Groen!
Lerarenuitstroom stoppen door doortastende maatregelen
door Elisabeth Meuleman (Vlaams parlementslid) op 19 januari 2011 in
"Onderwijs"
âMentoruren terug invoeren, de solidariteit tussen vastbenoemde en
niet-vastbenoemde leerkrachten verhogen en een nieuw statuut voor
beginnende leraren zijn drie doortastende maatregelen die de stijgende
uitstroom van jonge leerkrachten kunnen stelpen,â stelt Vlaams
parlementslid Elisabeth Meuleman: âActie op korte termijn is nodig. Als
de uitstroom in dergelijke mate blijft toenemen, dan stevenen we in
Vlaanderen af op een lerarentekort. Dat kunnen we ons echt niet
veroorloven.â
Het Vlaamse onderwijs wordt meer en meer geconfronteerd met
verontrustende ontwikkelingen: de kwaliteit gaat achteruit, de klassen
worden te groot, meer leerlingen haken af, de sociale ongelijkheid
neemt toe en nu de toenemende lerarenuitstroom. "Vlaams minister van
Onderwijs Smet is zeer goed in het erkennen van problemen maar schiet
tekort in het aanbrengen van oplossingen", betreurt Vlaams
parlementslid Elisabeth Meuleman. Ze reikt de minister drie
doortastende maatregelen aan die op korte termijn reeds een eerste
antwoord kunnen geven.
1. Voer de mentoruren opnieuw in
De afschaffing van de mentoruren was geen vrije beslissing van de
vakbonden. De vakbonden werden gedwongen te kiezen uit een catalogus
van besparingsmaatregelen waaronder ook een loonsverlaging. Dat was
kiezen tussen de pest en de cholera. Met het mes op de keel gaven de
vakbonden toe om het systeem van de mentoren om beginnende leerkrachten
en stageairs te begeleiden op te geven. De prille expertise rond de
begeleiding van jonge leerkrachten dreigt verloren te gaan. Groen! wil
de onmiddellijke herinvoering van de mentoruren. Wachten op het
allesomvattende leerkrachtenloopbaanpact van Pascal Smet is geen optie.
2. Werk de ongelijkheid tussen vastbenoemde en niet- vastbenoemde
leerkrachten weg
De jobzekerheid van de tijdelijke leerkrachten moet versterkt worden.
Ook deze leerkrachten moeten sneller aanspraak kunnen maken op een
contract van onbepaalde duur, waarbij langere opzegtermijnen worden
gehanteerd.
3. Een nieuw statuut voor de beginnende leraar
De junior-leerkracht heeft recht op collectieve en individuele
aanvangsbegeleiding, op een minimum aantal paralleluren en extra
opleidingskansen. Een deel van deze periode kan deel uit maken van een
praktijkgericht opleidingstraject.
Groen! wil onderwijs dringend veel hoger op de politieke agenda en zal
daarom op 19 maart een nationaal congres over de toekomst van het
onderwijs in Vlaanderen organiseren. "Er is een schooluitval van maar
liefst 15 procent, de sociale ongelijkheid wordt bestendigd, net zoals
het watervalsysteem, en vandaag: meer en meer jonge leerkrachten
besluiten ermee op te houden. Er zijn nog andere problemen dan de
staatshervorming alleen," besluit Meuleman.
Contact: Elisabeth Meuleman - 0473 41 61 47