Ingezonden persbericht


Amersfoort, 19 januari 2011

Vrouwen vinden internet aankopen even leuk als winkelen 7 mindstyles leggen de diepere lagen van de Nederlandse vrouw bloot;

Vrouwen vinden winkelen even leuk als aankopen via internet. Toch verschilt de mate waarin per stemming en lifestyle (mindstyle). Onderzoek ontwikkelt door Senta en uitgevoerd door Experian laat zien dat in Nederland 7 aantoonbaar verschillende mindstyles in elke Nederlandse vrouw actief zijn. Huiselijk Klassiek (34%), Puur Naturel (24%), Energiek Romantisch (15%), Zakelijk Chique (12%), Passievol Bohémien (7%), Gedreven Glamour (4%) en Expressief Stoer (4%). De 7 verschillende mindstyles hebben ieder hun eigen wensen en voorkeuren. Zo blijkt dat Puur Naturel minder graag via internet koopt, terwijl de Expressief Stoere mindstyle vaak het internet gebruikt voor aankopen.

Inzicht in deze dynamiek is essentieel. Het blijkt namelijk dat elke vrouw zich herkent in minimaal 3 types. Dat verklaart de voorkeurswisselingen, die lange tijd werden aangeduid als tekenen van een soort schizofrenie. Geen enkel mediamodel paste op deze moodswings, waarbij ze afhankelijk van haar stemming en activiteit gaat van de ene mindstyle naar de andere. Het gaat vloeiend en voor haar natuurlijk en verklaarbaar. Het onderzoek toont zo de diepere lagen aan van de klantbeleving.

De meest opvallende uitkomst is de financiële invloed van de Nederlandse vrouw. Dit terwijl 0,5 % van de vrouwen het financieel dagblad leest. Vrouwen pakken hun kansen op financieel gebied. Geheel alleen bepalen ze voor 31% de hoogte van de Hypotheek en voor 57% de hoogte van het spaarbedrag. Grote verbouwingen laat ze graag begroten door de man, maar de vakanties neemt ze graag voor haar rekening. De crisis heeft wel invloed gehad in het vertrouwen om geld uit te geven, 14% heeft geen vertrouwen meer in de Euro. Het vertrouwen in internet is echter enorm. 81% van de vrouwen haalt haar informatie van internet en de meerderheid doet aan prijsvergelijk. Bovendien gaat 60% online winkelen en 61% regelt haar financiële zaken op internet. De grens lijkt bereikt, want slechts 4% denkt nog meer gebruik te gaan maken van internet.

Tot nu toe bracht onderzoek alleen de bovenste laagverdeling naar boven, maar dit psychodynamsiche onderzoek graaft dieper. Dit geeft merken de mogelijkheid om hun aanbod nog fijnmaziger af te stemmen op de voorkeur van de Nederlandse vrouw. Het onderzoek is representatief voor de Nederlandse vrouw en is met name interessant voor belevingsmerken, die inspelen op momenten, zintuigen, stemming en emotie.

Voor meer informatie: