-gebruikers openen jacht op Swarm-badges
Community checkt massaal in rond Eredivisiewedstrijden
AMSTERDAM, 20110119 -- De Nederlandstalige Foursquare-blog 4sqNL.net heeft samen met haar bezoekers de jacht op zogenaamde Swarm-badges geopend. En, met succes: afgelopen avond werden er twee badges vrijgespeeld. Zowel bij de Amsterdam ArenA als bij de Grolsch Veste in Enschede
Wat is Foursquare
Foursquare is een zogenaamde location based social network, wat inhoud dat het wordt gebruikt door mensen om hun locatie te delen met vrienden. Door in te checken via een mobiele applicatie op, bijvoorbeeld, een iPhone kan deze informatie worden gedeeld via Foursquare, maar ook via Twitter of Facebook. Gebruikers van Foursquare kunnen door op bepaalde locaties in te checken badges veroveren (een soort buttons, voor in een virtuele prijzenkast). Het sociale netwerk is bezig aan een enorme opmars, wereldwijd registreren maarliefst 22.000 nieuwe gebruikers per dag zichzelf op Foursquare.com.
Badges in Nederland
Swarm-badges zijn in Nederland zeldzaam. Een Swarm-badge kan alleen op een locatie worden vrijgespeeld, wanneer er al 50 andere Foursquare-gebruikers zijn ingecheckt op deze plaats. Daarnaast zijn er Swarm-badges voor locaties waar minimaal 250, 500 of 1.000 gebruikers hebben aangegeven aanwezig te zijn. Wereldwijd worden deze badges gemakkelijker behaald, maar in Nederland is Foursquare nog dusdanig niet doorgebroken dat Swarms regelmaat zijn.
Succes na oproep
Dinsdagavond deed 4sqNL.net een oproep aan haar bezoekers om massaal in te checken bij de voetbalwedstrijden in de Eredivisie. Hierop werd gehoor gegeven, bij de wedstrijd Twente-Heracles Almelo was de Swarm al binnen een half uur spelen een feit. Later op de avond, bij de klassieker Ajax-Feijenoord was het opnieuw raak. Deze wedstrijd bleek al voor de aftrap een locatie te bieden waar de badges vrijgespeeld konden worden. Ruim drie kwartier voor het begin van de wedstrijd, was het aantal van 50 gebruikers in de ArenA al gehaald. In totaal zouden er circa 125 mensen tegelijkertijd inchecken bij deze Eredivisiewedstrijd.
4sqNL.net
De actie werd opgezet door 4sqNL.net, een blogsite met nieuws en tips over Foursquare. Op de pagina kunnen gebruikers ook berichten vinden over zogenaamde `specials' (voordelen) voor Foursquare-gebruikers, vaak zijn dit gratis klantenpunten (bijvoorbeeld zogenaamde `Heineken e'tjes') of drankjes (bijvoorbeeld gratis koffie bij een check-in). Het zijn deze specials die, in combinatie met het sociale netwerk en de badges, Foursquare zo bijzonder maken, zeggen veel gebruikers.
4sqNL.net