270.000 kinderen verstoken van financiële educatie
19 januari 2011
Een kwart van alle basisscholen in Nederland besteedt geen aandacht aan
omgaan met geld. Hierdoor blijven 270.000 kinderen verstoken van een
goede financiële educatie. Hoewel bijna alle basisschooldirecteuren
(91%) zeggen zich wel verantwoordelijk te voelen voor dit soort lessen,
komt een kwart er niet aan toe, vanwege tijdgebrek en het feit dat het
niet in het curriculum zit. Dit blijkt uit onderzoek van het Nationaal
Instituut voor Budgetvoorlichting onder basisschooldirecteuren. Het
Nibud is geschokt door deze onderzoeksresultaten. Om het scholen
gemakkelijker te maken aandacht te besteden aan dit onderwerp komt het
Nibud met het Geldexamen. Een lesprogramma dat geïntegreerd is in het
rekenonderwijs, waarmee kinderen een Nibud Gelddiploma kunnen krijgen.
Met dit diploma beschikken zij, net als bij het zwemdiploma en het
verkeersdiploma, over basisvaardigheden die in onze huidige
maatschappij noodzakelijk zijn.
Financiële educatie niet alleen aan ouders over laten
Het Nibud vindt het zeer zorgwekkend dat er ruim 270.000 leerlingen
zijn, uit groep drie tot en met acht van het basisonderwijs, die geen
lessen over omgaan met geld krijgen. De scholen die wel aandacht aan
dit thema besteden, doen dat meestal in een losse les, terwijl de
meeste directeuren het liefst zouden zien dat het geïntegreerd is in de
bestaande vakken. Driekwart van de scholen wil dat het een vast
onderdeel wordt in het lesprogramma. Het Nibud roept daarom de overheid
op om financiële educatie te verankeren in het onderwijs. Zolang dit
nog niet is geregeld, komt het Nibud met een lesprogramma dat scholen
makkelijk kunnen inpassen in het bestaande rekenonderwijs. Het Nibud
verwacht dat door het Geldexamen meer kinderen leren omgaan met geld.
Hoewel ouders wat betreft financiële opvoeding de eerst
verantwoordelijken zijn, vindt het Nibud dat overheid en scholen ook de
taak hebben om kinderen de kans te geven zich de basisvaardigheden van
goed omgaan met geld eigen te kunnen maken. Dit kun je niet alleen aan
ouders overlaten vindt het Nibud, en ook basisschooldirecteuren zijn
het daarmee eens blijkt uit dit onderzoek.
Nibud Gelddiploma maakt kinderen handelsbekwaam
Geld uitgeven in de schoolkantine, tijdens het uitgaan en de kosten van
mobiel bellen in de hand kunnen houden. Zodra een leerling naar het
voortgezet onderwijs gaat, wordt de druk op zijn portemonnee erg groot.
Een leerling met een Nibud Gelddiploma op zak kent de verschillen
tussen lenen en sparen, kan zijn uitgaven plannen, met een kritische
blik naar reclames kijken, kortingen berekenen en veilig betalen via
pin en internet. Kinderen met een diploma kunnen denken in transacties,
een belangrijke vaardigheid in een wereld waarin geld steeds minder
tastbaar is. De leerlingen worden getoetst via een schriftelijk examen.
Op de Nationale Onderwijs Tentoonstelling die volgende week van start
gaat wordt het Nibud Geldexamen voor het eerst gelanceerd. Eind mei
2011 vinden de eerste geldexamens plaats.
Nibud Geldexamen
Het unieke van het Nibud Geldexamen is dat het een onderdeel kan zijn
van het bestaande rekenonderwijs en scholen in principe niets extras
hoeven doen. Zo komt het Nibud tegemoet aan het argument van veel
docenten dat het onderwijsprogramma al vol zit. Het Geldexamen is
gemaakt op initiatief van Deloitte, een van de grootste financieel
dienstverleners, en uitgevoerd met behulp van ThiemeMeulenhoff, een
grote uitgever van schoolboeken. Mede hierdoor ligt er een lesprogramma
dat voldoet aan de hedendaagse eisen van zowel de educatieve als de
financiële markt. Als financieel dienstverlener heeft Deloitte ruime
ervaring met geldzaken en brengt via diverse projecten haar kennis over
op jongeren. Het bieden van financiële educatie aan
basisschoolleerlingen krijgt steun vanuit de Fair Chance Foundation van
Deloitte. Deze foundation biedt jongeren in achterstandssituaties een
betere toekomst.
Achtergronden bij het onderzoek
Het onderzoek is uitgevoerd door DUO Market Research. Zon 750
(adjunct-) directeuren van basisscholen zijn gevraagd een digitale
vragenlijst in te vullen. In totaal hebben 307 directeuren het
onderzoek volledig ingevuld. De steekproef is gewogen op regionale
spreiding, denominatie en grootte van de school waardoor het onderzoek
representatief is voor alle scholen in Nederland.
Download het onderzoeksrapport 'De rol van financiële educatie in het
basisonderwijs' (pdf)
Lees meer over het Nibud Geldexamen
---
NIBUD Persbericht