Nederlandsch Octrooibureau
De rol van omstandigheden in een merkenconflict
Is er overeenstemming tussen de merken MEES en MÉS?
Het Europese Merkenbureau (OHIM) vindt van wel. De kort geding rechter
in Den Haag zou dit zonder achtergrondinformatie ook denken. In dit
kort geding kijkt de rechter echter ook naar de bijkomende
omstandigheden, zoals gebruik van het merk MÉS.
MES
MÉS is een merk van Nike en vertegenwoordigt een project voor het
stimuleren van sport en onderwijs. Nike werkt samen met de voetbalclub
FC Barcelona en de vluchtelingenorganisatie van de Verenigde Naties.
Het project dat wordt aangeduid als "Més que un club" (Catalaans voor:
meer dan een club) of MÉS, richt zich op kansarme jongeren en
vluchtelingen over de hele wereld. Het merk MES is met logo als
Gemeenschapsmerk ter inschrijving ingediend voor kleding en schoeisel.
MEES
De rechthebbende op het merk MEES is Duinbergen B.V. uit Tilburg, die
o.a. in kleding en schoenen handelt en over een Gemeenschapsmerk MEES
uit 2006 beschikt. Duinbergen heeft oppositie ingesteld tegen de
aanvrage van Nike en het Europese Merkenbureau heeft de oppositie
toegewezen. Het door Nike tegen deze beslissing ingestelde beroep moet
nog behandeld worden.
Inbreuk op Mees?
In de tussentijd is Duinbergen een kort geding in Nederland begonnen.
Nike verkoopt kleding in de Europese Unie waarop het MÉS logo is
aangebracht. Deze kleding bevat ook labels met een bekend Nike
swoosh-merk en een met de volledige naam van het project. Volgens
Duinbergen maakt Nike inbreuk op haar Gemeenschapsmerk MEES. Zij wil
stopzetting van dit gebruik en vernietiging van de inbreukmakende
producten.
Invloed Gemeenschapsmerk op beoordeling
De kort geding rechter vindt dat de merken MEES en MÉS overeenstemmen,
maar niet in hoge mate. Er zijn nogal wat verschillen die bij korte
merken als deze een beduidende rol kunnen spelen. Duinbergen baseert
zich op een Gemeenschapsmerk en daarom wordt de auditieve vergelijking
vanuit de diverse Europese talen beoordeeld. De rechter is het met Nike
eens dat de merken niet in alle Europese talen op een zelfde manier
worden uitgesproken. In Engeland zal MEES eerder "Mies" worden en Més
zal niet vaak een lange E-klank krijgen. Er zijn wel degelijk
verschillen in visueel, fonetisch en begripsmatig opzicht.
Verkoopkanalen
Bovendien houdt de rechter rekening met de omstandigheden waaronder het
merk van Nike wordt gebruikt. De verkrijgbaarheid van deze kleding in
speciale Nike winkels en op websites die uitdrukkelijk vermelden dat
het om Nike kleding gaat, zal de gemiddelde consument duidelijkheid
geven over de herkomst van de producten. De labels die op alle
kledingstukken aangebracht zijn, geven de consument evenmin reden tot
twijfel. Een bijkomende omstandigheid is dat het merk MEES slechts op
kleine schaal gebruikt wordt en niet bekend is.
Conclusie
De kort geding rechter vindt alles afwegende dat verwarringsgevaar niet
aanwezig is en hij wijst de vorderingen van Duinbergen af. Duinbergen
wordt veroordeeld tot betaling van de proceskosten..
Dit is dus een andere uitkomst dan die van de oppositieprocedure bij
het Europese Merkenbureau. Bij een oppositieprocedure wordt louter
gekeken naar de gegevens die in de merkenregistraties vermeld staan.
Zo'n oppositieprocedure kan dus goed uitpakken voor een merkhouder.
RB Den Haag, 22 november 2010-11-30
Zaaknr/rolnr. 376199 KG ZA 10-1162
Duinbergen B.V. / Nike retail B.v. c.s.
MES