Jongeren lijken ongevoelig voor reclame op sociale netwerksites
19 januari 2011 | Nieuwsbericht
Maar commerciële boodschappen minder vaak doorzien door jongeren met
niet-westerse ouders en laagopgeleide jongeren.
Jongeren zijn zich ervan bewust dat bedrijven hen via social media
zoals Hyves en Facebook proberen te bereiken en beïnvloeden. Ze gaan
nauwelijks in op de aanbiedingen die hen worden gedaan op dit soort
sociale netwerksites. Als zij hier wèl op ingaan, betreffen het vooral
aanbiedingen via 'groepen' waar de jongeren zich zelf voor hebben
aangemeld. Dit en meer blijkt uit het vandaag verschenen onderzoek
`Jongeren over reclame op sociale netwerksites' van NJR en de
Consumentenautoriteit. Het onderzoek is gehouden onder 830 jongeren van
het NJR panel.
Bijna alle jongeren hebben een profiel op een of meerdere sociale
netwerksites. Meer dan de helft van hen besteedt hier meer dan
anderhalf uur per dag aan. 10% zegt zelfs 5 tot 10 uur per dag aan hun
sociale netwerk te wijden.
Ingaan op commerciële boodschappen
In het onderzoek is gekeken naar drie verschillende manieren waarop
bedrijven jongeren proberen te bereiken en beïnvloeden: via groepen en
spelletjes die verbonden zijn aan een bepaald product of merk en via
privéberichten. Het lijkt erop dat jongeren deze reclamestrategieën
negeren of, wanneer zij er zelf voordeel bij hebben, gebruiken. Zo
heeft een meerderheid van de jongeren (63%) zich aangesloten bij een
groep die verbonden is aan een bepaald product of merk. Zes op de tien
jongeren ontvangen aanbiedingen via deze groep en bijna een kwart van
hen gaat hier op in.
Jongeren gaan minder vaak in (8%) op aanbiedingen die zij, vaak
ongevraagd, ontvangen na het spelen van een spelletje op een sociale
netwerksite. Aanbiedingen die jongeren gedaan wordt via privéberichten,
zonder dat de jongeren eerst een spel hebben gespeeld of anderszins met
een bedrijf in aanraking zijn gekomen, zijn nog minder effectief:
slechts 5% van de jongeren koopt wel eens iets via een dergelijke
aanbieding.
Jongeren lijken er geen problemen mee te hebben dat bedrijven sociale
netwerksites gebruiken om reclame op te maken; een kwart vindt het
prima. Wel worden veel jongeren (59%) gewaarschuwd voor misleidende
reclames, vooral door ouders, school of vrienden.
Kwetsbare groepen
Wat de effectiviteit van commerciële boodschappen op sociale
netwerksites betreft, lijkt de bal dus te liggen bij jongeren zelf.
Echter blijkt dat jongeren met niet-westerse ouders en laagopgeleide
jongeren minder bestand zijn tegen de commerciële uitingen die ze
tegenkomen op hun netwerksites. Zij zijn zich minder bewust van het
feit dat bedrijven de netwerksites gebruiken om reclame voor zichzelf
te maken. Bovendien blijkt dat lageropgeleiden vaker ingaan op een
aanbieding.
Rechten als consument
Bijna vier op de tien jongeren zouden via een website geïnformeerd
willen worden over zijn of haar rechten als consument. Zij kunnen
hiervoor terecht op www.ConsuWijzer.nl, het consumentenloket van de
overheid. ConsuWijzer geeft consumenten praktisch advies over hun
rechten en biedt hulpmiddelen waarmee zij zelf aan de slag kunnen als
zij problemen hebben met een bedrijf.
NJR panel
NJR vraagt regelmatig de mening van een groep jongeren, het NJR panel.
De onderzoeken geven suggesties voor alternatief en beter beleid. De
onderzoeksresultaten van `Jongeren over reclame op sociale
netwerksites' zijn te downloaden via www.njr.nl/NJRpanel en te
bestellen via info@njr.nl.
Consumentenautoriteit
De Consumentenautoriteit is de toezichthouder op consumentenrecht en
eerlijke handel. De Consumentenautoriteit bevordert eerlijke handel
tussen bedrijven en consumenten, met als uitgangspunt de economische
belangen van consumenten. Het aanpakken van collectieve inbreuken en
het vergroten van kennis over rechten en plichten zijn daarbij de
belangrijkste taken. De Consumentenautoriteit is een dienst van het
Ministerie van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie.
NJR
Bij NJR werken jonge mensen en honderden vrijwilligers aan
(media)campagnes en projecten voor jongeren. NJR geeft jongeren de kans
om te laten zien wie ze zijn en wat ze kunnen; bij hen in de buurt tot
aan de VN. Daarnaast adviseert NJR overheden en allerlei andere
organisaties over jeugdbeleid.
Meer informatie
Voor meer informatie of het bestellen van het onderzoek neemt u contact
op met: NJR, afdeling communicatie, Iris Ruijs, tel: 030-2303575,
e-mail: irisruijs@njr.nl
Voor meer informatie over de Consumentenautoriteit neemt u contact op
met Saskia Bierling, persvoorlichter, tel: 070-3305971 of (06) 5252
7011, email pers@consumentenautoriteit.nl
Jongeren over reclame op sociale netwerksites.pdf (PDF, 2.04 MB)
Consumentenautoriteit