Adfiz
Naast transparantie kosten adviseur ook nominale transparantie van
productkosten aanbieders
Concurrentie, Actieplan2011-2014> Print
Adfiz wil betere positie voor klant
Presentatie position paper "Visie op een level playing field"
Wijzigingen in (transparantie)regelgeving veroorzaken ernstige
verstoring van het level playing field. Een aanstaand provisieverbod
zal de concurrentieverhoudingen nog verder uit hun evenwicht brengen.
Dit is nadelig voor de concurrentiepositie van het onafhankelijk
intermediair, maar nog meer voor de consument, die gebaat is bij
optimale vergelijkbaarheid van producten en dienstverlening,
concurrentie en transparantie. Nu het intermediair transparant is,
kunnen aanbieders in het kader van level playing field niet
achterblijven. Zo pleit Adfiz voor een nominaal transparante
productmarge. Adfiz bepleit met klem dat de regelgeving wordt
aangepast, zodat de eerlijke concurrentie niet langer door regelgeving
geweld wordt aangedaan en dat niet meer op onheuse gronden
geconcurreerd kan worden vanuit andere kanalen. Kanalen waar de
consument minder bescherming geniet, zoals bij het bancaire kanaal en
het direct writer-kanaal, maar ook bijvoorbeeld de accountant die
zonder enig toezicht financieel adviseur mag spelen, moeten daarom in
een gelijke positie worden gebracht als het intermediaire kanaal.
Adfiz benadrukt dat een gelijk speelveld tussen de distributiekanalen -
los van de partijen die in een achterstandspositie verkeren - in de
eerste plaats in het belang is van de consument. De laagdrempelige
beschikbaarheid van deskundig en onafhankelijk advies helpt voorkomen
dat knollen voor citroenen verkocht worden. Sterker nog, het kan een
belangrijke bijdrage leveren aan een gezonde financiële huishouding van
de Nederlandse consument. Daarnaast bevordert een gezond intermediair
kanaal de concurrentie. Niet alleen vergelijken onafhankelijke
adviseurs het aanbod kritischer dan de consument zelf of de
verkoperadviseur van de directe aanbieder, ook nieuwe binnen- en
buitenlandse toetreders op de Nederlandse markt vinden hun weg
gemakkelijker via het intermediaire kanaal. Door een breder aanbod
ontstaat meer keuze en de consument profiteert uiteindelijk van
scherpere tarieven.
Bovendien geldt dat waar de klant zo prominent centraal wordt gesteld
als in de financiële markt, het volgens Adfiz een noodzaak is dat die
klant een juiste afweging kan maken tussen de dienstverlening en
prijsstelling van de verschillende financieel dienstverleners. Dat kan
hij op dit moment niet, omdat door verschil in wettelijke behandeling
in sommige kanalen niet voldoende deskundige adviseurs, excessieve
kosten of de schijn van gratis danwel ongebonden advies aan de orde is.
Voor het intermediair is dit bij wet verboden.
Adfiz bepleit dat in andere kanalen dezelfde waarborgen worden
gecreëerd, zodat de consument prijs en kwaliteit op gelijke gronden kan
vergelijken en het wettelijk concurrentieel nadeel voor het
intermediair wordt opgeheven.
In dat verband bepleit Adfiz ook een duidelijk onderscheid tussen een
verkoperadviseur in het directe kanaal enerzijds en een onafhankelijke
adviseur anderzijds. Waar het het deskundigheidsniveau betreft, wil
Adfiz dat álle medewerkers met inhoudelijk klantcontact hun
deskundigheid kunnen aantonen aan de hand van wettelijk erkende
diploma's en niet langer via het bedrijfsvoeringsmodel.
In de `Visie op een level playing field' die Adfiz vandaag presenteert,
benoemt Adfiz de belangrijkste ongelijkheden in het speelveld tussen de
verschillende kanalen, als het intermediair kanaal, het kanaal van de
direct writers en het bankenkanaal. Daarnaast draagt Adfiz een aantal
oplossingen aan. Adfiz wil dat de regelgeving zo wordt aangepast dat
wordt bewerkstelligd dat:
1. Het intermediair nominaal transparant is over zijn tarieven bij
Financieel Advies.
2. De aanbieder nominaal transparant is over zijn productmarge bij
Financieel Advies producten, dat dus nominaal transparant wordt hoe
de netto-premies/-rentes zijn opgebouwd bij Financieel Advies
producten.
3. Niet alleen het intermediair maar ook de (directe) aanbieder in de
oriëntatiefase een dienstverleningsdocument ter beschikking stelt
aan de klant bij Financieel Advies producten.
4. Execution only bij impactvolle producten niet is toegestaan, in
ieder geval sterk wordt teruggedrongen door tenminste invoering van
een geschiktheidstoets bij Financieel Advies producten.
5. Alle vrijstellingen van toezicht worden heroverwogen waarbij
dienstverleners met een andere hoofdberoepswerkzaamheid (o.a.
accountants) vergunningplichtig zijn voor zover hun dienstverlening
kwalificeert als financiële dienstverlening.
6. Generiek financieel advies vergunningplichtig wordt.
7. Medewerkers met inhoudelijk klantcontact hun deskundigheid moeten
kunnen aantonen met uitsluitend wettelijk erkende diploma's; de
mogelijkheid tot het aantonen van de vakbekwaamheid via het
bedrijfsvoeringsmodel dient te vervallen.
8. Bij een mogelijk in te voeren wettelijke regel ter voorkoning van
excessieve fees, er eveneens een wettelijke regel tegen excessieve
marges van aanbieders komt.
9. Er volstrekte helderheid komt over de identiteit van de financiële
dienstverlener: is die onafhankelijk of gebonden aan een aanbieder.
Adfiz realiseert zich dat dit deels ingrijpende maatregelen zijn en dat
deze voorbereidingstijd vragen. Hoe eerder invoering echter
realiseerbaar is, hoe beter dit voor de klant is. Met als uiterste
datum 1 januari 2013, de beoogde inwerkingtreding van het
provisieverbod voor Financieel Advies producten. Adfiz is namelijk
overtuigd dat haar voorstellen aangaande een écht level playing field
de doelstelling om in het belang van de klant te werken belangrijk
helpen realiseren en verwacht dat de markt deze doelstelling ruim
onderschrijft.
Download Position Paper "Visie op een level playing field"
Zie het origineel