Nederlandsch Octrooibureau



De rol van omstandigheden in een merkenconflict

Is er overeenstemming tussen de merken MEES en MÉS?

Het Europese Merkenbureau (OHIM) vindt van wel. De kort geding rechter in Den Haag zou dit zonder achtergrondinformatie ook denken. In dit kort geding kijkt de rechter echter ook naar de bijkomende omstandigheden, zoals gebruik van het merk MÉS.

MES

MÉS is een merk van Nike en vertegenwoordigt een project voor het stimuleren van sport en onderwijs. Nike werkt samen met de voetbalclub FC Barcelona en de vluchtelingenorganisatie van de Verenigde Naties. Het project dat wordt aangeduid als "Més que un club" (Catalaans voor: meer dan een club) of MÉS, richt zich op kansarme jongeren en vluchtelingen over de hele wereld. Het merk MES is met logo als Gemeenschapsmerk ter inschrijving ingediend voor kleding en schoeisel.

MEES

De rechthebbende op het merk MEES is Duinbergen B.V. uit Tilburg, die o.a. in kleding en schoenen handelt en over een Gemeenschapsmerk MEES uit 2006 beschikt. Duinbergen heeft oppositie ingesteld tegen de aanvrage van Nike en het Europese Merkenbureau heeft de oppositie toegewezen. Het door Nike tegen deze beslissing ingestelde beroep moet nog behandeld worden.

Inbreuk op Mees?

In de tussentijd is Duinbergen een kort geding in Nederland begonnen. Nike verkoopt kleding in de Europese Unie waarop het MÉS logo is aangebracht. Deze kleding bevat ook labels met een bekend Nike swoosh-merk en een met de volledige naam van het project. Volgens Duinbergen maakt Nike inbreuk op haar Gemeenschapsmerk MEES. Zij wil stopzetting van dit gebruik en vernietiging van de inbreukmakende producten.

Invloed Gemeenschapsmerk op beoordeling

De kort geding rechter vindt dat de merken MEES en MÉS overeenstemmen, maar niet in hoge mate. Er zijn nogal wat verschillen die bij korte merken als deze een beduidende rol kunnen spelen. Duinbergen baseert zich op een Gemeenschapsmerk en daarom wordt de auditieve vergelijking vanuit de diverse Europese talen beoordeeld. De rechter is het met Nike eens dat de merken niet in alle Europese talen op een zelfde manier worden uitgesproken. In Engeland zal MEES eerder "Mies" worden en Més zal niet vaak een lange E-klank krijgen. Er zijn wel degelijk verschillen in visueel, fonetisch en begripsmatig opzicht.

Verkoopkanalen

Bovendien houdt de rechter rekening met de omstandigheden waaronder het merk van Nike wordt gebruikt. De verkrijgbaarheid van deze kleding in speciale Nike winkels en op websites die uitdrukkelijk vermelden dat het om Nike kleding gaat, zal de gemiddelde consument duidelijkheid geven over de herkomst van de producten. De labels die op alle kledingstukken aangebracht zijn, geven de consument evenmin reden tot twijfel. Een bijkomende omstandigheid is dat het merk MEES slechts op kleine schaal gebruikt wordt en niet bekend is.

Conclusie

De kort geding rechter vindt alles afwegende dat verwarringsgevaar niet aanwezig is en hij wijst de vorderingen van Duinbergen af. Duinbergen wordt veroordeeld tot betaling van de proceskosten..

Dit is dus een andere uitkomst dan die van de oppositieprocedure bij het Europese Merkenbureau. Bij een oppositieprocedure wordt louter gekeken naar de gegevens die in de merkenregistraties vermeld staan. Zo'n oppositieprocedure kan dus goed uitpakken voor een merkhouder.

RB Den Haag, 22 november 2010-11-30

Zaaknr/rolnr. 376199 KG ZA 10-1162

Duinbergen B.V. / Nike retail B.v. c.s.

MES