Adfiz


Naast transparantie kosten adviseur ook nominale transparantie van productkosten aanbieders

Concurrentie, Actieplan2011-2014> Print

Adfiz wil betere positie voor klant

Presentatie position paper "Visie op een level playing field"

Wijzigingen in (transparantie)regelgeving veroorzaken ernstige verstoring van het level playing field. Een aanstaand provisieverbod zal de concurrentieverhoudingen nog verder uit hun evenwicht brengen. Dit is nadelig voor de concurrentiepositie van het onafhankelijk intermediair, maar nog meer voor de consument, die gebaat is bij optimale vergelijkbaarheid van producten en dienstverlening, concurrentie en transparantie. Nu het intermediair transparant is, kunnen aanbieders in het kader van level playing field niet achterblijven. Zo pleit Adfiz voor een nominaal transparante productmarge. Adfiz bepleit met klem dat de regelgeving wordt aangepast, zodat de eerlijke concurrentie niet langer door regelgeving geweld wordt aangedaan en dat niet meer op onheuse gronden geconcurreerd kan worden vanuit andere kanalen. Kanalen waar de consument minder bescherming geniet, zoals bij het bancaire kanaal en het direct writer-kanaal, maar ook bijvoorbeeld de accountant die zonder enig toezicht financieel adviseur mag spelen, moeten daarom in een gelijke positie worden gebracht als het intermediaire kanaal.

Adfiz benadrukt dat een gelijk speelveld tussen de distributiekanalen - los van de partijen die in een achterstandspositie verkeren - in de eerste plaats in het belang is van de consument. De laagdrempelige beschikbaarheid van deskundig en onafhankelijk advies helpt voorkomen dat knollen voor citroenen verkocht worden. Sterker nog, het kan een belangrijke bijdrage leveren aan een gezonde financiële huishouding van de Nederlandse consument. Daarnaast bevordert een gezond intermediair kanaal de concurrentie. Niet alleen vergelijken onafhankelijke adviseurs het aanbod kritischer dan de consument zelf of de verkoperadviseur van de directe aanbieder, ook nieuwe binnen- en buitenlandse toetreders op de Nederlandse markt vinden hun weg gemakkelijker via het intermediaire kanaal. Door een breder aanbod ontstaat meer keuze en de consument profiteert uiteindelijk van scherpere tarieven.

Bovendien geldt dat waar de klant zo prominent centraal wordt gesteld als in de financiële markt, het volgens Adfiz een noodzaak is dat die klant een juiste afweging kan maken tussen de dienstverlening en prijsstelling van de verschillende financieel dienstverleners. Dat kan hij op dit moment niet, omdat door verschil in wettelijke behandeling in sommige kanalen niet voldoende deskundige adviseurs, excessieve kosten of de schijn van gratis danwel ongebonden advies aan de orde is. Voor het intermediair is dit bij wet verboden.

Adfiz bepleit dat in andere kanalen dezelfde waarborgen worden gecreëerd, zodat de consument prijs en kwaliteit op gelijke gronden kan vergelijken en het wettelijk concurrentieel nadeel voor het intermediair wordt opgeheven.

In dat verband bepleit Adfiz ook een duidelijk onderscheid tussen een verkoperadviseur in het directe kanaal enerzijds en een onafhankelijke adviseur anderzijds. Waar het het deskundigheidsniveau betreft, wil Adfiz dat álle medewerkers met inhoudelijk klantcontact hun deskundigheid kunnen aantonen aan de hand van wettelijk erkende diploma's en niet langer via het bedrijfsvoeringsmodel.

In de `Visie op een level playing field' die Adfiz vandaag presenteert, benoemt Adfiz de belangrijkste ongelijkheden in het speelveld tussen de verschillende kanalen, als het intermediair kanaal, het kanaal van de direct writers en het bankenkanaal. Daarnaast draagt Adfiz een aantal oplossingen aan. Adfiz wil dat de regelgeving zo wordt aangepast dat wordt bewerkstelligd dat:

1. Het intermediair nominaal transparant is over zijn tarieven bij Financieel Advies.

2. De aanbieder nominaal transparant is over zijn productmarge bij Financieel Advies producten, dat dus nominaal transparant wordt hoe de netto-premies/-rentes zijn opgebouwd bij Financieel Advies producten.

3. Niet alleen het intermediair maar ook de (directe) aanbieder in de oriëntatiefase een dienstverleningsdocument ter beschikking stelt aan de klant bij Financieel Advies producten.
4. Execution only bij impactvolle producten niet is toegestaan, in ieder geval sterk wordt teruggedrongen door tenminste invoering van een geschiktheidstoets bij Financieel Advies producten.
5. Alle vrijstellingen van toezicht worden heroverwogen waarbij dienstverleners met een andere hoofdberoepswerkzaamheid (o.a. accountants) vergunningplichtig zijn voor zover hun dienstverlening kwalificeert als financiële dienstverlening.
6. Generiek financieel advies vergunningplichtig wordt.
7. Medewerkers met inhoudelijk klantcontact hun deskundigheid moeten kunnen aantonen met uitsluitend wettelijk erkende diploma's; de mogelijkheid tot het aantonen van de vakbekwaamheid via het bedrijfsvoeringsmodel dient te vervallen.

8. Bij een mogelijk in te voeren wettelijke regel ter voorkoning van excessieve fees, er eveneens een wettelijke regel tegen excessieve marges van aanbieders komt.

9. Er volstrekte helderheid komt over de identiteit van de financiële dienstverlener: is die onafhankelijk of gebonden aan een aanbieder.

Adfiz realiseert zich dat dit deels ingrijpende maatregelen zijn en dat deze voorbereidingstijd vragen. Hoe eerder invoering echter realiseerbaar is, hoe beter dit voor de klant is. Met als uiterste datum 1 januari 2013, de beoogde inwerkingtreding van het provisieverbod voor Financieel Advies producten. Adfiz is namelijk overtuigd dat haar voorstellen aangaande een écht level playing field de doelstelling om in het belang van de klant te werken belangrijk helpen realiseren en verwacht dat de markt deze doelstelling ruim onderschrijft.

Download Position Paper "Visie op een level playing field" Zie het origineel