Ingezonden persbericht
Record omzet Tax Free bestedingen in Nederland
Heemstede - In 2010 hebben de Tax Free bestedingen in Nederland een record bereikt. Vanaf juli 2010 is er een gemiddelde groei in Tax Free bestedingen van 37%. In totaal is er voor 108 miljoen besteed.
In Europa is de groei afkomstig van kopers uit Rusland, het Verre Oosten en de Verenigde Arabische Emiraten. In Nederland zijn het met name de kopers uit China, Brazilie, Rusland en Indonesie. Global Blue verwacht een groei van de bestedingen met gemiddeld +14% in 2011.
Marja van Reijn, Regional Manager BeNeLux; 'Het is duidelijk dat hier kansen liggen voor de BV Nederland. Het is cruciaal dat de detailhandel en het toeristisch bedrijfsleven met elkaar gaan samenwerken. Nederland kan zich onderscheiden van andere landen, het is van belang dat we nu met elkaar streven om een 'Must to Go Shopping Destination' te worden'
De inzet voor het realiseren van meer vluchten uit bijvoorbeeld Indonesië vertaalt zich direct in een stijging van de bestedingen in Nederland. Het belang van Schiphol is te zien in de stijging in het aantal uitbetaalde Global Blue Refund Cheques. Er is ook een ander economisch belang, reizigers kunnen hun BTW teruggave weer direct besteden bij de ondernemers op Schiphol.
De gemiddelde Tax Free besteding in Nederland van ¤ 432,- is 9% hoger ten opzichte van 2009. Met name kopers uit het Verre Oosten en de Russen zijn de 'big spenders'. De buitenlandse bezoekers kopen graag horloges, juwelen en diamanten (+19%), mode (+58%), modeaccessoires (+ 73%) en komen graag in de warenhuizen. De Bijenkorf Amsterdam met veel nieuwe internationale 'Shop in the Shop'merken is in trek bij bezoekers over de hele wereld. Een reiziger gaat ook gemakkelijk naar Designer Outlet Roermond. Hier ligt de kracht van Nederland. De relatieve kleinheid van Nederland kan nog meer gebruikt worden om onze totale product 'Holland' in al haar elementen neer te zetten.