Ingezonden persbericht


*** PERSBERICHT ***

Door: Janneke van Heugten
Datum: 19-01-2011

Femke Halsema ontvangt Vrouwen in de Media Award 2010

Femke Halsema krijgt de Vrouwen in de Media Award 2010. Ze krijgt de prijs omdat zij de vrouw is die in 2010 het meest in het nieuws is geweest. Dit blijkt uit een analyse van de aanwezigheid van vrouwelijke politici in de media. Ook is gekeken naar de media-aandacht voor een honderdtal deskundige vrouwen uit andere maatschappelijke categorieën.

Zichtbaarheid vrouwelijke deskundigen
De prijs is een initiatief van Vrouwenindemedia.nl en sprekersbureau ZijSpreekt en wordt voor de eerste keer uitgereikt. De initiatiefnemers beijveren zich beide voor het vergroten van de zichtbaarheid van vrouwelijke deskundigen in de media. Het onderzoek is op hun verzoek uitgevoerd door de Nederlandse Nieuwsmonitor. Bijna alle landelijke dagbladen en een aantal de informatieve tv-programma's van de publieke omroep zijn hierin meegenomen.

Politiek meest aanwezig
Met 1379 'hits' steekt Femke Halsema, tot 17 december jl. partijleider van GroenLinks, met kop en schouders boven haar vrouwelijke collega's uit. Tegelijk is de categorie 'politiek' ook veruit de grootste. In de top 10 van meest geciteerde vrouwen staan dan ook uitsluitend politici. Na Halsema volgen Rita Verdonk (629 keer) en Gerda Verburg (619 keer genoemd). De grootste categorieën na de politiek zijn sport (Nicolien Sauerbreij, 229 keer) en media (Linda de Mol, 218 keer).

Mannen versus vrouwen in de media
Femke Halsema mag dan de meest zichtbare vrouw zijn geweest in het nieuws van 2010, uit het onderzoek blijkt voorts dat zij zich vooral omringd ziet door mannen. De posities die veel media-aandacht krijgen worden voornamelijk bezet door mannen. Wel zien we dat gemiddeld de vrouwelijke Kamerleden (iets) meer media-aandacht krijgen dan hun mannelijke collega's. In de ranglijst van alle politici komt Femke Halsema als eerste vrouw op de zevende plaats voor. Ná Wouter Bos maar vóór Alexander Pechtold. Geert Wilders voert de algemene lijst aan met aandacht in 6406 artikelen.

Methode onderzoek
Media-aandacht is vooral weggelegd voor partijleiders en politici van grote partijen en wordt vaak bepaald door incidenten en kwesties, zo laat het onderzoek van de Nederlandse Nieuwsmonitor zien. Voor de mediaprijs zijn de dagbladen met een bruikbare website en de informatieve actualiteiten tv-programma's van de publieke omroep bekeken. Voor een vergelijking met andere maatschappelijke sectoren is gebruikgemaakt van de lijst van de 100 'machtigste' vrouwen in Nederland, zoals opgesteld door het tijdschrift OPZIJ, aangevuld met een aantal vrouwelijke deskundigen die volgens de initiatiefnemers nog in de lijst ontbraken.

De Vrouwen in de Media Award 2010, een bronzen beeld van kunstenares Yvonne Visser, wordt binnenkort aan Femke Halsema overhandigd. Zij heeft laten weten de Award graag in ontvangst te nemen.

Het onderzoek Vrouwen in de media 2010 is te downloaden op www.nieuwsmonitor.net

Het onderzoek en de award zijn mede mogelijk gemaakt door Eureko Academy Life & Pensions en BDO Accountants & Adviseurs.


---