Verdubbeling boeking zelfstandige social media experts in 2011


Grote bedrijven hebben kennisachterstand

Amsterdam, 20110118 -- Eind 2011 zullen twee keer zoveel organisaties gebruik maken van diensten van zelfstandige internet- en social media experts dan in 2010. Dat blijkt uit onderzoek van Offerti.nl, online marktplein voor business to business dienstverlening. "In 2010 zagen we een verdubbeling van het aantal opdrachten & boekingen ten opzichte van 2009. Verzekeraars, overheidsinstellingen en ook grote commerciële clubs weten nog té weinig van online verdienmodellen en social media", aldus Daan Sanders (29) van Offerti.nl.

Amerikaanse internetsuccessen werken aanstekelijk


Offerti.nl ondervroeg 280 opdrachtgevers, waaronder grote ondernemingen en overheidsorganisaties over hun budgetten voor het inhuren van externe professionals. "Uit onze survey bleek dat de respondenten steeds meer kennis & kunde van buiten halen. Als redenen hiervoor noemen ze onder andere het feit dat er steeds flexibeler wordt gewerkt, met tijdelijke krachten. Ook geven bedrijven aan vaker van leverancier te veranderen. Op dit moment staan er 13.000  professionals bij ons ingeschreven, zoals accountants, tekstschrijvers, websitebouwers et cetera. Elke maand zijn er onder de registranten weer een aantal internet- en social media experts en die worden nu al steeds vaker door onze opdrachtgevers geboekt."


Social media strategie wordt onmisbaar


 "Diezelfde opdrachtgevers én potentiële opdrachtgevers geven aan dat zij meer van deze experts zullen inhuren", aldus Sanders. Redenen hiervoor zijn volgens Sanders de groei van social networksites als Facebook en Twitter, maar ook die van grote e-commerce successen als Groupon. "Door de positieve berichtgeving over deze successen worden Nederlandse ondernemingen geïnspireerd om hun online strategie eens onder de loep te nemen, deze te laten bekijken door een nieuw paar ogen, met een frisse blik. En om een social media strategie te ontwikkelen. Het is schrikbarend als je ziet hoe weinig hier nu nog mee wordt gedaan binnen kleine en grote Nederlandse bedrijven. Wat dat betreft liggen de kansen voor professionals op het gebied van internet en social media voor het oprapen in 2011."


 Over Offerti.nl


Daan Sanders (29) en Bram Ellens (31) van Offerti.nl werkten beiden in Silicon Valley voor eBay. Na 2 jaar sleutelen aan de business development van deze veilingsite besloot het duo om voor zichzelf te beginnen met Harvest Amsterdam, dat online modellen ontwikkelt voor o.a. Hyves, Zoover en Telegraaf. Offerti.nl ontstond door een ontmoeting van Daan en Bram met freelance journalist Koen van Santvoord (40) en auteur Marten van der Veen (37), die met een idee voor een b2b marktplein voor dienstverlening kwamen. Daan: "Koen en Marten hadden het concept, wij de kennis, kunde, ervaring en het netwerk. Het werd Offerti.nl, waarvan we nu alle vier aandeelhouder zijn." Offerti.nl biedt professionals de gelegenheid om zich gratis te registreren en om tegen een kleine vergoeding te offreren naar aanleiding van opdrachten die voorbij komen. Alles online. Opdrachtgevers die een opdracht uitzetten op het platform kunnen binnen een paar uur meerdere offertes verwachten.