Grote krant VS werkt met Nederlandse Twitter-applicatie 'Crowdynews'

19/01/2011 16:38

Crowdynews

Groningen, 19 januari 2011

Gerenommeerde Amerikaanse krant werkt met Nederlandse Twitter software applicatie 'Crowdynews'

Sinds vandaag is de online versie van The Daily Herald uit Chicago voorzien van het Nederlanse Crowdynews: Een Twitter feed carrousel die automatisch relevante tweets bij artikelen in de krant plaatst. De Twitter feeds die we tot nu kennen zijn statisch, handwerk, en ongesorteerd: Gebaseerd op enkele handmatig ingegeven keywords wordt een simpele zoekopdracht op Twitter uitgevoerd, zonder sortering op relevantie. Tekortkomingen van standaardoplossingen die sinds vandaag tot het verleden behoren. Het bedrijf achter Crowdynews is het Groningse Elkoog B.V., een bedrijf dat zich bezighoudt met het toegankelijk maken van social media content. Elkoog B.V. heeft met Crowdynews de wereldwijde primeur van dit soort technologie.

Schoolvoorbeeld 'Enabler'

"Redactie is duur", begint Edwin Kuipers, technisch directeur van Elkoog B.V. "daarom was het tot nu onmogelijk voor een online krant om tweets gerelateerd aan de inhoud van artikelen te publiceren. Terwijl uitgevers allemaal weten dat ze 'iets met social media moeten', en een carrousel met relevante tweets een hele mooie eerste stap is." Nu dit met Crowdynews technologie wel mogelijk is, en er bovendien een sortering op relevantie uitvoerbaar is, kan The Daily Herald (http://www.dailyherald.com) deze eerste stap nu zetten. Onderaan artikel-pagina's is de carrousel te vinden. Bijvoorbeeld: http://www.dailyherald.com/article/20110118/news/110119418/

Verenigde Staten

"Wij hebben voor de Verenigde Staten gekozen omdat het tegelijk een omvangrijke maar ook coherente markt is", licht Willem Wolvers, algemeen directeur van Elkoog B.V. toe. "En succes daar is makkelijker naar de rest van de wereld te vertalen dan andersom. Feitelijk doen wij het moeilijke eerst. Verder is het aantrekken van de nodige financiering om groot uit te rollen nu eenvoudiger op basis van succes daar." Het verdienmodel van Crowdynews is gebaseerd op advertenties. "In de buurt van onze content converteren ads bovenmatig is onze ervaring", voegt de heer Wolvers toe. "Bovendien leidt Crowdynews tot meer en langer bezoek. Met als gevolg hogere omzet."

Ambitieus

Elkoog B.V. is met Crowdynews erg ambitieus, vanzelfsprekend trots en gesterkt door het feit dat zo een gerenommeerde krant voor een klein clubje uit Groningen kiest.

"Er zijn 3.500 online kranten in de Verenigde Staten", gaat Kuipers verder. "En Crowdynews is natuurlijk ook prima geschikt voor andersoortige online uitgaven die bijvoorbeeld aan maandbladen of glossy's gekoppeld zijn. Verder is de markt natuurlijk niet beperkt tot de VS. Er zijn wereldwijd naar schatting zo'n 12.000 online kranten die in totaal goed zijn voor 1.200 miljard pageviews per jaar. Een prachtige markt waar wij een belangrijk deel van willen bedienen. 2011 wordt voor ons een heftig jaar."

Bij dit persbericht is een bijlage zichtbaar op www.perssupport.nl





http://www.dailyherald.com