Provinciewinnaars ZO'Z Award 2011 bekend
19 januari 2011
---
Beste zelfstandige ondernemers in foodretail
Tijdens de Nieuwjaarsmanifestatie op 19 januari zijn de twaalf
provinciewinnaars van de ZO²Z Award 2011 bekendgemaakt. U vindt ze op
de volgende pagina. De gelukkige winnaars zijn stuk voor stuk
ondernemers die als voorbeeld gelden voor de supermarktbranche. Ze zijn
succesvol in hun marktgebied en onderscheiden zich door een duidelijke
visie op de toekomst, trendsettendheid en hun aandacht voor klanten en
personeel.
Spannende eerste ronde
De strijd om de ZO²Z Award 2011 begon vorig jaar zomer, toen een
bijzonder groot aantal deelnemers zich inschreef voor deze spannende
competitie. Twwe onderzoeksbureaus hebben alle deelnemers beoordeeld op
de dimensies ondernemerschap, marketing, vernieuwing,
bedrijfseconomisch rendement, klanttevredenheid, medewerkers en
sociaal-maatschappelijke betrokkenheid. Zij hebben bijvoorbeeld gekeken
op welke manier de ondernemer leidinggeeft, op welke wijze hij inspeelt
op de concurrentie, hoe hij omgaat met nieuwe trends en inzichten en
hoe hij een bijdrage levert aan maatschappelijke projecten. Deze
bevindingen werden aangevuld met de resultaten van een grootschalig
digitaal klanttevredenheidsonderzoek. Tot slot van de eerste ronde zijn
de deelnemers beoordeeld door een A-merk fabrikant en een bank.
Actieve, betrokken ondernemers
Uiteraard scoorden de provinciale winnaars op de meeste onderdelen
bijzonder hoog. Ze hebben een duidelijk plan voor de toekomst en
hechten veel waarde aan de mening van hun klanten en medewerkers. Uit
het onderzoek komt duidelijk naar voren dat de supermarkten die veel
aandacht besteden aan investeren en innoveren dit met klinkende munt
krijgen terugbetaald. Daarnaast blijken de best presterende
supermarkten meestal bedrijven te zijn die sterk gericht zijn op hun
omgeving. Het zijn supermarkten die overleg voeren met de buurt, lokale
activiteiten sponsoren en maatregelen nemen om bijvoorbeeld overlast
voor de buurt te beperken. Actief en betrokken ondernemerschap loont,
dat is een duidelijke uitkomst van de strijd om de ZO²Z Award!
De ondernemers die geen provinciewinnaar zijn geworden, blijven niet
met lege handen achter. Het Vakcentrum nodigt iedere deelnemer uit voor
een persoonlijk gesprek, waarin de resultaten worden toegelicht. Ook
ontvangen de ondernemers een individueel advies waarmee zij hun
bedrijfsvoering kunnen verbeteren.
Vervolg ZO²Z Award 2011
De twaalf provinciewinnaars zullen de komende periode nog diverse malen
worden beoordeeld. Eind april worden de drie genomineerde ondernemers
bekendgemaakt die zullen strijden om de landelijke titel. Op 17 mei,
tijdens de Dag van het Vakcentrum, wordt de winnaar van 2011
gepresenteerd.
FRIESLAND, Titus Vogt, Dokkum Jumbo
GRONINGEN, Paul Papo en Anrico Maat ,Groningen, Jumbo
DRENTE, Doede Simonides, Vledder, Coop
OVERIJSSEL, Niek en Tijn Leussink, Goor, Jumbo
FLEVOLAND, Arno Odink, Emmeloord, C1000
GELDERLAND, Jan van Barneveld, Ede, Albert Heijn
UTRECHT, Erwin Binneveld, Utrecht, Spar
NOORD-HOLLAND, Jos van den Berg, Uithoorn, Albert Heijn
ZUID-HOLLAND, Richard Jongenotter, Rijswijk, Plus
ZEELAND, Jurgen Stroot, Tholen, C1000
NOORD-BRABANT, Piet den Hartog, Kaatsheuvel, Albert Heijn
LIMBURG, Jack Cartigny, Posterholt, Plus
Vakcentrum
Het Vakcentrum is de brancheorganisatie van de zelfstandige
levensmiddelendetaillist en behartigt de belangen van 2200 aangesloten
winkels van zelfstandige ondernemers.
Het Vakcentrum is aangesloten bij de Koninklijke Vereniging
MKB-Nederland en bij het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel.
Vakcentrum Levensmiddelen