Menzis
Unieke samenwerking tussen ACTA, Ivoren Kruis en Menzis
ACTA, Ivoren Kruis en Menzis slaan de handen ineen om ouders bewust te
maken van de noodzaak het gebit van hun kind al op vroege leeftijd goed
te verzorgen. Meer dan de helft van de kinderen heeft op vijfjarige
leeftijd gemiddeld acht gaatjes. Slechts een vijfde hiervan zijn
behandeld.
19 januari 2011
Vandaag (maandag 17 januari) tekenen Prof. dr. Cor van Loveren, ACTA,
Teun Rietmeijer, voorzitter Ivoren Kruis en Bas Leerink, lid van Raad
van Bestuur Menzis, hiertoe een overeenkomst. De komende vier jaar
investeren zij gezamenlijk in promotieonderzoek van ACTA naar
risicogroepen, de ontwikkeling van strategieën om deze groepen te
bereiken en het gedrag van ouders te beïnvloeden.
vlnr: Teun Rietmeijer (voorzitter Ivoren Kruis), onderzoekster Denise
Duijster, professor Cor van Loveren (ACTA) en Pascale Voermans (manager
Zorginkoop en Zorgprogrammering Eerste Lijn, Menzis) vlnr: Teun
Rietmeijer (voorzitter Ivoren Kruis), onderzoekster Denise Duijster,
professor Cor van Loveren (ACTA) en Pascale Voermans (manager
Zorginkoop en Zorgprogrammering Eerste Lijn, Menzis)
Mondzorg is essentieel
Van de Nederlandse kinderen heeft 56% op vijfjarige leeftijd gemiddeld
acht gaatjes. Slechts een vijfde daarvan is behandeld. Dit terwijl
gaatjes te voorkomen zijn door al bij de doorbraak van het eerste
tandje te starten met poetsen met fluoride tandpasta, kinderen niet te
veel suikers te laten eten/drinken (niet meer dan zeven eet- en
drinkmomenten per dag) en vanaf twee jaar regelmatig naar de tandarts
te laten gaan.
Goede mondzorg is niet alleen essentieel voor een goede gezondheid, de
maatschappelijke kosten van mondzorg zijn aanzienlijk, er gaat
jaarlijks meer dan EUR 2,5 miljard in om. Door te investeren in het
aanleren van een goede mondzorg op jonge leeftijd kunnen kosten worden
bespaard en daarmee ziektes als bijvoorbeeld diabetes en hart- en
vaatziekten op latere leeftijd worden voorkomen.
Onderzoek en communicatiestrategieën
ACTA start in samenwerking met Ivoren Kruis en Menzis een vierjarig
promotieonderzoek om risicogroepen in kaart te brengen, strategieën te
ontwikkelen om deze risicogroepen te bereiken en het gedrag van ouders
te beïnvloeden. Zo zal er onderzoek worden gedaan naar de mogelijke
determinanten van het gewenste gedrag van ouders.
Ook worden profielen opgesteld van ouders en hun tandheelkundig
preventief gedrag en worden bijbehorende communicatiestrategieën
ontwikkeld om het gedrag van ouders te beïnvloeden. Menzis zal deze
strategieën gaan gebruiken om zelfzorg en een bezoek aan de
mondzorgpraktijk te bevorderen bij haar verzekerden.