Vereniging Reizigers Openbaar Vervoer (ROVER)


Spoorsector nog niet op de goede weg in zorgplicht reizigers De Inspectie voor Verkeer en Waterstaat (IVW) neemt geen genoegen met het noodplan van ProRail en de spoorbeheerders, dat de handelingen in geval van een gestrande trein moet beschrijven. De inspectie vreest voor gezondheidsrisico's als de spoorsector geen manier vindt om beter in te grijpen wanneer een trein vastloopt. Ook Rover maakt zich hier zorgen over. De reizigersvereniging vreest dat ProRail door de plannen het aantal wissels drastisch te verminderen, de situatie zelfs nog verder dreigt te verslechteren.

In december tikte de inspectie ProRail en de spoorvervoerders in een brief op de vingers omdat de spoorsector tekort schiet in de zorgplicht voor reizigers. Aanleiding was een gestrande trein tussen Zaandam en Purmerend. Reizigers moesten vele uren zonder verwarming in deze bomvolle trein doorbrengen. Volgens de IVW was dit voorval geen uitzondering, de inspectie wilde uiterlijk 15 januari verbeteringen zien.

De inspectie stelt dat ProRail de infrastructuur zodanig moet beheren dat een snelle redding van gestrande reizigers mogelijk is. Dit staat haaks op het plan van ProRail om juist drastisch het aantal wissels te verminderen. Een onzalig plan volgens Rover omdat dit het spoor te weinig uitwijkmogelijkheden geeft. "Als een computerbedrijf te maken heeft met een slecht werkend systeem, zou hij dan radicaal een groot deel van zijn computers afstoten?", vergelijkt Rover. Voorzitter Arriën Kruyt is voornemens de brief van IVW tijdens de hoorzitting over het winterspoor in de Tweede Kamer te gebruiken als argument tegen de vermindering van wissels.

Een andere reden dat reizigers lang in gestrande treinen vast kunnen blijven zitten, is dat zij moeten wachten op een diesellocomotief die de gestrande trein moet wegslepen. "NS heeft geen diesellocomotieven meer", aldus Rover-woordvoerder Chris Vonk, "deze moeten nu worden aangevraagd bij DB Schenker en dat zorgt voor de nodige wachttijd." Rover ziet het vooral als verantwoordelijkheid van ProRail om voor een goed opvangsysteem te zorgen. "ProRail kan diesellocomotieven klaarzetten bij belangrijke knooppunten, wanneer een trein van één van de spoorvervoerders gestrand raakt zou dan veel sneller ingegrepen kunnen worden", aldus Chris Vonk.

Helaas kon de spoorsector vandaag nog geen verbeteringen aan de inspectie tonen. De organisaties verwezen naar het al bestaande calamiteitenplan, volgens IWV is dit echter niet concreet genoeg.

Pagina geplaatst: 19 januari 2011


----------