Menzis


Unieke samenwerking tussen ACTA, Ivoren Kruis en Menzis


ACTA, Ivoren Kruis en Menzis slaan de handen ineen om ouders bewust te maken van de noodzaak het gebit van hun kind al op vroege leeftijd goed te verzorgen. Meer dan de helft van de kinderen heeft op vijfjarige leeftijd gemiddeld acht gaatjes. Slechts een vijfde hiervan zijn behandeld.

19 januari 2011

Vandaag (maandag 17 januari) tekenen Prof. dr. Cor van Loveren, ACTA, Teun Rietmeijer, voorzitter Ivoren Kruis en Bas Leerink, lid van Raad van Bestuur Menzis, hiertoe een overeenkomst. De komende vier jaar investeren zij gezamenlijk in promotieonderzoek van ACTA naar risicogroepen, de ontwikkeling van strategieën om deze groepen te bereiken en het gedrag van ouders te beïnvloeden.

vlnr: Teun Rietmeijer (voorzitter Ivoren Kruis), onderzoekster Denise Duijster, professor Cor van Loveren (ACTA) en Pascale Voermans (manager Zorginkoop en Zorgprogrammering Eerste Lijn, Menzis) vlnr: Teun Rietmeijer (voorzitter Ivoren Kruis), onderzoekster Denise Duijster, professor Cor van Loveren (ACTA) en Pascale Voermans (manager Zorginkoop en Zorgprogrammering Eerste Lijn, Menzis)

Mondzorg is essentieel

Van de Nederlandse kinderen heeft 56% op vijfjarige leeftijd gemiddeld acht gaatjes. Slechts een vijfde daarvan is behandeld. Dit terwijl gaatjes te voorkomen zijn door al bij de doorbraak van het eerste tandje te starten met poetsen met fluoride tandpasta, kinderen niet te veel suikers te laten eten/drinken (niet meer dan zeven eet- en drinkmomenten per dag) en vanaf twee jaar regelmatig naar de tandarts te laten gaan.

Goede mondzorg is niet alleen essentieel voor een goede gezondheid, de maatschappelijke kosten van mondzorg zijn aanzienlijk, er gaat jaarlijks meer dan EUR 2,5 miljard in om. Door te investeren in het aanleren van een goede mondzorg op jonge leeftijd kunnen kosten worden bespaard en daarmee ziektes als bijvoorbeeld diabetes en hart- en vaatziekten op latere leeftijd worden voorkomen.

Onderzoek en communicatiestrategieën

ACTA start in samenwerking met Ivoren Kruis en Menzis een vierjarig promotieonderzoek om risicogroepen in kaart te brengen, strategieën te ontwikkelen om deze risicogroepen te bereiken en het gedrag van ouders te beïnvloeden. Zo zal er onderzoek worden gedaan naar de mogelijke determinanten van het gewenste gedrag van ouders.

Ook worden profielen opgesteld van ouders en hun tandheelkundig preventief gedrag en worden bijbehorende communicatiestrategieën ontwikkeld om het gedrag van ouders te beïnvloeden. Menzis zal deze strategieën gaan gebruiken om zelfzorg en een bezoek aan de mondzorgpraktijk te bevorderen bij haar verzekerden.