Persbericht gemeente Amersfoort - woensdag 19 januari 2011
Verbetering bereikbaarheid westkant Amersfoort
Voor het verbeteren van de doorstroming van het verkeer aan de westkant van de stad zoekt de gemeente naar een oplossing. Samen met bewoners, bedrijven en belangenorganisaties zijn in twee bijeenkomsten randvoorwaarden geformuleerd waaraan de oplossing moet voldoen. Het college van burgemeester en wethouders heeft op dinsdag 18 januari 2011 de randvoorwaarden en een beschrijving van het vervolgproces vastgesteld.
Een betere doorstroming van verkeer is nodig omdat Amersfoort-West tijdens de spitsuren niet goed te bereiken is met de auto. Files tijdens de spits zullen er in de toekomst steeds vaker zijn, doordat het verkeer toeneemt. Dat komt onder meer door de groei van bedrijven en organisaties, de nieuwbouw van woningen op het spoorwegemplacement en toenemend autobezit. Doordat de Nederlandse Spoorwegen in 2020 meer treinen per uur willen laten rijden zullen de spoorbomen vaker dicht zijn. Dit betekent niet alleen overlast voor degenen die onderweg zijn, maar ook voor degenen die langs de weg wonen. Er moet wat gebeuren om te kunnen garanderen dat het verkeer in 2020 door kan blijven rijden.
Wethouder Hans Buijtelaar van Mobiliteit: "Een goede bereikbaarheid van Amersfoort is goed voor alle weggebruikers en het bedrijfsleven. De oplossing voor Amersfoort-West ligt niet zomaar voor het grijpen, dat blijkt wel uit het feit dat hier al jarenlang over wordt gesproken. De noodzaak voor een oplossing wordt echter alleen nog maar groter en daarom willen we samen met de stad en met deskundigen voor elkaar krijgen dat binnen deze collegeperiode een compleet en passend plan wordt vastgesteld dat in uitvoering kan worden gebracht."
De gemeente werkt samen met een participatiegroep aan een oplossing. In deze participatiegroep zijn verschillende belangen vertegenwoordigd zoals leefbaarheid, bereikbaarheid en ecologie; deelnemers zijn onder meer buurtbewoners van de Daam Fockemalaan, Vereniging Behoud Bos Birkhoven Bokkeduinen, het Mobiliteitsplatform.
In de nota van randvoorwaarden is beschreven waaraan het onderzoek naar de oplossing én de oplossing zelf moet voldoen. De randvoorwaarden gaan onder andere over de wijze van participatie, het verkeersonderzoek, de ruimtelijke inpassing, de leefbaarheid in de wijk en het effect op het milieu.
De eerste stap die wordt gezet, is het actualiseren van verkeersonderzoeken uit 2005 naar het weggebruik op basis van de huidige eisen en nieuwe ontwikkelingen. Deze nieuwe ontwikkelingen betreffen bijvoorbeeld de toekomstige woningbouw op de Wagenwerkplaats, het toenemende autobezit en de plannen van NS voor meer treinen.
De gemeenteraad buigt zich in de Ronde van 8 februari 2011 over de randvoorwaarden en de beschrijving van het vervolgproces.
Noot voor de redactie,
Gemeente Amersfoort