Winkelketen Primera sluit 2010 met een lichte groei af
19/01/2011 08:30
Coöperatie Primera b.a.
In 2010 is de totale omzet van winkelketen Primera gegroeid met 1%. Het aantal klanten bleef stabiel ten opzichte van 2009. Hiermee beweegt Primera zich op het niveau van de supermarkten, maar aanzienlijk boven het niveau van de branche. De cijfers zijn gebaseerd op "geschoonde" cijfers, wat inhoudt dat nieuwe winkels niet zijn meegerekend.
Tabak
De totale tabakomzet steeg met 3%. Dit is enerzijds te verklaren door een lichte prijsstijging en anderzijds door de klantstijging binnen de categorie shag/tabak (+3%). Vloei en hulzen laten ook een mooie groei zien van 7%. In een jaar waarin de verkoop van tabak landelijk met ca. 6% daalde is dit een mooi resultaat.
Tijdschriften en wenskaarten
Van de twee belangrijke hoofdgroepen tijdschriften en wenskaarten zijn de resultaten bij Primera beter dan de landelijke cijfers. Ondanks een moeizaam jaar realiseert Primera een stijging van 1% voor tijdschriften (inclusief voetbalplaatjes). De extra aandacht die Primera heeft geschonken aan de verkoop van kerstkaarten door middel van radio- en printcampagnes hebben effect gehad op de groep wenskaarten. In periode 12 werd er 7% meer dan in 2009 verkocht en periode 13 zelfs 11% meer. Dankzij deze goede resultaten is de totale wenskaartenverkoop in 2010 stabiel geweest met een index van 100.
Loterijen
De totaalgroep loterijen is in 2010 stabiel gebleven. Na het extreme Staatsloterij 'Jackpot'-jaar van 2009, was een daling in 2010 te verwachten. Uiteindelijk is deze uitgekomen op index 89. Daarmee ligt de omzet nog ruim boven 2008, waarin een vergelijkbare Jackpotontwikkeling zichtbaar was. Met Lotto kwam Primera op een index uit van 123. Dit kwam mede dankzij de hoge Jackpotstand in oktober 2010. De totale verkoop van Krasloten kwam, ondanks de goede verkopen van het December Kalender Kraslot, met een index van 97 iets lager uit dan in 2009.
Speerassortimenten
De extra aandacht voor de speerassortimenten boeken (+10%), cartridges (+5%), kantoorartikelen (+4%), cadeaukaarten (+118%) en tickets (+12%) wierpen ook in 2010 hun vruchten af. Met name de laatst genoemde assortimentsgroepen, cadeaukaarten en tickets, zijn in 2010 veelvuldig promotioneel ondersteund. Beide zijn een voorbeeld van het inhaken op marktontwikkelingen die passen bij de Primera formule, maar ook prima aansluiten op het servicegerichte karakter van de Primera leden.
http://www.primera.nl